Review – Blackfoot Trail (2015)

Cast: Jeff Roop, Missy Peregrym & Eric Balfour
Genre: Horror, drama, thriller
Distributeur: EIC
Releasedatum: 11 februari 2016, beschikbaar op DVD

© 2014 Backcountry Productions Inc.
© 2014 Backcountry Productions Inc.

Debuutfilms zijn bijzonder interessant. Het kan voor een regisseur de mogelijkheid zijn om door te stoten in de wondere wereld van films en series. Het is eigenlijk hét ultieme examen waarbij filmmakers gewoonweg alles uit de kast moeten halen. Zo wist de enorm getalenteerde John Maclean met zijn debuut, de nagenoeg foutloze trage western Slow West, de hele filmwereld te verbazen. Nog een andere film die meteen door de hele wereld als een knaller werd gezien, is het ongelooflijk sterke Ex Machina van Alex Garland. Met zijn debuut wist hij zelfs al een Oscar binnen te halen, wat toch meteen toont dat Garland één van de regisseurs is die we de komende jaren goed in het oog moeten houden. En ook de meest verrassende film van 2015 hoort bij die schitterende debuten. Niemand minder dan acteur Joel Edgerton nam voor het eerst plaats op de regisseursstoel, wat hem bijzonder goed afging. Hij presenteerde kijkers wereldwijd de gigantische box-office hit The Gift, een psychologische thriller die gewoonweg schitterend in elkaar steekt. Jammer genoeg wordt niet elk debuut door majors opgenomen in de releaselijst, en vallen sommige van hen compleet uit de boot. Gelukkig is er dan EIC, een heel erg interessante distributeur die nu en dan mooie titels presenteert. Zij kwamen eind februari op de proppen met Blackfoot Trail, het debuut van de Adam MacDonald. Maar is ook dit debuut echt de moeite waard?

© 2014 Backcountry Productions Inc.
© 2014 Backcountry Productions Inc.

In Blackfoot Trail – of zoals in andere landen bekend als Backcountry – volgen we het dolgelukkige koppel Jenn en Alex. Ze zijn tot over hun oren verliefd, doen alles samen en doen niets liever dan elkaar om de tien minuten kussen. Alex is een ervaren trekker en beslist Jenn mee te nemen naar een Canadees natuurpark om daar zijn vriendin een plek te tonen die hij beschrijft als één van de mooiste ter wereld. Jenn, die als echt stadsmens niet zo fan is van de natuur,  beslist toch met Alex mee te gaan. Wat kan er immers gebeuren? Alex wilt er een romantische trip van maken en ervoor zorgen dat Jenn net zo in de wolken is van die plek als hij. Hij is zeker van zijn stuk en beweert het bos helemaal uit zijn hoofd te kennen. Hij heeft geen kaart nodig en ook als ze een gids tegenkomen, beslist hij zijn aanbod af te slaan. Het koppel trekt dieper en dieper de bossen in en moeten na verloop van tijd afwijken van het pad om de mysterieuze plek, genaamd ‘Blackfoot Trail’, te vinden. Maar dat dreigt verkeerd af te lopen. Net wanneer Alex denkt dat hij het heeft gevonden, wordt duidelijk dat de twee hopeloos verdwaald zijn. Ze hebben geen kaart, geen gids, geen GSM… En net dan komt er onverwacht bezoek. Zullen Alex en Jenn de weg terugvinden en veilig terug naar huis kunnen vertrekken?

© 2014 Backcountry Productions Inc.
© 2014 Backcountry Productions Inc.

Een koppeltje, onderweg richting het moment van hun leven… Met een aangename luchtige conversatie geeft Adam Macdonald het startschot van zijn debuutfilm. Het verhaal van Blackfoot Trail klinkt je misschien heel erg bekend in de oren, en eerlijk gezegd: erg origineel is het allemaal niet. De film gaat over een koppeltje dat nietsvermoedend de wildernis in trekt, wat helemaal verkeerd dreigt af te lopen. Desalniettemin is alles wat er in de film gebeurt op één of andere manier toch nieuw en bijzonder aangenaam, hoewel de film wel veel gelijkenissen heeft met Red Machine (2015). De film zit boordevol verrassingen en doet je dan ook voortdurend met je ogen wagenwijd open naar het scherm staren. En als je dan naar het einde toe bij de spannende finale helemaal verbaasd toekijkt, weet je dat het goed is. Bovendien heb je echt de indruk dat alles aan het verhaal klopt: de sfeer zit helemaal goed, de personages kloppen en de muziek ondersteunt perfect alles wat er gebeurt. En als dat nog niet genoeg is, levert ook de regisseur een knappe prent af, die niet alleen visueel ongelooflijk sterk is. Het verhaal is misschien niet origineel, maar het staat er. Er is geen enkel moment waarop het verhaal zwak wordt of waarop je stilaan genoeg van alles begint te krijgen. En dat heeft de film echt helemaal te danken aan de schitterende personages.

