Review – Shazam! Fury of the Gods (2023)

Regie: David F. Sandberg
Cast: Zachary Levi, Rachel Zegler, Adam Brody, Helen Mirren, Grace Caroline Currey & Lucy Liu
Genre: Actie, avontuur, komedie, fantasy
Releasedatum bioscoop: 15 maart 2023
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 juli 2023

Het rommelt bij Warner Bros. en de filmafdeling van DC Comics. Na The Suicide Squad (2021) te hebben geregisseerd besloot de top binnen de studio immers om James Gunn, die er eigenhandig voor zorgde dat The Guardians of the Galaxy voor Marvel heel wat geld in het laatje brachten, aan te stellen als creatieve baas binnen de DC Comic-filmafdeling. Dat leidde voor fans tot heel wat vreemde beslissingen. Zo werd duidelijk dat Henry Cavill uiteindelijk toch niet zal terugkeren als Superman en ziet het er ook naar uit dat Gal Gadot haar laatste passage als Wonder Woman al een feit is. James Gunn is dus van plan om met een erg propere lei te beginnen. Toch waren er nog heel wat prenten binnen het oude DCEU in ontwikkeling. Één daarvan is het langverwachte Shazam! Fury of the Gods, die uiteindelijk een regelrechte flop bleek. Is dat ook echt terecht?

Vier jaar na de gebeurtenissen uit Shazam! (2019) en de teloorgang van dokter Thaddeus Sivana worden Billy ‘Shazam!’ Batson en zijn pleegfamilie opgeschrikt door een nieuw gevaar: de dochters van Atlas. Zij zijn immers helemaal uit het Godenrijk afgedaald om de staf van de Tovenaar, één van de krachtigste wapens ooit, te stelen. Wanneer Freddy Freeman niet veel later in één van de listen van de zussen valt, beseft de Shazamily dat ze haar krachten moet bundelen om Freddy te redden en de zussen te verslaan. Al gauw wordt immers duidelijk dat twee van hen de hele aarde willen vernietigen en een einde willen maken aan het bestaan van de mensheid. Met verenigde krachten proberen Billy Batson en zijn pleegfamilie er alles aan te doen om dat tegen te gaan. Al blijkt dat geen eenvoudige zaak, zeker niet wanneer ieder van hen zijn of haar krachten kwijt dreigt te geraken door de machtige staf van de Tovenaar…

In 2019 werd Shazam!, geregisseerd door Lights Out (2016)-regisseur David F. Sandberg, een erg welgekomen verademing voor het reeds lang geplaagde DC Extended Universe. Sandberg presenteerde met zijn lichte, plezierige en entertainende film immers één van de eerste écht goede films in de franchise. Dat Warner Bros. al snel besloot om met de productie van een sequel te starten, verraste dan ook niemand. Deze tweede film met superheld Shazam in de hoofdrol bleek voor critici en fans echter geen al te groot schot in de roos. De recensies waren matig en de film werd een formidabele flop. De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat dat behoorlijk opvallend is. Shazam! Fury of the Gods is zonder twijfel een stuk minder straf dan haar voorganger, maar slecht wordt de film nooit. Integendeel: wij hebben ons enorm geamuseerd met deze nieuwe DCEU-prent.

Regisseur David F. Sandberg presenteert immers opnieuw een erg plezierige film vol met spannende elementen die je van meet af aan volledig entertainen. Het grootste probleem met Shazam! Fury of the Gods is echter het tempo. Voor filmstudio’s is het klaarblijkelijk van fundamenteel belang dat een superheldenfilm meer dan twee uur duurt en dat is ook voor deze sequel het geval. Door die fetisj zakt het tempo meermaals beneden het aanvaardbare waardoor je nu en dan ietwat verveeld naar het scherm zit te staren. De goede regie, het entertainende verhaal én het fijne acteerwerk van onder meer Zachary Levi, Rachel Zegler, Adam Brody en Helen Mirren, die elk degelijk uitgewerkte personages vertolken, dreigt daardoor uiteindelijk een tikkeltje té verloren te gaan. Zonde, maar daarvoor diende de film geenszins te floppen.

De komende jaren staat regisseur-scenarist-producer James Gunn voor een uiterst moeilijke opdracht. Na heel wat matige films in het DCEU en het gebrek aan een grote verhaallijn doorheen de verschillende prenten à la Marvel, wist ook Shazam! Fury of the Gods critici en fans niet te bekoren. Dat is enigszins verwonderend, want David F. Sandberg presenteert de fans immers wél een entertainende, grappige, spannende en degelijk uitgevoerde superheldenfilm waarin Zachary Levi, Rachel Zegler en Helen Mirren het beste van zichzelf geven. Het matige tempo strooit echter meermaals roet in het eten waardoor je als kijker met momenten een beetje dreigt te verdwalen. Maar floppen? Dat hoefde deze film helemaal niet te doen. Mis hem dus zeker niet! Shazam! Fury of the Gods wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 27 juli 2023 op DVD en (4K)-Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu!

Ben jij een fan van superheld Shazam! en de toon van de twee films tot nu toe? Heb je Shazam! Fury of the Gods met plezier in de bioscoopzalen ontdekt? Wat denk jij van de sequel? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met de wereld te delen!