Review – Maryland (2015)

Genre: Drama, thriller
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 30 september 2015
Releasedatum DVD: 22 maart 2016

Β© 2016 Remain in Light
Β© 2016 Remain in Light

Als het gaat over Belgen in de filmwereld hoeven wij totaal niet bescheiden te zijn. Je kan zelfs stellen dat onze filmmakers en acteurs serieuze exportproducten zijn. De laatste jaren vertrekken er immers heel wat Belgische vedetten naar het buitenland. Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld bekend gemaakt dat Adil El Arbi en Bilall Fallah de nieuwe Beverly Hills Cop zullen regisseren. Het duo heeft heel wat indruk gemaakt op producer Jerry Bruckheimer met hun recentste langspeelfilm Black. Een andere naam die in Hollywood heel wat aandacht krijgt, is de Antwerpse Matthias Schoenaerts. Hem zagen we dit en vorig jaar immers al schitteren in films als The Danish Girl en A Bigger Splash. Je kan dus met zekerheid zeggen dat Schoenaerts het behoorlijk goed doet. Filmdistributeur Remain in Light bracht op 22 maart Maryland uit op DVD. Is Schoenaerts in deze film ook zo schitterend?

Β© 2016 Remain in Light
Β© 2016 Remain in Light

In Maryland maken we kennis met Vincent, een militair die op de sukkel is met zijn gezondheid. Door heel wat traumatische gebeurtenissen aan het front in Afghanistan wordt hij bij zijn eerstvolgende controle afgekeurd. Samen met een aantal vrienden gaat hij aan de slag als beveiliger en bodyguard op het mooie β€˜Maryland’-domein. Hun taak bestaat erin Imad Whalid, zijn vrouw Jessie en hun zoontje te beschermen. Vincent heeft het echter niet gemakkelijk en moet het tijdens zijn belangrijke taak ook opnemen tegen hallucinaties en angstaanvallen. Het β€˜Maryland’-domein lijkt een oase van rust, maar na verloop van tijd onderschept Vincent heel wat bedreigingen van buitenaf. Om Jessie en haar zoontje te kunnen redden moet hij zijn eigen leven helemaal op het spel zetten. En terwijl hij zijn taak vervult, krijgt hij heel wat belangstelling voor Jessie. Zal Vincent ondanks zijn gezondheidsproblemen het gezin kunnen redden?

Β© 2016 Remain in Light
Β© 2016 Remain in Light

Wat betreft het verhaal lijkt Maryland niet helemaal te kloppen. Niet alles wat de kijker voorgeschoteld krijgt is even goed uitgewerkt, waardoor je vaak met heel wat vragen achterblijft. Het is vaak immers niet duidelijk wat nu net de rode draad is, want in feite wilt regisseur Alice Winocour een verdoken romantisch verhaal vertellen tussen Jessie en Vincent. Daar slaagt de jonge regisseuse eigenlijk helemaal niet in. Maryland is dus niet helemaal in zijn opzet geslaagd, want de kijker krijgt een spannende homejacking-thriller te zien die hier en daar wat – veel te weinig dus – romantiek naar boven brengt. Jammer, want dat maakt Maryland minder gelaagd en dus minder interessant. Het psychologische aspect van Vincent die zijn traumatische ervaringen verwerkt en kampt met allerhande nare dingen is dan weer wel voortreffelijk uitgewerkt.

Β© 2016 Remain in Light
Β© 2016 Remain in Light

Matthias Schoenaert, stilaan onze nationale trots in Tinseltown, wordt in Hollywood steeds gecast om de perfecte zachtaardige rollen te spelen. Kijk maar naar zijn werk in Far from the MaddingΒ Crowd enΒ The Danish Girl. Maar wie het oeuvre van Schoenaerts kent, weet dat de acteur veel meer kan dan dat alleen. Het is immers als sinds Rundskop (2011) geleden dat hij met een duister personage een hele prent mocht dragen. Alleen al om die ervaring opnieuw te kunnen meemaken, is het Franstalige Maryland dΓ© perfecte gelegenheid. Als totaal gebroken militair draagt Schoenaerts de prent voortreffelijk. We zien geen zachte man, maar een gespierde krachtpatser van wie je het beste wegloopt. Schoenaerts weet de hiaten in het verhaal op een knappe manier weg te werken en dat maakt alles goed. De Belgische knallerΒ heeft dus het grootste aandeel in de prent, wat redelijk vreemd is. Diane Kruger, de bekende actrice die in de National Treasure-films naast Nicolas Cage schitterde, speelt immers ook een hoofdrol. Kruger moet echter wijken voor Schoenaerts, iets waar je als Belg maar al te trots op mag zijn.

Wat betreft het verhaal van Maryland kan je heel eerlijk zijn: het klopt niet helemaal. De ene vraag rijst na de andere, het hangt allemaal niet even goed aaneen. Desalniettemin weet knaller Matthias Schoenaerts met zijn feilloze prestatie die problemen volledig te maskeren. De kijker vergeet het verhaal en staart met open mond naar de manier waarop Schoenaerts door de film flaneert. Ook Diane Kruger zet een mooie prestatie neer, al is deze totaal verwaarloosbaar. Regisseuse Alice Winocour presenteert dus een knallende film met een mager verhaal, maar de performances maken alles goed. Maryland is een interessante psychologische film met een waaier aan spannende momenten en een schraal vleugje romantiek. Het is een film die je absoluut niet mag missen, zeker als je wil smullen van Schoenaerts’ acteerprestatie. Als je daarnaast ook nog eens let op de perfecte soundtrack, weet je helemaal dat het goed is. Maryland ligt sinds 22 maart 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD. Bekijk nu de knappe trailer.

KOOP VIA - klein

Vind jij Matthias Schoenaerts’ prestatie in deze film ook zo bewonderenswaardig? Heb jijΒ Maryland al in de bioscoop gezien of wil je hem dolgraag op DVD? Spreekt het verhaal je aan of net helemaal niet? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.