Review – Norskov: Seizoen 1 (2015)

Cast: Anne Sofie Espersen, Claus Riis Østergaard, Jakob Ulrik Lohmann & Thomas Levin
Genre: Thriller, criminaliteit, drama
Datum eerste aflevering: 21 september 2015
Originele zender: TV2
Distributeur: Lumière
Releasedatum: 27 april 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

Vikings, Orphan Black en Game of Thrones… het zijn maar enkele series waarvan het nieuwe seizoen een tijdje geleden afgetrapt werd. De fans worden weer ondergedompeld in de wereld van hun favoriete reeks en zijn elke week druk in de weer met het zoeken van antwoorden op vragen die ze zich aan het einde van het vorige seizoen stelden. En wie een beetje op de hoogte is van wat er vandaag de dag allemaal te vinden is in de wondere wereld van series en minireeksen, weet dat het soms erg moeilijk is om alle goede reeksen te volgen. Er worden steengoede reeksen gemaakt in Amerika, maar er zijn evengoed schitterende series te vinden in andere uithoeken van de wereld. Neem nu bijvoorbeeld hier bij ons. Telenet, aanbieder van diensten als televisie en dergelijke, kwam gisteren op de proppen met Chaussée D’Amour, de eerste Belgische reeks die niet door en voor een zender werd gemaakt. Ook Franse reeksen als Falco mogen absoluut niet in je lijstje ontbreken. En dan zijn er nog die ongelooflijk sterke en sexy Scandinavische reeksen à la Blue Eyes, Modus en Occupied. Dat Scandinaviërs er wat van kunnen, dat staat vast. Distributeur Lumière, die de meeste van de reeksen uit de Noorse landen bij ons uitbrengt, spreekt immers van een heuse Scandimania. En dat is zeker geen understatement. Zo kwam de distributeur eerder dit jaar op de proppen met het Deense Norskov. Maar is dat ook wel een must-see?

In Norskov begeven we ons in het gelijknamige Deense kuststadje Norskov. Het is een plaats waar het leven rustig zijn gang gaat en waar weinig interessante dingen gebeuren. Maar daar dreigt verandering in te komen. Wanneer een tiener op de parking van het ijshockeystadion dood wordt teruggevonden en de doodsoorzaak een overdosis drugs blijkt te zijn, beslist de lokale politie om een nultolerantie-beleid van kracht te laten gaan. En dat komt heel ongelegen, want Norskov lijkt recht te krabbelen en klaar te zijn voor een mooie toekomst. De burgemeester is er immers in geslaagd om een ambitieus project naar Norskov te brengen. Nog meer problemen met drugs zouden er misschien wel het einde van kunnen betekenen. Daarom mag geen enkele club in de stad nog minderjarigen toelaten en wordt drugsbezit bijzonder hard bestraft. Om alles in goede banen te leiden, wordt detective Tom Noack ingeschakeld. Na 20 jaar keert hij terug naar zijn thuishaven en net dan sterft Diana, een oude geliefde van Tom. Hij begint zijn onderzoek en hoe dichter hij bij de waarheid komt, hoe meer hij beseft dat de criminaliteit in Norskov dichter bij hem staat dan hij had verwacht. Tom, die worstelt met zichzelf sinds Diana’s dood, wordt gedwongen te kiezen tussen vriendschap enerzijds en tussen rechtvaardigheid anderzijds. Zal Tom er uiteindelijk in slagen het juiste te doen?

