Review – The Witch (2016)

Regie: Robert Eggers
Cast: Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie, Harvey Scrimshaw & Ellie Grainger
Genre: Horror, mysterie
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 20 juli 2016

Wie graag eens een horrorfilm kijkt, weet dat er binnen het genre ook nog tal van subgenres zwemmen. Zo kan het enge in een griezelfilm zich op verscheidene manieren manifesteren. In de ene film worden de personages lastiggevallen door één of andere geest die alles en iedereen terroriseert, terwijl een compleet gekke man of vrouw in een andere film voor horror zorgt. In sommige films worden de personages zelfs lastiggevallen door compleet ‘normale’ mensen. Kijk maar naar de ondertussen bekende The Purge-trilogie. Eerder dit jaar kwam er in heel wat landen The Witch in de zalen. De prent verraste heel wat critici maar belandde op mysterieuze wijze niet in de Belgische zalen. Universal Pictures bracht de film recent wel uit op DVD en Blu-Ray. Maar welk kwaad zorgt er in die film voor de huiveringwekkende momenten?

In The Witch keren we terug naar de 17e eeuw. In Nieuw-Engeland , een regio in het Noord-Oosten van de Verenigde Staten, beginnen heel wat Engelsen een nieuw leven. Ook William en zijn gezin beslisten deze stap in het ongewisse te zetten. William wordt echter verbannen van de plantage waar ze wonen. Samen met zijn vrouw Katherine, hun dochter Thomasin, hun zoon Caleb en de erg close tweeling Mercy en Jonas gaat hij op zoek naar een nieuwe plek om te wonen. Ver van de plantage vinden ze een braakliggend stuk grond aan de rand van een reusachtig woud. William beslist daar neer te strijken en legt er de eerste steen van een mooie nieuwe boerderij. Al snel bevalt Katherine van een vijfde kind, Samuel. Iedereen is gelukkig en voor het eerst in hun leven lijkt alles goed te gaan. Maar wanneer Thomasin een onschuldig spelletje speelt met Samuel, is deze plots verdwenen. Wie is er schuldig? Wie heeft Samuel meegenomen? Zit er een duistere kracht achter de verdwijning? Of was het toch de schuld van Thomasin? Het gezin groeit uiteen en dat terwijl er steeds vreemdere dingen gebeuren…

Het verhaal van The Witch wekt meteen je interesse. Niet allen de horror in de film doet je op het puntje van je stoel zitten, ook de hele setting van een gezin op onbekend grondgebied doet je gebiologeerd naar het scherm staren. Je verwachtingen zijn in het begin redelijk hoog en dat is ook meer dan terecht. Het verhaal dat de film vertelt is eigenlijk niet echt heel moeilijk, maar daarom is het niet meteen minderwaardig. Rond de rode draad over de verdwijning van de jonge Samuel wordt er immers heel wat aandacht geschonken aan de personages. The Witch is dan ook een heel erg personage-gedreven horrorprent die je veel inzicht geeft in de motieven van de verschillende personen. De keerzijde van de medaille is echter wel dat het daardoor allemaal bijzonder traag vooruit lijkt te gaan en dat stoort hier en daar soms wel.

Desalniettemin kan je als kijker smullen van de heerlijke dialogen en het knappe acteerwerk die de film zo schitterend maken. Door de dingen die er in de film gebeuren, worden de verschillende personages op een knappe manier tegen elkaar opgezet. Er rijst immers steeds de vraag wie er nu echt achter de verdwijning van de jongen Samuel zit. Er wordt dus veel gepraat en geruziet. De dialogen die je in de film kan aanschouwen zijn gebaseerd op volksverhalen uit de 17e eeuw en dat maakt dat er veel ouder Engels in de film te bespeuren valt. De voltallige cast, dus ook de kinderen, hanteren de taal perfect waardoor je vaak het gevoel hebt dat je naar een klassiek Engels theaterstuk aan het kijken bent. Het niveau van The Witch ligt dus op het vlak van de personages en de dialogen behoorlijk hoog. De kijker kan dan ook echt smullen van het knappe staaltje film dat hij voorgeschoteld krijgt, zeker als je na verloop van tijd ook getrakteerd wordt op een mooie portie horror die zich op verschillende manieren manifesteert.

Het acteerwerk is dus schitterend. De rol van William wordt gespeeld door Ralph Ineson, die gewoon knallend werk levert. De manier waarop hij spreekt, de wijze waarop hij achter zijn personage staat en de monologen die hij hier en daar afsteekt zijn van een ongelooflijk hoog niveau. Ook Kate Dickie, die voortreffelijk de rol speelt van de mentaal gebroken Katherine, komt bijzonder goed over op het scherm. Dé acteerprestaties in deze film zijn misschien wel die van de jonge Harvey Scrimshaw en Anya Taylor-Joy, die respectievelijk in de rol kruipen van Caleb en Thomasin. Zij zetten verbazingwekkende performances neer die je gewoon met open mond naar het scherm doen staren.

Regisseur Robert Eggers, voor wie The Witch de allereerste langspeelfilm was die hij regisseerde, zet een knaller van een prestatie neer. Alles aan zijn horrorfilm klopt. De historische setting van Nieuw-Engeland, de horror en de personages zorgen voor een geweldige filmervaring. Door de vele schitterende dialogen en de ongelooflijke aandacht voor de personages, lijkt het verhaal hier en daar wel als een slak voorbij te kruipen. Maar dat weegt niet op tegen de zovele positieve punten aan de film. Kortom: dit juweeltje is een absolute must, ook al ben je misschien totaal geen horrorfan. The Witch ligt sinds 20 juli 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de spannende trailer.

KOOP VIA - klein

Ben jij een horrorfan en durf je The Witch wel te kijken? Staat het verhaal je helemaal aan of denk je dat het helemaal niets voor jou is? Heb je de film al gezien en vond je hem helemaal (niet) goed? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.