Review – The Walk (2015)

Cast: Joseph Gordon-Levitt, Ben Kingsley, Charlotte Le Bon & James Badge Dale
Genre: Avontuur, biografie, drama
Distributeur: Columbia Pictures
Releasedatum bioscoop: 30 september 2015
Releasedatum Home Video: 17 februari 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

THE_WALK (9)

“Films over dingen die echt gebeurd zijn, zijn altijd beter,” aldus Bart De Pauw afgelopen zondag in zijn grappige quiz Twee Tot De Zesde Macht. En daar zit misschien wel een beetje waarheid achter. Neem nu Titanic (1997), die het waargebeurde verhaal vertelt over de gelijknamige reusachtige boot en die zelfs 20 jaar later nog steeds in het geheugen van vrijwel iedere filmfan gebrand staat. En ja, dat komt natuurlijk omdat recent Oscarwinnaar Leonardo DiCaprio met zijn vertolking van Jack heel wat vrouwenharten wist te veroveren. Maar ook films als Schindler’s List (1993) en het veel recentere Argo (2012) wisten heel wat recensenten te bekoren. Dit komt natuurlijk omdat veel mensen zich met de personages in die films kunnen vereenzelvigen, gewoonweg omdat het allemaal ooit werkelijk ergens gebeurd is. Ook in 2015 kregen we heel wat waargebeurde verhalen op ons afgevuurd. Zo lokten films als Black Mass, Everest en Straight Outta Compton heel wat nieuwsgierige kijkers naar de bioscoop. Ook Sony Pictures kwam op de proppen met een peperduur waargebeurd verhaal: The Walk. Absolute must of regelrechte ramp? Laten we het samen ontdekken.

1271033 - THE WALK

The Walk vertelt het waargebeurde verhaal van de enorm ambitieuze Philippe Petit. Hij is een Parijs artiest anno 1970 en treedt nu en dan op in de straten van het bekende Quartier Latin. Al van jongs af aan is Philippe bijzonder kundig in het koorddansen. Overal waar hij verschijnt, probeert hij een plek te zoeken om zijn koord op te hangen en er vervolgens zijn knapste kunsten te tonen. Er lijkt voor Philippe echter niet echt een toekomst te zijn in het koorddansen, maar dan komt hij in een tijdschrift twee knappe torens tegen. Hij ziet de torens van het World Trade Center die volop in opbouw zijn in het Amerikaanse New York. Het leven van Philippe verandert helemaal en hij heeft nu een duidelijk doel: op een dag wil hij een koord spannen tussen de twee torens en zijn kunsten tonen aan de inwoners van New York. Hij bereidt zich goed voor, leert Engels en begint met verschillende medeplichtigen te zoeken voor wat hij noemt ‘dé artistieke coup van de eeuw.’ Samen met zijn internationale medewerkers trotseert hij alle obstakels en wil hij kosten wat het kost zijn droom waarmaken. Zal het Philippe uiteindelijk lukken de oversteek tussen de twee torens te wagen?

THE_WALK (10)

The Walk vertelt het verhaal van een creatieve dromer, van een bijzonder interessante man die nooit opgeeft en die zich blindstaart op een vrijwel onmogelijk lijkende en totaal onbereikbare droom. Het is een verhaal over moed, durf en vriendschap dat niet onopgemerkt voorbijgaat. Dit komt natuurlijk omdat alles wat je ziet gebaseerd is op het echte leven van Philippe Petit, die daadwerkelijk een koord spande tussen de twee WTC-torens. Dat maakt alles nog veel interessanter. Het verhaal is niet echt moeilijk, maar dat is helemaal geen probleem. De sterkte van het verhaal zit immers in de perfecte balans tussen drama en bijzonder knappe speciale effecten. The Walk is dan ook van het begin tot het einde een complete streling voor het oog die je voortdurend gebiologeerd naar het scherm doet staren. Geïnteresseerd door het aangename verhaal, dat aan een heerlijk tempo voorbij flaneert, wordt je ook nog eens compleet overrompeld door de schitterende acteerprestatie van Looper-ster Joseph Gordon-Levitt

Philippe Petit (Joseph Gordon-Levitt) in TriStar Pictures' THE WALK.

Het verhaal wordt voortdurend verteld vanuit het perspectief van Petit. Er is een perfecte afwisseling tussen vertelscenes en gespeelde scenes, wat maakt dat je je tijdens het kijken van The Walk op geen enkel moment verveelt. En dat komt vanzelfsprekend door de sterke en memorabele acteerprestatie van Joseph Gordon-Levitt. Levitt zet in The Walk misschien wel zijn meest straffe acteerprestatie neer. Je ziet dat hij zich op de rol heel erg goed heeft voorbereid en dat werpt absoluut zijn vruchten af op het scherm. Hij houdt zijn rol van het begin tot het einde heel erg goed vast, wat de film natuurlijk alleen maar beter en beter maakt. Bovendien is de manier waarop hij sympathie wekt bij de kijker gewoonweg bewonderenswaardig. De Looper-acteur hanteert een schattig Frans accentje, waarvoor zelfs de meest ongevoelige ziel compleet bezwijkt. Bovendien is het enorm knap dat de man speciaal voor deze prent leerde koorddansen, wat alleen bevestigt hoe hard hij wel niet werkte. Kortom: Joseph Gordon-Levitt is de juiste man op het juiste moment op de juiste plaats.

1271033 - THE WALK

The Walk is een twee uur durend eerbetoon aan Philippe Petit. Het zet niet alleen zijn verbazingwekkende prestatie in de bloemetjes, maar ook Petit als persoon. Het is een prent die inzoomt op de motieven van de bekende koorddanser en dat komt bijzonder goed over op het scherm. Maar wat misschien nog belangrijker is, is dat The Walk de kijker toont hoe geweldig de WTC-torens wel niet waren. De film is dus ook een eerbetoon aan de destijds grootste torens ter wereld die jammer genoeg op 11 september 2001 met de grond gelijk gemaakt werden. The Walk lijkt dat op geen enkel moment te vergeten en door de monologen van Joseph Gordon-Levitt worden de twee torens heel knap beschreven en geëerd. Dat The Walk de kijker zo veel wil en kan meegeven, komt uiteraard door het knappe werk van regisseur Robert Zemeckis. Hij presenteert de kijker een film die op geen enkel moment verveelt, die boordevol knappe CGI zit en die ook het verhaal nergens verwaarloost.

The Walk is een film die je echt gezien moet hebben, al is het maar om de vernuftige speciale effecten die je met mond open naar het scherm doen staren. Bovendien weet hoofdrolspeler Joseph Gordon-Levitt de kijker mee te nemen op een heel boeiende en ontspannende reis met als doel een enorm ambitieuze droom. Het is een film die zowel de WTC-torens als koorddanser Philippe Petit verdiend eert en dat is gewoonweg geweldig. Alles zit bijzonder goed in elkaar en de uiteindelijke climax biedt de kijker wat hij er van kon verwachten en zelfs nog net dat tikkeltje meer. Robert Zemeckis presenteert alweer een schitterend stukje cinema met verbluffende speciale effecten. The Walk is een film waarover binnen tien jaar nog veel gesproken zal worden en is dus absolute must voor iedereen, filmfanaat of niet. De film ligt sinds 17 februari 2016 in de winkelrekken en is verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de knappe trailer en overwin zelf je hoogtevrees!

Heb jij The Walk al in de bioscoop gezien en vond je hem op het grote scherm fenomenaal of liet hij je juist compleet koud? Wist jij de film al op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Plaats hier onder een reactie en deel je bevindingen met de wereld.