Norskov is misschien wel de meest dramatische reeks die Lumière dit jaar al uitbracht onder de ‘Scandimania.’ De rode draad van het verhaal, zijnde het met de grond gelijkmaken van de drugscriminaliteit in Norskov, is niet meteen moeilijk en klinkt misschien wel ongelooflijk cliché. En dat is ook wat je denkt na de eerste aflevering van de reeks. Je vertrouwen is niet meteen bijzonder groot. Maar dat is volkomen onterecht. Naarmate de reeks vordert en je inziet dat de serie zo ongelooflijk gelaagd is, moet je je mening compleet herzien. De rode draad van de reeks is eigenlijk maar een soort hoofdweg. En de reeks moet het dan ook niet hebben van die hoofdweg. Het zijn de verschillende zijbaantjes en zijsprongetjes die zo enorm boeiend en pakkend zijn, die maken dat Norskov een verschrikkelijk goede reeks is met heel wat drama. En dat maakt de Scandinavische reeks bijzonder verrassend. Je zou aan het begin van de reeks helemaal niet denken dat het uiteindelijk de dramatische kant zou opgaan. Bovendien is ook elk subplot ongelooflijk goed uitgewerkt en zorgen de makers ervoor dat je naar het einde toe met de juiste vragen zit. De laatste aflevering, die antwoord biedt op al je vragen, komt dan ook als een soort verlossing en is een knaller van een finale.

Naast de focus op alles wat er in het stadje gebeurt, zoomt de reeks ook mooi in op de personages. Ieder personage dat in de reeks verschijnt is mooi uitgewerkt en bevat een knappe diepgang. Naarmate de reeks vordert, krijg je dan ook steeds meer inzicht in wie de personages werkelijk zijn en ook dat zorgt dan weer voor verrassingen. Ieder personage maakt bovendien ook een mooie en aangename psychologische ontwikkeling door, wat alles nog leuker maakt. En als dat nog niet genoeg is: de personages worden vertolkt door uitstekende acteurs. Het acteerwerk van Thomas Levin, die de rol van detective Tom Noack speelt en die we doorheen de hele reeks met een vergrootglas volgen, is schitterend. Hij wekt vaak medelijden en levert dan ook een personage waarmee de kijker zich erg goed kan vereenzelvigen. Maar ook Claus Riis Østergaard, die de interessante rol speelt van burgemeester Martin, zet een heel puike acteerprestatie neer. De sterkste rol is misschien wel die van Anne Sofie Espersen. Zij speelt de rol van Jackie, de vrouw van Martin en de zus van Tom. Haar rol is zo sterk en doet de serie echt naar een ander niveau snellen. Espersen speelt een knappe vrouwenrol en dat is iets wat we vandaag de dag gewoon heel erg graag zien. Naast het uitstekende verhaal en de ijzersterke personages, ziet Norskov er visueel ook heel erg aantrekkelijk uit. De manier waarop Scandinaviërs reeksen maken is knap, stijlvol en ongelooflijk sexy. En dat geldt ook voor deze Deense serie.

Na knallers als Blue Eyes, Occupied en Modus hoort ook deze Norskov weer in het lijstje van echte must-see’s. De reeks levert een spannende rode draad over de strijd tegen drugscriminaliteit, maar dat is niet alles. Doordat Norskov zo ongelooflijk gelaagd is en je in iedere aflevering weer op een grote verrassing stoot, wordt de reeks iedere keer nog interessanter. Bovendien leveren de makers van de reeks ook geweldig sterke personages af die het drama- en thrillergenre perfect in elkaar doen overvloeien. En zoals we dat gewoon zijn van de Scandinavische seriegoden, is ook in deze reeks alles knap in beeld gebracht en kan je weer rekenen op een stijlvolle reeks met schitterende beelden. Norskov is een knappe reeks, met zowel de focus op alles wat er in de reeks gebeurt als op de personages. De kijker wordt getrakteerd op de ene ongelooflijke gebeurtenis na de andere en kan in elke aflevering wel genieten van enorme plottwists. Norkov is dan ook een echte aanrader en is een reeks die je absoluut in je verzameling moét opnemen. De reeks ligt sinds 27 april 2016 in de winkelrekken en is verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de knappe trailer.

Is Norkov een reeks die jou wel zou kunnen bekoren of denk je net dat het helemaal niets voor je is? Lijkt het verhaal je interessant of helemaal niet? Heb je de reeks al gekocht of twijfel je nog? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.