Review – Broken Horses (2015)

Regie: Vidhu Vinod Chopra
Cast: Vincent D’Onofrio, Anton Yelchin, Chris Marquette& María Valverde
Genre: Drama, criminaliteit, actie
Distributeur: Sony Pictures Home Entertainment
Releasedatum: 13 januari 2016, beschikbaar op DVD

BH1

Films, films en nog eens films… We worden vandaag overstelpt door de ene kaskraker na de andere. Er zijn in 2016 al heel wat interessante blockbusters de revue gepasseerd… en het is nog maar maart. Het jaar was nog maar 6 dagen begonnen en we werden al compleet overrompeld door Quentin Tarantino’s nieuwste The Hateful Eight. Twee weken later stond Leonardo DiCaprio dan weer klaar met zijn nieuste klepper: The Revenant. Op een superheld moesten we ook niet ongelooflijk lang wachten, want Deadpool stond te popelen en kwam op 10 februari in de zalen. Het is echter door deze grote releases, dat we vaak de kleinere films vergeten. Cinéart kwam bijvoorbeeld vorige week met Keeper, een bijzonder sterke dramafilm die je echt gezien moet hebben. Ook in de wondere wereld van de DVD en Blu-Ray stond niemand stil. Zo kwam films als Spectre en Maze Runner: The Scorch Trials al tot bij jouw in de huiskamer. Ook kleinere films worden uiteraard aan de kijker gepresenteerd. Zo kwam Sony Pictures Home Entertainment op de proppen met Broken Horses, een crimineel drama. Maar is deze ook de moeite waard?

BH2

In Broken Horses maken we kennis met de intelligente Jacob. Al heel zijn leven speelt hij viool en vandaag zou misschien wel de dag kunnen zijn waarop hij zijn passie in een echte job kan omzetten. Hij heeft een prachtige vriendin en ze gaan binnenkort trouwen. Jacobs broer Buddy hoorde het geweldige nieuws en nodigt Jacob uit om hem zijn speciaal huwelijkscadeau te overhandigen. Buddy, een mentaal beperkte maar ongelooflijk aardige man, heeft zijn veilig nest echter nooit verlaten en woont nog steeds in het ouderlijke huis. Jacob aarzelt geen minuut en beslist om na lange tijd opnieuw naar zijn geboortestadje terug te keren. Daar merkt hij echter dat Buddy voor een vreemde bende werkt en dat de baas van zijn broer misbruik maakte van zijn naïeve gedachtegang. Jacob wil Buddy redden, want hij heeft zijn vader ooit beloofd om voor altijd op zijn mentaal beperkte broer te letten. En dat kan hij maar op één manier: hij moet zelf lid worden en het vertrouwen van de grote bendebaas winnen. Zal het Jacob uiteindelijk lukken om zijn broer te redden uit de handen van de meedogenloze Julius Hench?

BH3

Broken Horses begint met een heel erg knappe flashback die je even in het ongewisse laat. Het wordt niet meteen duidelijk waar het verhaal naartoe gaat en er is een enorme focus op de personages. Door te zien hoe de twee broers als kind waren en door het geweldige spel van de twee kindacteurs Nicholas Neve en Henry Shotwell wordt heel duidelijk wie de broers zijn en hoe zij zich tot elkaar verhouden. De flashback komt enorm sterk over, maar hij duurt te lang. Hierdoor verlies je een beetje het vertrouwen in de prent, want je interesse vervaagt. Regisseur Vidhu Vinod Chopra, die jarenlang films maakte voor Bollywood en met Broken Horses zijn Hollywood-debuut presenteert, maakt dat echter meteen goed. Na de flashback maak je kennis met de hedendaagse Jacob en Buddy, die helemaal in de lijn liggen van de twee jongetjes die je eerder zag. Toch valt het op dat de regisseur vergeet om ook in het vandaag een duidelijke schets te geven van de personages. Het lijkt alsof je moet geloven dat er in die zovele jaren helemaal niets veranderd is, wat natuurlijk bijzonder ongeloofwaardig is. De volwassen personages zijn helemaal niet goed uitgewerkt en dat is na een sterke start wel jammer.

