Review – Saints & Sinners (2023)

Regie: Robert Lorenz
Cast: Liam Neeson, Kerry Condon, Ciarán Hinds, Jack Gleeson, Conor MacNeill & Colm Meaney
Genre: Actie, criminaliteit, drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 20 december 2023, in samenwerking met Kinepolis Film Distributions
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 april 2024

We leven momenteel jammer genoeg in een tijdperk waarin geweld en oorlogen helemaal niet zo ver verwijderd zijn. Aan de grenzen van Europa woedt momenteel nog steeds de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, terwijl ook in Israël het blinde geweld van Netanyahu in de Gazastrook blijft verder duren. We kunnen met z’n allen niet meer doen dan hopen dat het geweld op beide plaatsen – en bij uitbreiding over de rest van de wereld – zo snel mogelijk ten einde komt. Velen van ons dreigen echter te vergeten dat ook in de recente geschiedenis het Europese continent door heel wat ander geweld geplaagd werd. Zo kan iedereen zich wellicht nog wel de bekende Troubles herinneren, de woelige periode van de jaren ’60 tot eind vorige eeuw in Ierland. Toen zorgde onder meer de IRA voor tal van aanslagen met bijzonder veel onschuldige slachtoffers. Het is tegen die achtergrond dat Saints & Sinners, de nieuwe prent van Robert Lorenz met Liam Neeson in de hoofdrol, zich afspeelt.

Het is 1974 en het Ierse eiland wordt geplaagd door de ene aanslag van de IRA na de andere. Veteraan Finbar Murphy woont teruggetrokken op het Ierse platteland, waar hij zijn boterham verdient als huurmoordenaar en nu en dan leuke onderonsjes heeft met politieagent Vinnie O’Shea. Na een confrontatie met een nieuw slachtoffer besluit Finbar echter om zijn werk als huurmoordenaar voor misdadiger Robert McQue permanent te staken en zich te focussen op de dingen die écht belangrijk zijn in het leven. Wanneer hij echter merkt dat Moya, de dochter van Finbar’s goede vriendin Sinéad, wordt misbruikt door de niet zo aangename Curtis June, voelt Finbar dat het zijn plicht is om daar paal en perk aan te stellen door Curtis onder de grond te stoppen. Al gauw blijkt echter dat Curtis deel uitmaakt van een IRA-cel die zich na een gewelddadige bomaanslag heeft teruggetrokken in het plattelandsdorpje. Finbar beseft daardoor al snel dat zijn ‘laatste moord’ mogelijks allesbehalve een goed idee was. Hoe loopt dit af?

Saints and Sinners – elders voluit getiteld als In the Land of Saints and Sinners – is de tweede samenwerking tussen regisseur Robert Lorenz en Liam Neeson na The Marksman (2021). Die eerste film was niet helemaal een schot in de roos, waardoor ons enthousiasme over deze nieuwe prent wat flauw was. Toch toont Lorenz met zijn nieuwe langspeler aan dat hij wel degelijk een goede storyteller kan zijn. Saints & Sinners is immers op vele vlakken behoorlijk bevredigend. Zo heb je van meet af aan door dat het verhaal erg geloofwaardig is en haar focus nooit verliest. En hoewel het tempo van de film met momenten een stukje hoger zou mogen liggen, stelt het geheel nooit teleur. Saints & Sinners is een erg degelijk actiedrama dat je met veel plezier naar het scherm doet staren.

Daar zit uiteraard niet alleen het verhaal voor iets tussen. Ook de personages die Lorenz en zijn scenaristen je voorschotelen zijn allesbehalve oppervlakkig. Finbar is immers echt een getormenteerde ziel die probeert om, na een ontelbaar aantal huurmoorden te hebben gepleegd, zijn leven een goede draai te geven. Het is boeiend om die focuswissel van het personage te mogen volgen. Het helpt uiteraard ook dat de rol wordt neergezet door Liam Neeson, die in Saints & Sinners ietwat atypisch voor een keer niet dé grote actieheld uithangt en een behoorlijk gebalanceerde performance neerzet. Ook dat komt de prent van Lorenz alleen maar ten goede. Naast Neeson schitteren ook Kerry Condon en Game of Thrones acteurs Ciarán Hinds en Jack Gleeson in boeiende rollen. Ook zij vertolken degelijk uitgewerkte personages die je doen beseffen dat Saints & Sinners een behoorlijk kwaliteitsvolle prent is.

Robert Lorenz en Liam Neeson slaan na The Marksman (2021) opnieuw de handen in elkaar voor het sfeervolle en behoorlijk degelijke Saints & Sinners, een prent die zich afspeelt tegen de achtergrond van de Ierse Troubles gedurende de jaren ’70 van de vorige eeuw. Lorenz toont met zijn nieuwe langspeler zijn talent als verhaalverteller én regisseur aan. Hoewel het tempo van de film niet altijd even goed zit, zorgt het boeiende personage én goede acteerwerk van Liam Neeson ervoor dat je dat al gauw weer kan vergeten. Kortom: Saints & Sinners is een erg aangenaam actiedrama dat ook jij best zo snel mogelijk een kans geeft. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 5 april 2024 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film snel!

Volg jij het oeuvre van Liam Neeson op de voet en kon je niet wachten om de acteur aan het werk te zien in Saints & Sinners? Vond je de film van Robert Lorenz net zoals wij ook erg degelijk entertainment of ben je toch wat kritischer? Laat het ons weten door hieronder te reageren.