Review – The Northman (2022)

Regie: Robert Eggers
Cast: Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Ethan Hawke, Claes Bang, Anya Taylor-Joy & Björk
Genre: Actie, avontuur, drama, fantasy
Releasedatum bioscoop: 20 april 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 31 augustus 2022

Nagenoeg iedereen is bekend met de uitstekende regisseurs van het einde van de 20e eeuw tot en met vandaag. Namen als Steven Spielberg, Sofie Coppola, Martin Scorsese, Jane Camion en James Cameron klinken ook jou wellicht erg bekend in de oren. De laatste jaren zijn er echter tal van andere namen op het toneel verschenen die net zoveel van jouw aandacht verdienen als de eerder genoemde ‘oude bekenden’. Één daarvan is Robert Eggers. De Amerikaanse regisseur-scenarist maakte immers furore met zijn uitstekende en onheilspellende horrorprent The Witch (2016) en maakte ook een bijzonder goede indruk met The Lighthouse (2019). Eerder dit jaar presenteerde hij zijn nieuwe prent: het fantastische epos The Northman met Alexander Skarsgård in de hoofdrol. Is ook die film zo indrukwekkend goed?

We zijn het jaar 895 en in een prachtige nederzetting in het noorden van Scandinavië regeert de gerespecteerde koning Aurvandill. Wanneer hij terugkomt van een gevaarlijke plundertocht en zich herenigt met zijn echtgenote Gudrún en zijn zoon Amleth, voelt hij dat het tijd is om de macht stilaan aan die laatste over te dragen. Dat is echter buiten de wil van Aurvandills broer Fjölnir gerekend. Die besluit immers om zijn broer te onthoofden, zelf de troon te bestijgen én Aurvandills vrouw tot de zijne te maken. Wanneer blijkt dat ook Amleth een doelwit is, besluit hij te vluchten naar het land van de Roes. Daar bereidt de jongeman zich voor op zijn enige levensdoel: zijn vader wreken. Met de steun van de goden én die van de bevallige Olga is hij vastberaden dat doel te bereiken. Maar zal dat ook wel lukken?

Robert Eggers staat er sinds 2015 om bekend om fantastisch indrukwekkende en eigenzinnige cinema te brengen. Dat is met The Northman ook helemaal niet anders. Met zijn nieuwste langspeler presenteert de Amerikaan ongetwijfeld zijn meest gemakkelijk verteerbare prent tot nu toe, zonder daarbij zijn eigenheid te verliezen. The Northman is immers een uitstekende mix van boeiende scenes over het bovennatuurlijke/goddelijke én fantastisch in beeld gebrachte actiescenes vergezeld van de nodige porties bloed. Bovendien slaagt Eggers er perfect in om de ruwheid en puurheid van de Vikingsamenleving te capteren. Verwacht je dus aan fantastische cinema die je meermaals met open mond naar het scherm doet staren. Visueel is The Northman immers één van de knapste films van dit jaar tot nu toe.

Dat alles zo indrukwekkend goed overkomt heeft uiteraard niet alleen iets te maken met de regie- en scenarioskills van Eggers zelf. Ook de cast van The Northman verdient alle lof. Terwijl Alexander Skarsgård indruk maakt met zijn erg fysieke rol als de op wraak beluste Amleth, zorgen ook Nicole Kidman, Claes Bang, Anya Taylor-Joy en Ethan Hawke voor uitstekende performances. Ieder personage heeft bovendien écht een verhaal te vertellen, hetgeen alles uiteraard nog sterker maakt. Dé grootste troef van The Northman zijn en blijven met grote zekerheid de dialogen, die met momenten – op een erg positieve manier – erg toneelstukkerig aanvoelen. Wat een film, want een regie, wat een cast, wat een kunstwerk…

Heb jij ook zo genoten van de verhalen van Ragnar Lothbrok en zijn zonen tijdens de fantastische televisiereeks Vikings en geniet je ook nu nog steeds van Vikings: Valhalla op Netflix? Kan je maar niet genoeg krijgen van de Vikingen en hun levensstijl? Wel, dan is The Northman een film die je zo snel mogelijk op jouw radar moet zetten. Topregisseur Robert Eggers vertelt immers een boeiend wraakverhaal, verpakt in een visueel verbluffend jasje én bevolkt met een topcast. Alexander Skarsgård doet het uitstekend als Amleth, net zoals Nicole Kidman, Ethan Hawke en Anya-Taylor Joy het allerbeste van zichzelf geven. Kortom: reden genoeg om deze prent zo snel mogelijk in je filmverzameling op te nemen. The Northman wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 31 augustus 2022 op DVD en (4K) Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer van de film nu!

Wat vind jij van Robert Eggers’ nieuwste topcinemaprent The Nortman? Was jij ook zo onder de indruk van de regie, de dialogen, het scenario, de personages en de cast van The Northman? Heb je net zoals wij van de film genoten of toch niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder jouw mening met de wereld te delen!