Review – Silent Night (2023)

Regie: John Woo
Cast: Joel Kinnaman, Scott Mescudi, Harold Torres & Catalina Sandino Moreno
Genre: Actie, thriller, drama
Releasedatum bioscoop: 13 december 2023, in samenwerking met Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 maart 2024

Wij kunnen het ons in Europa haast niet inbeelden, maar in een groot deel van de Verenigde Staten is het perfect legaal om rond te lopen in een godvergeten dorpje met een geladen – al dan niet semi-automatisch – wapen. Er is bovendien ook niet overal een vergunningsvereiste. Het is dan ook weinig verrassend dat het land nagenoeg iedere maand opgeschrikt wordt door een vreselijke schietpartij waarbij één of meerdere onschuldige mensen het leven laten. Als Europeanen vragen we ons dan ook af hoe het kan dat de wapenlobby zo’n machtigde stem in de Amerikaanse democratie blijft. Want wat als je als vader het slachtoffer wordt van een gewelddadige schietpartij én daarbij ook je enige zoon verliest? Daarover gaat Silent Night, een nieuwe actiethriller van doorwinterd actieregisseur John Woo, bekend van onder andere Mission: Impossible II (2000) en Face/Off (1997).

Brian en Saya Godlock leiden samen met hun zoontje Taylor een zorgeloos leventje in Las Palomas, een klein stadje in de staat Texas. Wanneer het gezin echter rond Kerstmis nietsvermoedend een dagje in de tuin spendeert en twee snelle sportwagens door de straat scheuren terwijl vanop de passagiersstoel een zee van kogels wordt afgevuurd, slaat het noodlot toe: de jonge Taylor wordt geraakt in zijn borstkas en overleeft het geweld van de rivaliserende bendes niet. Niet veel later wordt ook Brian meermaals geraakt, onder meer in zijn nek waardoor zijn stembanden permanent beschadigd raken. Na maanden van revalidatie zit de jonge vader, net zoals Saya waarmee alle communicatie intussen gestopt is, in zak en as en beseft hij dat er maar één oplossing is om zijn leed te verzachten: wraak nemen op de bendes die zijn zoon van hem hebben weggerukt. Alleen blijkt dat veel gevaarlijker dan aanvankelijk gedacht…

Laten we maar onmiddellijk met de deur in huis vallen: Silent Night is een behoorlijk bijzondere en unieke film. De tagline van de film is ‘Actions speak louder than words’, hetgeen op het eerste gezicht weinig veelzeggend overkomt. Toch verklapt die zin alles wat je van John Woo’s nieuwste prent mag verwachten: veel knallende actie en weinig boeiende dialogen. Kwatongen zouden durven zeggen dat Silent Night daardoor een typische, oppervlakkige en weinig baanbrekende actiethriller is, maar niets is minder waar. Woo speelt intelligent met één verhaalelement: het feit dat Brian door de vreselijke schietpartij in Las Palomas in zijn nek wordt geraakt en daardoor niet meer kan spreken. Dat leidt er evident toe dat dialogen onmogelijk zijn en dat het hoofdpersonage enkel (zijn emoties) kan spreken via de handelingen die hij stelt. Op zich is dat behoorlijk intelligent, al leidt het er niet toe dat je van met af aan gebiologeerd naar het scherm kijkt.

Het grote probleem met een quasi dialoogloze cinemaprent is dat je maar moeilijk de connectie kan leggen met de personages. Hoewel je je erg goed kan inbeelden hoe Brian zich na het verlies van zijn enige zoon (door zinloos bendegeweld nota bene) moet voelen, komt het geheel nooit echt dichtbij. Brian, hoewel erg degelijk vertolkt door Suicide Squad-sterk Joel Kinnaman, blijft dus over de gehele lijn net niets iets te plat personage dat veel te weinig emoties kan tonen / toont. Daardoor wordt je enthousiasme vanzelfsprekend serieus getemperd. Hetzelfde geldt voor zijn echtgenote Saya, die in enkele emotionele scènes de revue passeert maar verder ook geen interessante elementen toevoegt aan het verhaal. Gelukkig wordt dat alles ruimschoots gecompenseerd door strak geregisseerde actiescènes die tonen waarom John Woo als één van de meest invloedrijke Chinese actieregisseurs wordt beschouwd.

Wie dacht dat Silent Night een typische oppervlakkige actiethriller was, die bovendien erg gemakkelijk zou wegkijken, is er helemaal aan voor de moeite. De film van Mission: Impossible II-regisseur John Woo is allesbehalve een doorsnee prent en vertelt het verhaal van een door schietgeweld ‘spraakloos’ geraakte vader die nog maar één doel in zijn leven heeft: de moord op zijn zoon wreken. Silent Night focust voornamelijk op de actiescènes, die behoorlijk goed zijn uitgevoerd, maar vergeet door het gebrek aan dialogen om ook de personages voldoende interessant te maken. Gelukkig doet de goede performance van Joel Kinnaman je dat tot op een bepaalde hoogte vergeten. Kortom: voor fans van het actiefilmgenre is Silent Night zeker geen misser, maar een echte hoogvlieger wordt de nieuwe prent van Woo nooit. Bekijk de trailer van de film snel en oordeel vooral zelf. De prent van Dutch FilmWorks ligt sinds 15 maart 2024 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken.

Wat denk jij van de nieuwste film van doorwinterd actiefilmregisseur John Woo? Heb jij van Silent Night met Joel Kinnaman genoten of konden het concept en het verhaal van de prent jou niet helemaal bekoren? Laat het ons weten door hier onder jouw mening met de wereld te delen.