Review – The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes (2023)

Regie: Francis Lawrence
Cast: Rachel Zegler, Tom Blyth, Viola Davis, Hunter Schafer en Peter Dinklage
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction, drama
Releasedatum bioscoop: 15 november 2023
Releasedatum DVD & (4K) Blu-Ray: 22 maart 2024

Het ziet er naar uit dat filmstudio’s niet langer vertrouwen hebben in young adult-filmfranchises. In de recente filmgeschiedenis denken we daarbij uiteraard aan de films in de reeksen van The Maze Runner, Divergent en The Hunger Games, drie franchises die uitstekend van start gingen maar er finaal niet in slaagden om de kijkers te blijven boeien. Intussen raakte echter wel bekend dat 20th Century Studios werkt aan een heuse reboot van The Maze Runner. Ook Lionsgate deed eind vorig jaar een poging om de franchise rond Katniss Everdeen nieuw leven in te blazen met de langverwachte prequelprent The Hunger Games: The Balad of Songbirds and Snakes. Met opnieuw regisseur Francis Lawrence aan het stuur leek de film een fenomenaal succes te worden, maar is dat ook wel echt het geval?

64 jaar vooraleer de wereld de betoverende Katniss Everdeen leert kennen, likt Panem nog volop haar wonden na de Eerste Rebellie die het leven van tal van mensen kostte. Één van de slachtoffers was Crassus Snow, een bekende patriarch met veel invloed in het Capitool. Enkele jaren later wordt Crassus’ zoon Coriolanus uitgekozen als één van de 44 universiteitsstudenten die één van de kandidaten van de tiende Hunger Games mag begeleiden. Coriolanus krijgt Lucy Gray Baird toegewezen, een knappe jonge vrouw uit het twaalfde district die het publiek van meet af aan met haar mooie stem weet te betoveren. Al gauw groeien Coriolanus en Lucy Gray naar elkaar toe en probeert Coriolanus, vastberaden om het binnen een korte termijn te schoppen tot één van de leidende figuren in het Capitool, om Lucy Gray van een vreselijk lot te redden. Zal hem dat lukken en is dat alles ook wel echt een goed idee?

Wanneer een filmstudio jaren na de afloop van een geliefde franchise aankondigt dat er een nieuwe film in productie is, wordt het initiële enthousiasme meestal snel getemperd door realistische scepsis. De vraag is immers altijd of de filmmakers erin kunnen slagen om de magie van de originele reeks te evenaren of zelfs te overtreffen, iets wat duidelijk niet helemaal gelukt is met pakweg de Fantastic Beasts-films. In het geval van The Ballad of Songbirds and Snakes liggen de kaarten echter ietwat anders. De film is immers niet zomaar een ‘toevoeging’ aan de bestaande franchise, maar is wel degelijk gebaseerd op een nieuw boek van Suzanne Collins. Een nieuw boek én het feit dat oudgediende Francis Lawrence opnieuw op de regisseurs- en producersstoel kruipt belooft dus veel goeds.

De eerlijkheid gebiedt echter om meteen toe te geven dat deze nieuwe film in de Hunger Games-reeks niet meteen erg goed aanvoelt. Hoewel Lionsgate en de producers een uitstekend geproduceerde prent op het scherm hebben getoverd, schort er hier en daar wel wat met het verhaal. Het is moeilijk om er de vinger op te leggen, maar het voelt alsof de film nu eens een erg langdradige kaart trekt, dan weer met een enorme rush gebeurtenissen aan elkaar rijgt. Daardoor voelt alles wat in The Ballad of Songbirds and Snakes gebeurt behoorlijk onevenwichtig aan. Terwijl het geheel visueel behoorlijk bevredigt, kan je je door de verwarrende vertelstijl maar moeilijk vereenzelvigen met de personages. Coriolanus Snow, die later de bekende President Snow wordt, blijft over de gehele lijn behoorlijk oppervlakkig en ook Lucy Gray wordt op géén enkel moment nog maar half zo interessant als Katniss Everdeen.

Vergis je echter niet: The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes is verre van een slechte cinemaprent. Tot op een zeker hoogte kijk je met een zekere interesse naar je scherm. Tegelijk kan je je niet van de indruk ontdoen dat dit verhaal zich beter had geleend tot een televisiereeks. Het is immers duidelijk dat schrijfster Suzanne Collins een gelaagd verhaal wilde brengen, hetgeen niet helemaal werd getransponeerd door Lawrence en zijn gehele team. Het grote lichtpunt in deze prent is gelukkig het acteerwerk van de volledige cast. Tom Blytch en Rachel Zegler zijn uitstekend gecast als respectievelijk Coriolanus Snow en de betoverende Lucy Gray Baird. De twee doen hun uiterste best om hun – in de film – niet al te uitgewerkte personages zo geloofwaardig mogelijk te brengen. Het is mooi om te zien dat de chemie tussen de twee écht werkt. Verder zie je ook grote namen als Viola Davis en Game of Thrones-topper Peter Dinklage het beste van zichzelf geven.

Jaren na de afloop van een grote filmfranchise op de proppen komen met een nieuwe aflevering is voor een filmstudio altijd een hit of een miss. Dat is voor The Hunger Games niet anders. Met The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes probeert Lionsage de fans van de boeken van Suzanne Collins opnieuw een spetterend cinemaspektakel van de bovenste plank voor te schotelen. Hoewel het geheel er enorm knap uitziet en je met momenten ook echt geïnteresseerd naar het scherm kijkt, kan je niet anders dan vaststellen dat het verhaal niet 100% goed in elkaar steekt. Soms voelt de film te langdradig aan, soms gaat het dan weer allemaal veel te snel. Daardoor komen ook de personages niet goed tot hun recht. Fans van de franchise zullen echter tevreden zijn om opnieuw te mogen vertoeven in hun geliefde Panem, dat deze keer bevolkt wordt door onder andere Tom Blyth en Rachel Zegler. Oordeel dus vooral zelf. De film wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 22 maart 2024 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film snel!

Was jij blij dat je na jaren van afwezigheid eindelijk nog een keertje kon terugkeren naar de Hunger Games-franchise en Panem? Heb jij genoten van The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes of kon de film jou ook niet helemaal bekoren? Laat het ons weten door hier onder te reageren.