© 2014 Backcountry Productions Inc.
© 2014 Backcountry Productions Inc.

Regisseur MacDonald, die de prent niet alleen regisseert maar ook verantwoordelijk was voor het hele verhaal, zorgt ervoor dat zijn prent er helemaal staat. En dat heeft hij schitterend gedaan, want hij presenteert de kijker twee personages die gewoon zo echt en eerlijk zijn, waardoor jezelf ermee identificeren helemaal geen probleem is. Jenn en Alex lijken gewoon echt twee doorsnee mensen, die enorm gelukkig zijn en die gewoon een leuk weekendje weg gaan. Beide personages zijn dus echt realistisch. Wat ook aangenaam is, is dat geen van beide plots een soort van held lijkt te worden, die alles meteen kan oplossen. Blackfoot Trail volgt twee ‘sukkelachtige’ personages en dat zorgt ervoor dat je meteen sympathie voor hen begint te voelen. Bovendien hebben de personages echt wel voldoende diepgang. Er is geen uitgebreide karakterstudie gedaan, maar de kijker krijgt voldoende informatie over de herkomst van de personages. En dat deze personages niet worden neergezet door megabekende Hollywood-acteurs, stoort voor geen meter. De rol van Jenn wordt voortreffelijk neergezet door Missy Peregrym. De manier waarop zij haar rol neerzet is gewoonweg bewonderenswaardig. Maar ook de rol van de verliefde Alex wordt knap neergezet door Jeff Roop. De chemie tussen de twee spat van het scherm en zorgt voor een schouwspel vol vuurwerk.

© 2014 Backcountry Productions Inc.
© 2014 Backcountry Productions Inc.

Wat Blackfoot Trail ook bijzonder sterk maakt, is de manier waarop alles in beeld is gebracht. Door de camera bijvoorbeeld niet altijd helemaal goed te laten focussen, wordt de spanning voortreffelijk opgebouwd. Dat wordt dan weer afgewisseld met close-ups die dan weer heel mooi de emoties van de personages in beeld brengen. Wat de regisseur ook geregeld doet, is de camera 360 graden rond een personage laten draaien. Ook dit zorgt ervoor dat je als kijker helemaal op het puntje van je stoel gaat zitten, nagelbijtend vol spanning. Ook wanneer de hele trip van het koppel verkeerd lijkt af te gaan lopen, blijft de camera op een goede manier omgaan met alles wat er gebeurt. En dat maakt het voor de kijker heel erg interessant. En net wanneer alles een beetje te veel lijkt te worden, brengt regisseur MacDonald een aantal fraaie natuurbeelden, die tonen hoe getalenteerd de man eigenlijk wel niet is.

Blackfoot Trail is een debuut om naar op te kijken. Adam MacDonald presenteert een spannende prent met een goed verhaal én de perfecte personages. Geen enkel moment verveelt en geen enkele scene is er te veel aan. Het acteerwerk van Missy Peregrym en Jeff Roop is gewoon echt feilloos en zorgt ervoor dat je naar een film kijkt die vol vuurwerk zit. Macdonald brengt alles ongelooflijk goed in beeld en levert de kijker beelden die professioneel overkomen. Bovendien laat MacDonald de oerinstincten van de mens heel mooi naar voor komen, wat bijzonder sterk overkomt. Kortom: ook deze Blackfoot Trail is een regelrechte must. Dat de film bovendien ook gebaseerd is op waargebeurde feiten, doet je nog meer geloven in de prent. Het feit dat de film ‘nog maar’ het debuut is van de regisseur, doet de kijker immers verlangen naar meer. Aarzel dus niet en neem deze film op in je verzameling. Blackfoot Trail ligt sinds 11 februari 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD. Bekijk nu de trailer.

Is Blackfoot Trail een film die jou wel zou kunnen bekoren of denk je dat het allemaal wat te eng voor je is? Spreekt het verhaal je aan of net helemaal niet? Heb je de film al gekocht en gezien? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening te delen.