BH6

Hoewel de personages op zich niet erg sterk zijn, wordt wel duidelijk hoe groot het verschil is tussen de twee. Jacob, gespeeld door Star Trek-acteur Anton Yelchin, verhuisde naar een grootstad en leerde daar bijzonder veel over de echte wereld. De mentaal beperkte Buddy, die door Chris Marquette naar het witte doek wordt gebracht, bleef gedurende zijn hele leven in zijn geboortestad. Daardoor is de man compleet wereldvreemd en dat zorgt voor een heel erg interessant spel tussen beide broers. Maar ook hier weet de regisseur niet helemaal te overtuigen. De dialogen zijn vaak te gekunsteld en komen helemaal niet natuurlijk over. Je hebt soms zelfs het gevoel dat je naar voorgeprogrammeerde robots luistert die bijna geen energie meer hebben om de woorden over hun elektrische lippen te krijgen. Daarnaast is ook het verhaal niet ongelooflijk sterk. In het begin heb je wel het volste vertrouwen in de film, omdat er een aangename noir-sfeer op je wordt losgelaten. Maar na verloop van tijd evolueert de film naar een mager stukje cinema. De regisseur verstopt heel wat symboliek, maar doordat het soms net iets te snel gaat, mist dat natuurlijk helemaal zijn doel. Hier en daar zitten er wel interessante knipogen naar eerdere momenten in de film, maar die kan je op één hand tellen.

BH18

Het acteerwerk in Broken Horses is bijzonder twijfelachtig, want ook hier steekt ongeloofwaardigheid soms de kop op. Dat komt misschien ook doordat hoofdrolspelers Yelchin en Marquette gevangen zitten in personages die nooit kunnen boeien. Voor echt vuurwerk zorgen de twee niet, maar ze houden Broken Horses wel recht. Ook Vincent D’Onofrio, de slechterik uit Netflix-serie Daredevil, zet een acteerprestatie neer die maar weinig overtuigt. Zijn personage is mysterieus in het begin van de film, wat natuurlijk bijzonder veel interesse wekt. Maar het mysterieus karakter van de bendebaas wordt niet consequent vastgehouden, waardoor ook deze potentieel interessante kant van de film jammer genoeg tot kleine stukjes verbrokkelt. Het regiewerk van Vidhu Vinod Chopra is echter wel een pluspunt aan de film. Hij brengt alles heel knap in beeld en verrast soms met onwennige en kunstige flashbacks. Jammer genoeg verdwijnen deze helemaal in het magere scenario waardoor je na afloop van de film met treurend gezicht naar de aftiteling staart.

Broken Horses is een weinig ambitieuze film die vol met ongeloofwaardigheden zit. Er komen heel erg weinig verrassingen tevoorschijn, waardoor de film een eentonig werk blijft van het begin tot het einde. Hoewel de personages bij aanvang van de film ongelooflijk veelbelovend overkomen, moet je jammer genoeg na verloop van tijd constateren dat ook dat een complete illusie is. Geen enkel personage boeit, waardoor interesse dan ook nagenoeg gedurende de hele film ver zoek is. Het verhaal gaat nergens heen en het acteerwerk is ook maar mager. Het enige pluspunt aan Broken Horses is het regiewerk van regisseur Vidhu Vinod Chopra. Maar ook dit dreigt compleet te vervagen door het magere verhaal en het simplistische acteerwerk. Broken Horses is dus geen aanrader en laat je dan ook maar beter links liggen als je nog eens tussen interessante DVD’s snuistert. Wil je hem toch een kans geven? De film ligt sinds 13 januari 2016 in de winkelrekken en is verkrijgbaar op DVD. Bekijk nu de trailer.

Want denk jij? Is Broken Horses volgens jou wel een absolute must? Zag jij de film al of wil je hem dolgraag op DVD bemachtigen? Laat ons weten waarom jij hem zeker wel of niet wil zien of laat weten wat jij van de film vond. Plaats hier onder je reactie.