Review – The Flash (2023)

Regie: Andy Muschietti
Cast: Ezra Miller, Michael Keaton, Sasha Calle, Michael Shannon, Ron Livingston & Maribel Verdù
Genre: Actie, avontuur, fantasy, sciencefiction
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum bioscoop: 14 juni 2023
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 18 oktober 2023

Het eens zo grote, beloftevolle en bombastische DC-universe verkeert momenteel in wel erg zwaar weer. Na de creatieve overname van het hele project door James Gunn, nota bene de regisseur van de erg succesvolle Guardians of the Galaxy-films, werden immers tal van projecten geannuleerd én kwam er geen enkele succesvolle film meer uit in de bioscoopzalen. Zelfs het door critici erg gelauwerde Blue Beetle (2023) kon aan de internationale bioscoopkassa’s geen potten breken. De vraag is dan ook of het grote DCEU ooit nog opnieuw in haar grandeur zal kunnen worden hersteld. Die hoop ontstond volledig rond de release van The Flash, een film die door de bijzondere gedragingen van acteur Ezra Miller erg geplaagd werd. Was The Flash dé film die het DCEU nodig had of is het niets meer dan een druppel op een hete plaat?

Barry Allen is gelukkig als superheld ‘The Flash’. Wanneer hij samen met Batman en Wonder Woman een gigantische overval in de kiem weet te smoren, keert hij echter terug naar zijn ouderlijk huis waar hij herinneringen aan zijn inmiddels overleden ouders oprakelt. De emoties lopen daarbij hoog op en niet veel later blijkt hij op mysterieuze wijze terug in de tijd te zijn gereisd. Barry, volledig verrast door deze nieuwe kracht, besluit vervolgens om de kracht te gebruiken en zijn ouders te redden van hun dood. Wanneer hij probeert terug te keren naar zijn ‘eigen tijd’ en Barry op één of andere manier in 2013 blijft vastzitten, blijkt dat het veranderen van de geschiedenis toch niet zo’n briljant idee is. Samen met de jongere Barry gaat hij op zoek naar Batman en probeert hij om zijn fout alsnog terug recht te zetten. Maar dat blijkt veel gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Toen Warner Bros. en DC Comics aankondigden dat de solofilm rond The Flash geregisseerd zou worden door niemand minder dan Andy Muschietti, werd menig cinefiel dolenthousiast. Muschietti blikte immers twee uitstekende It-films in én leek daarom dus dé perfecte man om het DCEU opnieuw op de rails te zetten. En in alle eerlijkheid: The Flash is met voorsprong één van de beste prenten in het DC-universum van de laatste jaren. Muschietti en zijn team van scenaristen brengen immers een erg gelaagde, speelse en emotionele film die bomvol verrassingen zit. Vooral de drijfveer van Allen – een ietwat vreemde jonge man die er alles aan wil doen om zijn ouders terug levend te zien – fungeert als een mooie ruggengraat voor deze superheldenfilm. Het is alleen jammer dat ook deze film geplaagd wordt door de ‘lengteziekte’. Om één of andere reden moeten superheldenfilms blijkbaar steeds belachelijk lang zijn.

The Flash is dus qua scenario en toon zeker geen misse prent. Ook voor wat betreft de personages doet deze DC-film het verre van slecht. Allen, die voor de vierde keer in een cinemaprent wordt neergezet door de getroebleerde Ezra Miller, is en blijft immers één van de meest interessante persoonlijkheden in het DC-universum. De complexiteit van het personage komt in The Flash uitstekend aan bod, hetgeen nog meer tot zijn recht komt door de uitstekende performance van de al even bijzondere Ezra Miller. Toch komt die complexiteit niet helemaal tot zijn recht, aangezien Muschietti na verloop van tijd volledig de kaart van de bombastische superheldenfilm kiest. Zonde is dat zeker, maar één en ander wordt meer dan goedgemaakt door niemand minder dan Michael Keaton, die opnieuw opdraaft als de gevlederde superheld. En ja, dat zorgt meermaals voor topcinema.

Met The Flash lijkt Andy Muschietti het DC-universum opnieuw ietwat de juiste richting uit te duwen. De film vangt aan met een gevoelig verhaal over een jongeman die niets meer wil dan zijn ouders terug in zijn armen sluiten. Die drijfveer van het hoofdpersonage en rode draad doorheen het verhaal voelt goed aan en zorgt ervoor dat je The Flash erg graag volgt. De performance van Ezra Miller is uitstekend én gelaagd, maar ook Michael Keaton doet je meermaals met een brede glimlach naar het scherm kijken. Kortom: The Flash is allesbehalve een middelmatige superheldenfilm, maar kan zich op geen enkel moment meten met de beste films uit het concurrerende Marvel Cinematic Universe. Het ziet er dus naar uit dat DCEU-creatief directeur James Gunn nog heel wat werk voor de boeg heeft. The Flash wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 18 oktober 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van deze bombastische superheldenfilm? Denk jij dat het DCEU opnieuw up and running is door de release van The Flash? Of ben je het ermee eens dat James Gunn nog veel werk voor de boeg heeft. Laat ons weten wat jij van de film denkt door hier onder te reageren.