Review – Fast X (2023)

Regie: Louis Leterrier
Cast: Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Nathalie Emmanuel, Charlize Theron, John Cena & Jason Momoa
Genre: Actie, avontuur, criminaliteit
Releasedatum bioscoop: 15 mei 2023
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 23 augustus 2023

Het is altijd bijzonder om te zien hoe bepaalde film- en seriefranchises al decennia meegaan en er nog steeds in slagen om bomvolle cinemazalen aan te trekken. Wie altijd trouw gaat kijken naar de films in de Scream-franchise weet zeker waarover wij het hebben. Toch is er één filmreeks die er met ‘kop en schouders’ bovenuit steekt: die van Fast & Furious. De films met centraal in het verhaal Dominic Toretto en zijn familie lokken al jarenlang keer op keer fans van bombastische actieprenten naar de zalen. Dat was ook eerder dit jaar met Fast X geenszins anders. Opnieuw trakteerde Universal Pictures de nieuwsgierige fans op knallende actie, knotsgekke stunts en entertainment waar je mond quasi instant van open valt. De vraag is alleen of de franchise stilaan niet uitgezongen is…

Wanneer Dom, Letty, Roman en alle andere leden van de familie nietsvermoedend genieten van een gezellige barbecue, krijgt Roman via de gekende systemen informatie over een aartsgevaarlijke bom in Rome. Het duurt dan ook niet lang tot een deel van het team besluit om naar de Italiaanse hoofdstad af te zakken in de hoop ieder mogelijk gevaar in de kiem te smoren. Niet veel later krijgen Dom en Letty, die niet meegingen en besloten om bij hun zoontje Little B te blijven, onverwacht bezoek van een totaal gehavende Cipher. Zij werd immers het slachtoffer dan een zekere Dante, een gevaarlijke Braziliaanse crimineel die het gemunt lijkt hebben op iedereen die met Dom en Letty te maken heeft. Al gauw heeft Dom door dat er in Rome iets anders aan de hand is en dat hij alles op alles moet zetten om zijn familie te redden. Maar is dat ook iets waar hij zonder kleerscheuren in zal slagen?

Knotgekke actiescènes, bombastische ontploffingen en stunts die je met open mond naar het scherm laten staren… het zijn maar enkele zaken waar nagenoeg iedere Fast & Furious film tot nu toe heeft gezorgd. Verrassend of niet, ook met Fast X is dat wederom het geval. Hoewel het verhaal van deze film – en de voorafgaande afleveringen in de franchise – niet echt van de bovenste plank is, kan je niet anders dan vaststellen dat de Franse actieregisseur Louis Leterrier, producer Justin Lin en het hele team opnieuw zorgen voor uitstekend entertainment. Het magere verhaal, dat soms net iets te veel als een herkauwing van allerhande oude recepten, wordt immers helemaal rechtgezet door het uitstekende tempo én knallende actiescène na knallende actiescène. Verwacht je met Fast X dus geenszins aan inhoudelijke topcinema, maar wel aan een avond bomvol adrenaline, snelle auto’s en hersenloos entertainment.

Hoewel het verhaal ook deze keer niet echt een schot in de roos is, moet je Justin Lin en zijn team van scenaristen wel alle credits geven voor de personages. Net zoals in de vorige prenten in de franchise nemen de schrijvers, tussen alle bombastische scènes door, wel de tijd om iedereen een plaats te geven in het hele gebeuren. Zo is er een goede focus op de interne strijd waarmee Dom kampt en voel je van meet af aan ook aan waarom slechterik Dante het op Dom en zijn familie gemunt heeft. Hoogstaand is het allemaal niet, maar de personages krijgen zeker genoeg inhoud mee om niet helemaal flat over te komen. Het helpt natuurlijk ook dat Dom opnieuw goed wordt vertolkt door Vin Diesel en Dante briljant gebracht wordt door nieuwkomer Jason Momoa. Het is eigenlijk dankzij hem dat Fast X finaal écht de moeite waard is. Tot slot keren ook oude bekenden Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Nathalie Emanuel, Charlize Theron in hun bekende rollen terug.

Snelle auto’s, knotsgekke actiescènes, tal van ontploffingen en hier en daar een flauw mopje dat erin slaagt om je toch te doen grijnzen… dat zijn de aloude recepten van de Fast & Furious-franchise die maken dat er wereldwijd steeds tjokvolle cinemazalen zijn wanneer een nieuwe aflevering in de reeks verschijnt. Fast X zorgt daar net zoals de vorige films uitstekend voor en blijft vooral in haar totaliteit trouw aan de franchise. Louis Leterrier regisseert dus een erg propere film in de reeks die qua verhaal niet echt indruk maakt, maar die entertaint dankzij haar knappe actiescènes én leuke slechterik Dante. Of Jason Momoa daar ook voor iets tussen zit? Reken maar van yes! Zorg er dus voor dat je Fast X zeker een kans geeft, want de franchise is volgens ons nog lang niet uitgezonge! De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 23 augustus 2023 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film snel!

Heb jij de nieuwste aflevering in de Fast & Furious-franchise al gekeken? Vond je Fast X qua verhaal ook wat teleurstellend maar kon je toch geniete van de heerlijke actie, snelle auto’s en knotsgekke stunts? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening!