Review – Barbie (2023)

Regie: Greta Gerwig
Cast: Margot Robbie, Ryan Gosling, Kate McKinnon, Will Ferrell, Issa Rae, Emma Mackey & Simu Liu
Genre: Fantasy, avontuur, komedie
Releasedatum bioscoop: 19 juli 2023
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 22 november 2023

Voor de film- en seriewereld was 2023 tot nu toe een behoorlijk vervelend jaar. Filmstudio’s werden immers geconfronteerd met langverwachte stakingen van scenaristen en acteurs, waardoor heel wat opnames prompt werden afgebroken of uitgesteld en bepaalde releases helemaal in gedrang kwamen. Het was dan ook goed voor de gehele industrie dat er eerder deze maand een finaal akkoord bereikt werd tussen de scenaristen, de acteurs en de grote filmstudio’s. Één en ander zorgde er dus voor dat 2023 eerder mager was qua filmreleases. Gelukkig werd de release van Barbie, één van dé meest langverwachte releases van dit jaar, gevrijwaard. Met een verhaal van niemand minder dan Greta Gerwig en Noah Baumbach waren de verwachtingen torenhoog. De vraag is alleen of de prent die verwachtingen ook geheel kan inlossen.

In het knalroze en door vrouwen compleet geregeerde en georganiseerde Barbieland wonen alle Barbies en de veel minder belangrijke Kens (samen met enkele andere gerelateerde figuren die niet langer op de markt zijn) vredevol samen. Één van die vele Barbies is ‘stereotiepe’ Barbie, de enige echte originele Barbie. Wanneer zij tijdens een heerlijk avond- en dansfeest plots begint na te denken over de dood en de volgende dag een slechte adem, cellulitis én platte voeten blijkt te hebben, beseft ze dat er iets vreselijks aan de hand is. Haar routine wordt immers plots doorbroken. Na een consultatie bij ‘vreemde’ Barbie wordt duidelijk dat de drastische veranderingen alles hebben te maken met het meisje dat in de echte wereld met ‘stereotiepe’ Barbie speelt. De oplossing? Een lange reis ondernemen richting de echte wereld om de oorzaak van Barbie’s veranderingen te vinden. Maar dat blijkt helemaal niet zonder risico’s…

Al sinds 2009 werd er in Tinseltown hard gewerkt aan een heuse live action film over dé pop die nagenoeg iedereen in huis heeft. Veel werd daar niet van verwacht, tot bleek dat de film geregisseerd én neergepend zou worden door Greta Gerwig, op haar beurt geflankeerd door de minstens even getalenteerde Noah Baumbach. Plots werd duidelijk voor iedereen dat de film een erg inhoudelijke toer zou opgaan, tegen alle verwachtingen in. En in alle eerlijkheid: het resultaat mag er meer dan zijn. Barbie – een film die in ons land voor iedereen vanaf een leeftijd van 9 jaar te bewonderen is – neemt jong en oud immers mee op een boeiende reis doorheen een fictieve – door vrouwen gedomineerde – wereld, die haaks staat op de echte – sterk mannelijke – realiteit. Gerwig en Baumbach focussen sterk op die verschillen en zorgen ervoor dat alle personages op een bepaald moment existentiële crisissen doormaken.

Criticasters zouden durven betogen dat Barbie daardoor een eerder zware film wordt die bovendien overdreven feministisch is. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de film inderdaad de feministische toer opgaat. Dat gebeurt echter op een heel gebalanceerde manier. Greta Gerwig en Noah Baumbach, twee absolute toppers in de filmwereld, verpakken alles immers in weldoordachte dialogen, uitstekende regie én fantastische decors. Barbie is dan ook niet minder dan een indrukwekkend straf uitgevoerde cinemaprent, die alle lof verdient. Het straffe karakter heeft de film uiteraard ook te danken aan haar ijzersterke cast. Margot Robbie is uitstekend als de ietwat naïeve ‘stereotiepe’ Barbie, een rol die haar op het lijf geschreven is en die ze – zoals quasi iedere rol – foutloos brengt. Robbie draagt de film compleet en wordt daarbij geassisteerd door de al even straffe Ryan Gosling. Ook hij speelt de pannen van het dak.

De zomer van 2023 werd op cinemagebied gedomineerd door ‘Barbenheimer’, de samentrekking tussen Barbie en Oppenheimer. Met die twee topfilms werden fans van het betere filmgenre meer dan op hun wenken bediend. Dat geldt althans zeker voor Barbie, de nieuwe langspeler van Greta Gerwig die je op alle vlakken interessant en gewoonweg uitstekend kan noemen. Barbie – tegen alle aanvankelijke verwachtingen in – vertelt immers een maatschappelijk erg relevant verhaal én doet dat zonder op één enkel moment haar hoge entertainmentgehalte te verliezen. Gerwig regisseert uitstekend, maar ook Margot Robbie, Ryan Gosling en alle andere leden van de cast geven het beste van zichzelf. Kortom: Barbie is een perfect uitgevoerde cinemaprent die niemand mag missen. De film wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 22 november 2023 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van deze knalroze topprent snel!

Werd jij ook zo ontzettend enthousiast van Barbie met Margot Robbie en Ryan Gosling? Heb je genoten van de film of ben je toch eerder kritisch? Wat vond je geweldig en/of minder goed aan de prent? Laat het ons weten door hier onder te reageren met jouw mening!