Review – Blue Beetle (2023)

Regie: Angel Manuel Soto
Cast: Xolo Maridueña, Bruna Marquezine, Susan Sarandon, Elpidia Carillo & Camián Alcázar
Genre: Fantasy, sciencefiction, actie, avontuur
Releasedatum bioscoop: 16 augustus 2023
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 december 2023

Het zijn enorm woelige tijden voor de eens zo grote, succesvolle en omnipresente superheldencinema. Een kleine tiental jaar geleden verscheen immers nog de ene grote Marvel-prent na de andere even grote DC-film. Vandaag zien we dat zowel Marvel als Warner Bros. eerder spaarzaam zijn met de films die ze op de fans loslaten. Bij Warner heeft dat natuurlijk alles te maken met de nieuwe (en voorlopig nog niet zo gesmaakte) aanpak van James Gunn, de man die voor Marvel de succesvolle Guardians of the Galaxy-prenten inblikte. Terwijl het afwachten is op de allereerste film in het nieuwe DCU, werden we eerder dit jaar al wel getrakteerd op Blue Beetle, de eerste superheldenprent met een Latijns-Amerikaanse superheld in de hoofdrol. Goede cinema of superheldencinema om moe van te worden?

De jonge Jaime Reyes keert na zware studies én met een master in de rechten op zak terug naar Palmera City, zijn thuisstad en de plaats waar zijn volledige familie woont. Al gauw beseft hij echter dat zijn familie het financieel heel zwaar heeft en dat ze het huis, gehuurd van de multinational Kord Industries, dreigen te verliezen. Jaime, die er alles aan wil doen om zijn familie te helpen en die recent de bevallige Jenny Kord tegen het lijf liep, besluit om daarom zelf te solliciteren bij Kord Industries. Wanneer hij tijdens de sollicitatie echter in bezit geraakt van een vreemde scarabee en bovendien blijkt dat het voorwerp Jaime de krachten geeft van de voormalige superheld Blue Beetle, wordt het voor de familie nog gevaarlijker. Kord Industries wil er immers alles aan doen om de krachten van Blue Beetle zelf te bemachtigen en zet daarvoor alle mogelijke middelen in. Kunnen Jaime en zijn hele familie daar een stokje voor steken?

Superheldenfilms die voor één welbepaalde bevolkingsgroep veel betekenen hebben de neiging om het aan de internationale box office ook enorm goed te doen. Denk daarbij bijvoorbeeld maar aan de erg succesvolle Marvel-prent Black Panther (2018) met de intussen overleden Chadwick Boseman. Wat Black Panther was voor mensen van kleur, is Blue Beetle nu ook zijn voor iedereen met Latijns-Amerikaanse roots. Toch werd Blue Beetle allesbehalve een internationaal Dat is vreemd, te meer omdat de film alles in petto heeft om net wel een succes te zijn. In tegenstelling tot de meeste vorige films in het DC-universum is Blue Beetle immers een geweldig leuke film die zichzelf op geen enkel moment serieus neemt. De film heeft een eerder frivole toon, het tempo ligt goed, het verhaal is mooi opgebouwd én er is voldoende plaats voor de emotionele ontwikkeling van de personages. Dat alles – samen met het feit dat de film zo belangrijk is voor de Latijns-Amerikaanse gemeenschap én de grote aandacht voor familie in de film – maakt menig fan van het superheldengenre dolenthousiast.

Blue Beetle is dus een erg goed opgebouwde, uitgevoerde en uitgebalanceerde DC-film. Daar zit ongetwijfeld ook de zorgvuldige aandacht voor de personages voor iets tussen. Regisseur Angel Manuel Soto – bekend van de erg gesmaakte HBO Max-prent Charm City Kings (2016) – en zijn team van scenaristen brengen voor het eerst sinds lang immers echt geloofwaardige nieuwe personages naar het scherm. Zo krijg je als kijker van meet af aan inzage in wie Jaime Reyes echt is en waarom net hij de krachten van de Blue Beetle krijgt. Hetzelfde geldt voor Jenny Kord, de dochter van de oprichter van Kord Industries die ziet hoe haar tante Victoria de nalatenschap van haar vader naar de vaantjes helpt. Goede personages vereisen uiteraard ook sterke performances van de acteurs. En ja hoor, ook daarin hoeft Blue Beetle geenszins onder te doen. Xolo Maridueña is uitstekend én gebalanceerd als Jaime Reyes en ook Bruna Marquezine overtuigt als Jenny Kord. Verder zie je ook Susan Sarandon, Elpidia Carillo en Camián Alcázar in uitstekende ondersteunende rollen de revue passeren.

Het is een tijdje geleden dat ook wij écht enthousiast werden van een superheldenprent. Het is immers niet voor niets dat de huidige filmtijden worden gekenmerkt door een heuse superheldenmoeheid en dat Marvel in 2024 maar één film op de wereld loslaat. Warner Bros. en DC Films hebben het vertrouwen in de betere superheldenfilms echter weer wat hersteld met Blue Beetle, een film die het genre helemaal begrijpt. Regisseur Angel Manuel Soto trakteert je immers op een entertainende, emotionele en vooral goedhartige prent die op tal van momenten verrassend uit de hoek komt. Bovendien zijn de personages mooi uitgewerkt en zorgen Xolo Maridueña en Bruna Marquezine voor erg overtuigende performances. Om een lang verhaal kort te maken: Blue Beetle is een heerlijke superheldenprent die ook jij niet mag missen. De prent wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 14 december 2023 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu!

Wat denk jij van de meest recente DC-film? Wist Blue Beetle jou ook te bekoren of deel je ons enthousiasme niet helemaal? Was je ook onder de indruk van nieuwkomer Xolo Maridueña? Laat het ons weten door hier onder een reactie achter te laten.