Review – The Nun II (2023)

Regie: Michael Chaves
Cast: Taissa Farmiga, Storm Reid, Anna Popplewell, Katelyn Rose Downey & Jonas Bloquet
Genre: Horror, mysterie, drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 13 september 2023
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 17 januari 2024

Het Hollywoodiaanse horrorfilmlandschap ziet er sinds begin 2024 een beetje anders uit. James Wan, bezieler van productiebedrijf Atomic Monster én het brein achter onder meer de hele Conjuring-franchise, én Jason Blum, de man achter horrorboetiek Blumhouse Productions én drijvende kracht achter de Paranormal Activity– en Insidious-prenten, besloten immers om de handen in elkaar te slaan en een heuse fusie op poten te zetten. De toekomst voor de horrorgenrefilms ziet er dus behoorlijk rooskleurig uit. Één en ander betekent vanzelfsprekend ook dat de laatste ‘onafhankelijke’ prenten stilaan op de cinefiel worden losgelaten. Zo konden fans van het horrorgenre eerder dit jaar genieten van The Nun II, de tweede horrorprent die focust op de angstaanjagende non uit het Conjuring-universum. Bezorgt ook deze prent je weer de stuipen op het lijf?

Het is 1956. Vijf jaar na de angstaanjagende gebeurtenissen uit The Nun (2018) leeft zuster Irene teruggetrokken in een klooster in Italië. Het duurt echter niet lang alvorens er opnieuw vreemde gebeurtenissen plaatsvinden over heel Europa die tal van vrome katholieken het leven kosten. Niet veel later krijgt zuster Irene bezoek van een Vaticaanse vertegenwoordiger, die er rotsvast van overtuigd is dat er één of ander patroon is én zuster Irene de opdracht geeft om af te zakken naar het Zuid-Franse Tarascon om er nader onderzoek te voeren. Al snel heeft de zuster echter door dat er iets vreemds aan de hand is én dat alles te herleiden valt tot Maurice, de jongeman die zuster Irene vijf jaar geleden wist te redden. Zullen zuster Irene en haar goede vriendin Debra kunnen achterhalen wat er exact aan de hand is én het kwaad ook deze keer kunnen stoppen?

Wie denkt aan een film in het Conjuring-universum, denkt nagenoeg meteen aan kwaliteitsvolle horrorcinema. Dat is vanzelfsprekend helemaal terecht aangezien alle films in de franchise, op Annabelle (2014) na, regelrechte voltreffers waren. Ook deze aflevering in de filmreeks, die opnieuw focust op de enge non die we eerder al zagen opduiken, stelt geenszins teleur. Regisseur Michael Chaves en zijn team van scenaristen toveren immers opnieuw een geloofwaardig horrordrama naar het scherm dat bijzonder vertrouwd aanvoelt. De klassieke elementen van de franchise duiken meermaals op, afgewisseld met interessante dramatische verhaalelementen. De eerlijkheid gebiedt ons evenwel om toe te geven dat die ‘vertrouwdheid’ meteen ook de zwakte van The Nun II betekent. Het geheel voelt nu en dan immers iets té vertrouwd aan, waardoor je meermaals het gevoel hebt dat je bepaalde scenes al ergens eerder hebt gezien.

Dat repetitieve wordt gelukkig voor een groot deel goedgemaakt door de erg straffe cast. Opnieuw zien we immers de getalenteerde Taissa Farmiga – de jongere zus van Vera Farmiga, die in de Conjuring-prenten de rol van Lorraine Warren voor haar rekening neemt – de revue passeren. De jonge actrice geeft op een erg geloofwaardige wijze gestalte aan zuster Irene, die als personage nog wat meer uitgediept zou mogen worden. Zo kan je je als kijker goed inbeelden dat de taferelen uit de vorige én deze film een behoorlijke indruk nalaten op een mens. Het is dan ook jammer dat die zaken niet verkend worden. Naast Farmiga schitteren ook Storm Reid, Anna Popplewell en Katelyn Rose Downey als respectievelijk zuster Debra, Kate en Sophie. Ook zij doen het behoorlijk goed, al stoten ze meermaals op de eerder beperkte inhoud van hun personages. Tot slot steelt ook onze Belgische Jonas Bloquet de show als de mysterieuze Maurice. Qua cast zit alles dus zeker goed in deze horrorprent.

Het ziet er naar uit dat het hele Conjuring-universum stilaan ten einde komt. Deze The Nun II is immers de op één na laatste film in de over het algemeen erg geliefde franchise van horrormeester James Wan. Opnieuw zorgt regisseur Michael Chaves, die eerder ook al indruk maakte met The Curse of La Llorona (2019) en The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021), voor een erg degelijke horrorthriller die je met plezier aanschouwt, al voelt één en ander nu en dan net iets té vertrouwd aan. Vergis je echter niet: The Nun II bevat voldoende spannende én verrassende elementen die menig horrorfilmfan zullen bekoren. Bovendien zorgt de uitstekende cast, geleid door de getalenteerde Taissa Farmiga, voor goede performances. Kortom: ook deze aflevering in de wereld van The Conjuring (2013) mag je niet missen. The Nun II wordt verdeeld door Warner Bros. Pictures en ligt sinds 17 januari 2024 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer snel (als je durrrrrrft)!

Ben jij ook een fan van het eerste uur als het op films in het universum van The Conjuring (2013) aankomt? Heb jij ook met veel plezier genoten van The Nun II of ben je toch heel wat minder enthousiast dan wij? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.