Review – Hail, Caesar! (2016)

Regie: Joel & Ethan Coen
Cast: Josh Brolin, George Clooney, Ralph Fiennes, Scarlett Johansson, Jonah Hill & Channing Tatum
Genre: Komedie, mysterie
Releasedatum bioscoop: 17 februari 2016
Releasedatum Home Video: 22 juni 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

Vaak gaat en staat een film met de regisseur die alles in goede banen leidt. Als we dan op de affiche van een film een heel bekende naam zien schitteren, kunnen we met ons enthousiasme geen kant op. Neem nu bijvoorbeeld dé bekendste regisseur ter wereld: Steven Spielberg. Hij presenteerde in 2015 het voortreffelijke Bridge of Spies en brengt binnenkort zijn gloednieuwe Roald Dahl-verfilming The BFG uit. Filmfans springen een gigantisch gat in de lucht, alleen al omdat die prent door Spielberg wordt geregisseerd. Maar ook andere namen zoals J.J. Abrams en Christopher Nolan wekken bij veel filmfreaks serieus wat interesse. Zo was de hele wereld in rep en roer wanneer bekend gemaakt werd dat J.J. Star Wars: The Force Awakens zou regisseren. Gewoon omdat het zo een grote regisseur is. Nolan, die dan weer bekend is van zijn meesterlijke The Dark Knight-trilogie, zette de wereld dan weer totaal op zijn kop wanneer hij op de proppen kwam met Interstellar (2014). En dit jaar kwam er ook een gloednieuwe film uit van een ander bekend regisseursduo: Joel en Ethan Coen, beter bekend als ‘The Coen Brothers.’ Hail, Caesar!, hun nieuwste film, zorgde meteen voor een enorme golf aan nieuwsgierigheid. Maar maken de broers hun naam en reputatie ook echt waar?

In Hail, Caesar! volgen we Eddie Mannix, een ervaren studio fixer die werkt bij één van de grootste filmstudio’s ter wereld in de jaren ’50. We bevinden ons in het Gouden Tijdperk van de filmwereld en Capitol Pictures maakt reusachtig veel winst. Jaarlijks produceert de filmstudio knallers van prenten en daar is Mannix verantwoordelijk voor. Als studio fixer zorgt de man voor het juiste imago van de acteurs en zorgt hij dat elk detail in de film klopt. Maar Mannix begint aan zichzelf te twijfelen wanneer hij de allergrootste productie in de geschiedenis van Capitol Pictures in goede banen moet leiden. Hail, Caesar! belooft dé prent van het jaar te worden en dat met de ongelooflijk bekende Baird Whitlock. Maar wanneer Whitlock van de set verdwijnt en de productie onmogelijk verder kan gaan, moet Mannix er alles aan doen om de film uiteindelijk toch af te krijgen. Eddie neemt zijn taak als studio fixer serieuzer dan ooit tevoren, maar zal dat uiteindelijk ook allemaal goed aflopen?

Hail, Caesar! is een totaal geschifte prent. Niet omdat het ongelooflijk grappig of totaal van de pot gerukt is, maar wel omdat het verhaal zo vernuftig in elkaar steekt. Op zich gaat het gewoon over een belangrijke acteur die plots van de set verdwijnt. Echt ingewikkeld is dat niet en het komt dan ook niet als een totale verrassing dat deze rode draad puur als een houvast dient. Want heel erg belangrijk is die verdwijning helemaal niet. De film gaat eigenlijk over veel meer dan een ‘pietluttige’ ontvoering. Mannix wordt steeds gedwongen essentiële keuzes te maken voor zijn verdere leven en daar ligt de focus dan ook voortdurend op. Het verhaal gaat over het kiezen tussen wat juist en fout is, tussen wat het beste voor jou is en het beste voor de buitenwereld. En dat had je bij aanvang van de prent totaal niet verwacht. Het doet je ook echt nadenken over hoe jij zelf in je schoenen staat en dat maakt de prent dan ook bijzonder sterk.

De film gaat niet enkel over het maken van keuzes en de overweging die zich vooraf afspeelt. Hail, Caesar! levert ook heel wat kritiek op Hollywood en de grote filmstudio’s. Zo maken ‘De Gebroeders Coen’ heel erg duidelijk dat het leven van een acteur allesbehalve gemakkelijk is. Acteurs moeten immers steeds naar de pijpen van de filmstudio’s dansen en worden zo ontdaan van hun persoonlijke integriteit. Dat de film die belangrijke en broodnodige kritiek bevat, komt dan ook als een complete verrassing. De enige kritiek die je als kijker op de film kan geven, is dat het hele verhaal als een rommelige hoop zand op elkaar wordt gegooid. Je volgt de producties van de filmstudio en wordt daar dan ook meteen ingegooid. Dat is soms lastig en brengt je soms helemaal in de war. Maar, dat is wellicht ook de bedoeling van de Coen-broers. En het mist zijn effect totaal niet, want het resultaat is een chaotische prent die perfect wegkomt met zijn ietwat rommelige karakter.

Een belangrijk element in de film is dat je eigenlijk meerdere films volgt. Je valt van een epische sterrenfilm in een romantisch drama en tot slot ook nog in een matrozenmusical. Misschien wel rommelig, maar ongelooflijk schtterend. Zo introduceren de regisseurs al hun personages op een knappe en originele manier. Bovendien heb je ook meteen door wie nu net wie is, want volgen een stuk gemakkelijker maakt. En hoewel Hail, Caesar! barst van de personages, wordt het nooit te veel. En dat is bijzonder merkwaardig, want veel films slagen er niet in ieder personage even interessant te maken en dat bovendien ook zo te houden. Wellicht komt dat in dit geval omdat de cast enkel bestaat uit gigantische sterren. Zo schitteren Josh Brolin, George Clooney, Ralph Fiennes, Jonah Hill, Scarlett Johansson, Tilda Swinton én Channing Tatum allemaal in één Hollywoodprent. Merkwaardig is dat zeker, maar als je daar nog eens bijneemt dat ze hun rol ook echt voortreffelijk spelen, weet je helemaal dat het goed is. Joel en Ethan Coen leveren bovendien ook schitterend werk. De manier waarop de film wordt geregisseerd, is gewoonweg bewonderenswaardig. Dus: hoedje af voor de viervoudige Oscarwinnars.

Hail, Caesar! barst van de originaliteit. De manier waarop alles in beeld is gebracht en de wijze waarop de bekende Coens het verhaal naar de kijker brengen, is gewoonweg perfect. Ze brengen immers een belangrijke boodschap met een opzich redelijk simpel verhaal. En daarbij vergeten ze ook op geen enkel moment het entertainmentgehalte van hun prent op een goed niveau te laten zweven. Het enige puntje van kritiek is misschien dat het soms wat rommelig lijkt te worden, maar ook dat past volledig in hun idee. Drie aparte films in één film, dat klinkt als waar voer voor de echte cinefiel en dat is het ook. Op die manier leer je immers elk personage goed kennen en wordt de film op geen enkel moment saai. ‘The Coen Brothers’ doen het weer en leveren een schitterende prent die je absoluut moet zien. Hail, Caesar! ligt sinds 22 juni 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer en laat je helemaal inpakken door het Gouden Tijdperk van Hollywood.

KOOP

Is Hail, Caesar! een prent voor jou of denk je dat het verhaal je op geen enkel vlak interesseert? Zag jij de film al in de bioscoop en ben jij wel of niet enthousiast? Wist je de film al op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Laat het weten door hier te reageren.