Review – Freaks of Nature (2015)

Regie: Robbie Pickering
Cast:Β Β Nicholas Braun, Mackenzie Davis, Josh Fadem, Vanessa Hudgens & Bob Odenkirk
Genre: Horror, komedie
Distributeur: Sony Pictures Home Entertainment
Releasedatum: 16 maart 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

Als we naar de bioscoop gaan, willen we graag dat de film waarvoor we betalen ons compleet entertaint. En dat is natuurlijk volkomen normaal. Velen onder ons gaan maar al te graag naar de bioscoop om eens goed te lachen met een hilarische komedie. In 2016 zagen we voorlopig al een aantal schitterende prenten in dat genre passeren. Zo presenteerde de Amerikaanse komiek Kevin Hart eerder dit jaar zijn gloednieuwe Ride Along 2, een sequel op een succesvolle en bovendien ook grappige eerste film. Bovendien presenteerden de Coen-broers ons ook hun nieuwe prent Hail, Caesar! met knallers als George Clooney, Scarlett Johansson en Tilda Swinton. Verder kregen we dit jaar ook al een Fifty Shades of Grey-parodie Γ©n de grappigste superhelden-film sinds jaren: Deadpool met een knaller van een Ryan Reynolds. Maar jammer genoeg is wat we in de bioscoop zien maar een fractie van de films die er gemaakt worden. Heel wat prenten, die even goed zijn als diegenen die in de zalen verschijnen, krijgen van de distributeurs enkel een release op DVD en Blu-Ray. Één van die komedies die vorig jaar niet in de zalen verscheen, is Freaks of Nature. Maar is het ook terecht dat die film niet in de zalen kwam?

In Freaks of Nature gaan we naar Dillford, een saai en rustig typisch Amerikaans dorpje. Drie dagen geleden ging alles er nog rustig aan toe en werd de hiΓ«rarchie tussen de verschillende β€˜soorten’ mooi gerespecteerd. De vampiers stonden bovenaan de ladder en de zombies stonden als hersenloze wezens helemaal onderaan. Β De mensen konden zich – moeilijk weliswaar – verzoenen met een plaats net tussen de twee. Iedereen leefde in harmonie, hoewel die heel erg fragiel was. Één ding strooide echter roet in het eten en bracht de gehele gemeenschap uit balans: buitenaardse wezens. De aliens streken plots in groot ornaat met hun reusachtig moederschip neer in het stadje en dat zorgde voor heel wat wrevel. Iedereen denkt immers dat het een complot is van een andere β€˜soort’ en dat ze het doelwit zijn van een echte genocide. Er barst een dodelijke en bloederige strijd los, maar voor ze het weten zijn het de aliens die iedereen in het nauw drijven. De hele gemeenschap zal moeten samenwerken om de aliens te verjagen en daarvoor moeten ze hun onderlinge ontevredenheden links laten liggen. Zullen de vampieren, mensen en zombies er in slagen om hun stadje te redden van de vreselijke buitenaardse wezens?

Freaks of Nature is entertainend, dat staat vast. Het verhaal dat de film de kijker biedt is leuk om te volgen en wordt hier en daar bijzonder spannend en verrassend. Toch valt je meteen op dat het verhaal misschien niet het meest ingewikkelde en meest speciale is dat je ooit zag. Alles wat je in de film ziet is immers bijzonder eentonig en veel interessante nevenverhaallijnen zijn er in Freaks of Nature niet meteen te vinden, buiten één of ander vreemd liefdesverhaal van het hoofdpersonage. De vraag is natuurlijk of deze film, die de kijker vooral wil entertainen met een rustig verhaal zonder al te veel β€˜blabla’, wel veel subplots nodig heeft. Een film moet immers niet altijd ongelooflijk ingewikkeld zijn, toch? Dat gezegd zijnde, het verhaal van Freaks of Nature is wel echt mager en slaagt er nooit in de kijker helemaal mee te zeulen. Op geen enkel moment denk je dat je helemaal mee in de prent zit, en daar slaagt de film toch wel echt de bal mis.

Het grootste probleem van Freaks of Nature is de achtergrond van de personages. De personen die je in de film ziet verschijnen, zijn allemaal bijzonder plat en zijn eigenlijk gewoon volkomen leeg. Je weet niets over de achtergrond waardoor je na afloop van de film al niet meer weet wie nu net wie was. Daarnaast merk je ook dat de film gewoon te hard probeert. Freaks of Nature doet te veel moeite om het horror- en komediegenre met elkaar te verweven, waardoor het allemaal niet meer zo leuk aanvoelt. Bovendien proberen de makers een film te presenteren die té hip, cool en origineel wil zijn en dat komt allemaal niet goed over. Als je daarnaast ook nog eens opsomt dat de dialogen hier en daar een beetje flauw overkomen en dat de grappen van een twijfelachtig kaliber zijn, kan je maar één ding concluderen: Freaks of Nature is een slechte horrorkomedie. Maar dat is misschien wel net iets te kort door de bocht.

Zoals we eerder al stelden: niet elke film moet per se vernuftig in elkaar steken en de kijker voortdurend vragen laten oplossen. Freaks of Nature mag dan misschien wel geen zot verhaal hebben en mag dan wel barsten van de mindere elementen, de film slaagt er wel in de kijker te entertainen en na afloop een goed gevoel te geven. Je zal je misschien niet meer super veel van het hele gebeuren herinneren, maar dat geeft niet. Wie je je wel zal herinneren, zijn de acteurs die je van degelijk acteerwerk voorzien. Zo wordt de rol van Dag mooi vertolkt door Nicholas Braun. Hem ken je misschien wel van zijn werk in Jem and the Holograms (2015) en How to be Single (2016). Ook de rol van Petra, mooi gespeeld door Mackenzie Davis, komt bijzonder goed over. Verder wordt de cast aangevuld door bekendere namen als Better Call Saul-ster Bob Odenkirk en Denis Leary. Tot slot valt ook op dat regisseur Robbie Pickering, die met Freaks of Nature toe is aan zijn tweede langspeelfilm, een visueel degelijke prent neerzet. Hoewel je hier en daar wat aarzeling merkt, zie je dat de man duidelijk weet waarmee hij bezig is.

Freaks of Nature is niet meteen een film die je echt gezien moet hebben en het is dus verre van erg dat hij niet in de zalen kwam. Het verhaal dat de makers aan de kijkers bieden, is verre van interessant en wordt hier en daar zelfs een beetje vervelend. Verder zijn er ook geen interessante subplots of verrassingen en dat zorgt ervoor dat de kijker soms wat verdwaalt in het wazige verhaal. Desalniettemin slaagt de film er wel in om met zijn vreemde en soms belachelijke grappen te entertainen. Echt een schitterend gevoel zal je van Freaks of Nature niet krijgen, want na afloop van de prent ben je wellicht alles al vergeten. Het acteerwerk dat we in de film zien is wel van een degelijk niveau en ook het regiewerk van Robbie Pickering komt degelijk over, hoewel de man de film boordevol aarzelingen steekt. Freaks of Nature is een film die vast en zeker snel in de vergeetput belandt, maar echt slecht is het niet. Maar wie kan daar beter over beslissen dan jijzelf? De horror-komedie ligt sinds 16 maart 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer.

IsΒ Freaks of Nature een film die helemaal jouw ding is, of net helemaal niet? Denk jij dat het een goede film is of laat het je allemaal maar koud? Heb jij de film al gezien? Laat weten wat jij ervan denkt of vindt door hier onder een reactie te plaatsen.