Review – The Piper (2024)

Regie: Erlingur Thoroddsen
Cast: Charlotte Hope, Julius Sands, Alexis Rodney, Philipp Christopher & Kate Nichols
Genre: Horror, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 april 2024

Het horrorgenre is al enkele jaren aan een serieuze revival bezig. Aangezien de films relatief goedkoop én gemakkelijk om maken zijn, vinden filmstudio’s het vaak een klein risico om erin te investeren. Daardoor is de bulk aan angstaanjagende prenten momenteel bijzonder groot. Terwijl het momenteel wachten is op de laatste film in de Conjuring-filmreeks én de nieuwste aflevering in de Scream-franchise, loont het vaak ook de moeite om eens te kijken voorbij de bekende filmmakers en de bestaande horrorconcepten. Nu en dan verschijnt er immers een bijzonder ingenieuze horrorprent van onafhankelijke filmmakers die zich permanent op de kaart zetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan The Hallow (2015) van Corin Hardy. Eind vorige week verscheen zo The Piper in de Belgische winkelrekken, een kleine horrorprent van IJslands regisseur Erlingur Thoroddsen. De moeite waard of pure bagger?

Melanie is een getalenteerde dwarsfluitiste die probeert om haar plaats in het bekende orkest van dirigent Gustafson te bemachtigen. Dat blijkt geen gemakkelijke zaak, aangezien ook Franklin op dezelfde positie aast. Wanneer aan de vooravond van een belangrijk concert, dat voor de nodige fondsen van het orkest moet zorgen, de briljante componiste Katherine in vreemde omstandigheden overlijdt, krijgt Melanie de kast om zich te bewijzen en het concerto waaraan Katherine werkte te finaliseren. Daarvoor baseert ze zich op de bestaande partituren, die tijdens een brand ernstig beschadigd geraakten, en enkele nagenoeg onverstaanbare audio-opnames. Gaandeweg ontdekt Melanie echter dat de muziek van Katherine helemaal niet zo onschuldig is én zelfs dodelijke gevolgen kan hebben. Zal ze erin slagen om het concerto af te krijgen of zal ze haar werk noodgedwongen moeten staken om erger te voorkomen?

Het is altijd fijn om te zien dat relatief onbekende filmmakers proberen om verrassend uit de hoek te komen met eigenzinnige prenten. Dat is vast en zeker ook wat regisseur Erlingur Thoroddsen met The Piper poogt. De film gaat in zijn kern over de mogelijke gevaren van een op het eerste gezicht onschuldig ogend muziekstuk, dat finaal veel meer blijkt te zijn. De insteek die Thoroddsen heeft is origineel en zeker aan te moedigen, maar in de uitwerking loopt één en ander jammer genoeg mis. Thoroddsens film voelt immers meer aan als een lappendeken van afzonderlijke horrortaferelen en mist daardoor dus algemene coherentie. Als blijkt dat de film naar het einde toe de standaard ‘horror tegen kinderen is de ergste horror’-kaart trekt, besef je dat Thoroddsen (momenteel) niet de beste filmmaker van het moment is.

Je kan de poging van de IJslandse regisseur echter niet helemaal onverdienstelijk noemen. Met zijn verhaal – dat hij zelf neerpende nota bene – zorgt hij zeker meermaals voor positieve verrassingen. Die worden jammer genoeg compleet ontsierd door de erg matige personages én het al even matige acteerwerk van de gehele cast. Zo krijgt Melanie, het hoofdpersonage dat je gedurende de hele prent volgt, maar weinig inhoud mee waardoor je je ook maar moeilijk met haar kan vereenzelvigen. Daardoor stoot actrice Charlotte Hope, die zeker haar best doet, meermaals op de limieten van haar eigen personage. Dezelfde vlieger gaat op voor Julian Sands en Philipp Christopher, die de rollen van respectievelijk Gustafson en Franklin voor hun rekening nemen. Ook zij kunnen op geen enkel moment indruk maken door de weinige kwaliteit van de personages die zijn vertolken.

IJslands filmmaker Erlingur Thoroddsen probeert zich na Rift (2017) en Kuldi (2023) voor het eerst ook aan een niet-IJslandse langspeler. Met The Piper presenteert de man een eigenzinnige horrorthriller over een niet zo onschuldig muziekstuk dat heel wat slachtoffers dreigt te maken. Hoewel die insteek behoorlijk origineel is, laat de uitvoering van de prent te wensen over. Noch het verhaal en noch de regie van Thoroddsen kunnen overtuigen en ook de personages zijn allesbehalve sterk uitgewerkt. Eender wie zich aan deze horrorthriller waagt zal het met ons eens zijn dat Erlingur Thoroddsen zich als filmmaker met The Piper niet meteen op de kaart kan zetten, maar oordeel vooral zelf. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 26 april 2024 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Ben jij een echte horrorfilmliefhebber en is The Piper ook al op jouw radar verschenen? Heb je de film al gekeken of ben je dat na het lezen van onze recensie zeker nog van plan? We horen graag wat jouw mening is, dus aarzel niet om hier onder een reactie achter te laten.