Review – Night Swim (2024)

Regie: Bryce McGuire
Cast: Wyatt Russell, Kerry Condon, Amélie Hoeferle, Gavin Warren, Eddie Martinez & Jodi Long
Genre: Horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 24 januari 2024
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 april 2024

Wie de lijst van uitgebrachte horrorfilms gedurende de eerste helft van 2024 bekijkt, zal snel merken dat horrorfilmfans dit jaar al serieus op hun wenken werden bediend. Zo konden liefhebbers van het betere horrorfilmwerk dit jaar al genieten van Abigail en The First Omen. En terwijl het momenteel reikhalzend uitkijken is naar de release van The Strangers: Chapter 1 later deze maand, ligt er ook een andere prent die eerder dit jaar uitkwam inmiddels op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken: Night Swim, het langspeelfilmdebuut van Bryce McGuire dat geproduceerd werd door grote namen als Jason Blum en James Wan. Hoort ook deze horrorprent thuis in het lijstje van beste enge films van 2024 tot nu toe?

Ray Waller is een bekende honkbalspeler die in uithoek van de Verenigde Staten gekend is. Dat alles verandert echter snel wanneer bij hem ALS wordt vastgesteld, de bekende degeneratieve ziekte die ervoor zorgt dat de voormalige topsporter snel achteruitgaat. Om zijn leven over een andere boeg te gooien, besluit hij om samen met zijn echtgenote Eve en twee kinderen Izzy en Elliot te verhuizen naar een rustiger stadje. Al snel vinden ze een huis dat beantwoordt aan al hun wensen, al is er één troef die er met kop en schouders boven uitsteekt: het zwembad. Na enkele restauratiewerken ontdekt de familie hoe geweldig het is om een eigen zwembad in je achtertuin te hebben. Alleen wordt voor Elliot en Izzy nagenoeg meteen duidelijk dat er iets vreemds aan de hand is met het zwembad. Is dat ook echt waar of beelden de broer en zus zich de nare dingen eigenlijk maar gewoon in?

Night Swim

Nog niet zo heel lang geleden besloten James Wan van productiebedrijf Atomic Monster en Jason Blum, eigenaar en producer van het bekende Blumhouse Productions, om de handen definitief in elkaar te slaan door hun bedrijven te laten fuseren. Voorafgaand aan de voltrekking van die transactie produceerden de heren samen deze Night Swim, een horrorthriller die in z’n kern gaat over een zwembad dat een eigen wil lijkt te hebben. Qua horrorconcept voelt dat zeker  niet slecht aan: we hebben allemaal als kind wel eens nagedacht over hoe vreselijk het kan aflopen wanneer we in het ‘diepere gedeelte’ van het zwembad rond zwommen. Het is ook met die angst dat regisseur Bryce McGuire, Wan en Blum aan de slag zijn gegaan. Dat levert degelijke horror af, al had het allemaal een tikkeltje spannende mogen zijn.

Night Swim is immers een horrorprent zoals er wel meerdere bestaan: de algemene sfeerschepping – zonder al te veel horrorgebeurtenissen – neemt te veel tijd in beslag, waardoor de uiteindelijke apotheose van de film té gesneld moet plaatsvinden. Dat is jammer, aangezien je als kijker van meet af aan doorhebt dat de film heel wat in z’n mars heeft. Echt foutloos uitgevoerd is Night Swim dus zeker niet. De mindere elementen van deze nieuwe horrorprent worden gelukkig wel voor een groot deel gecompenseerd door het degelijke acteerwerk van Wyatt Russel, die meer dan overtuigt als Ray Waller, en Kerry Condon die verre van teleurstelt als Ray’s echtgenote Eve. Ook Amélie Hoeferle en Gavin Warren doen het goed als dochter Izzy en zoon Elliot. Het is alleen enorm jammer dat de personages veel te weinig inhoud hebben gekregen, waardoor niemand finaal écht kan overtuigen.

Het ziet er naar uit dat 2024 opnieuw een topjaar wordt voor fans van de betere horrorprenten. Met titels als Abigail, The First Omen en Arcadian (met niemand minder dan Nicolas Cage nota bene) lijkt het jaar immers erg goed ingezet. Jammer genoeg moeten wij vaststellen dat Night Swim niet meteen thuishoort in dat kwaliteitsvolle lijstje. Regisseur Bruce McGuire kan immers niet helemaal overtuigen met zijn langspeelfilmdebuut, ondanks de strakke productie van James Wan en Jason Blum. Na afloop heb je als kijker immers door dat de film een flinterdunne verhaallijn heeft die maar weinig indruk op je maakt. Dat merk je trouwens ook aan Wyatt Russell en de overige leden van de cast, die je ondanks hun geloofwaardige acteerwerk toch met een teleurgesteld gevoel achterlaten. Night Swim had een goede horrorprent kunnen zijn, maar het mocht niet wezen. Bekijk de trailer van de film nu! Night Swim wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 10 april 2024 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken.

Wat denk jij van deze horrorprent over een zwembad met een angstaanjagende eigen wil? Heb jij Night Swim in de bioscoop ontdekt of keek je de film intussen al bij je thuis? Laat ons weten wat jij van de film denkt door hier onder te reageren.