Review – Hush (2016)

Regie: Mike Flanagan
Cast: Kate Siegel, John Gallagher Jr., Samantha Sloyan & Michael Trucco
Genre: Horror, thriller
Distributeur: Netflix
Releasedatum: 8 april 2016

Wie in het begin meteen meeging met de Netflixgekte, vond zijn investering wellicht een beetje belachelijk. Zeker in België bevatte de wereldwijd bekendste streamingdienst enkel een hoopje oudere films die je ook met diensten als Telenet en Proximus met gemak kon opvragen. De laatste jaren is Netflix echter bezig aan een serieuze opmars. Er verschijnen meer en meer exclusieve producties die je op geen enkele andere plek terug kan vinden. Series als Marseille, Daredevil en Stranger Things klinken wellicht heel erg bekend. Sinds vorig jaar is Netflix echter ook actief in filmland. Met Beasts of No Nation (2015) trapte de dienst een nieuw tijdperk af en sindsdien verschijnen er nu en dan een aantal exclusieve films op de dienst. Één daarvan is Hush, een horrorfilm van Oculus-regisseur Mike Flanagan. Is die prent de moeite waard?

In Hush maken we kennis met Maddie, een jonge getalenteerde schrijfster. Om zich volledig te kunnen concentreren op haar werk, besliste ze een afgelegen huisje in een rustig bos te huren. Ze woont er alleen, maar toch kan ze de concentratie nooit vinden. Maar Maddie is geen gewone vrouw. Ze is doofstom en hoort dus niets van wat er rondom haar gebeurt. Wanneer haar nieuwe vriendin en buurvrouw Sarah op een avond in volle paniek en bebloed op haar raam komt kloppen, hoort de arme Maddie er helemaal niets van. Ze beseft niet wat voor gevaar er buiten rondloopt. Plots krijgt ze op haar computer foto’s van zichzelf, getrokken met haar eigen GSM en dat een paar seconden geleden. Wat een doodgewone avond leek te worden, resulteert in een heuse nachtmerrie…

Hush is een echte slasherfilm en komt helemaal op het juiste moment. Het is immers al even geleden dat we een kwalitatief degelijke film in dat genre mochten verwelkomen. En wie een beetje bekend is met dit horror-subgenre weet wellicht dat het verhaal in zulke films vaak maar weinig voorstelt. Ook voor Hush is dat het geval. Op zich gaat de film gewoon over een vrouw die zich opsluit in haar eigen huis om zo het kwaad buiten te houden. Maar Flanagan, die de film zowel regisseerde als het scenario schreef, zorgt er wel voor dat Hush meer is dan dat alleen. Door het hoofdpersonage doofstom te maken, wordt Hush een film die heel uniek aanvoelt. Het maakt het verhaal een pak interessanter, doet je heel dicht bij het personage komen en het zorgt er bovendien voor dat de spanning niet te snijden is.

Mike Flanagan levert ongelooflijk werk. De manier waarop hij zijn film regisseert is gewoonweg bewonderenswaardig. Het tempo van Hush is perfect. Het gaat nooit te traag en op geen enkel moment raast de film als een sneltrein voorbij. Flanagan gaat beheerst te werk en dat zorg ervoor dat er van de eerste seconde tot de laatste tel voortdurend spanning is. De kijker zit echt constant op het puntje van zijn stoel. En dat is schitterend, zeker als je merkt dat de meeste horrorfilms vandaag de dag soms stilvallen of werken met een soort climax. Hush is gewoon één grote climax van het begin tot het einde. De kijker moet niet nodeloos lang zitten wachten tot er iets spannends gebeurt. De spanning is er en komt ongelooflijk dichtbij.

Niet alleen het regiewerk en het script zijn volledig in orde. Ook het acteerwerk is fenomenaal. De doofstomme Maddie is voortdurend in beeld en draagt de prent dan ook helemaal. De kijker leert haar meteen kennen en staat direct ongelooflijk dicht bij de arme schrijfster. Je voelt mee, je vreest mee en je hoopt mee. Dat komt vast en zeker door het schitterende acteerwerk van Kate Siegel, die trouwens samen met haar man Mike Flanagan het script schreef. Ze acteert zó ongelooflijk geloofwaardig, dat je bijna denkt dat alles echt aan het gebeuren is. Bovendien geloof je ook echt dat haar personage doofstom is, wat alles nog een pak beter maakt. Ook John Gallagher Jr., de man die je beter kent als Emmett uit 10 Cloverfield Lane (2016), zet een schitterende en beheerste acteerprestatie neer. De cast is dus niet groot, maar wel perfect: kwaliteit primeert dus boven kwantiteit.

Hush is echt een perfecte film. Alles wat de kijker te zien krijgt, klopt. De spanning is perfect, de sfeer is helemaal juist en de personages zijn ongelooflijk overtuigend. Mike Flanagan, die je misschien het best kent als regisseur van het mindere Oculus (2013), bewijst zich helemaal als een ware meester van spanning. Hij presenteert de kijker een aantrekkelijke en niet te missen beheerste horrorfilm. En trouwens: de film werd tevens geproduceerd door Jason Blum, dé man voor horrorfilms. Als je het logo van Blumhouse Procuctions in het begin van een film ziet verschijnen, weet je vaak al dat het goed is. Hush is een film die je eraan herinnert wat je aan je Netflix-abonnement hebt. De film is nu exclusief te zien op Netflix, bekijk de spannende trailer hier.

Ben jij fan van slasherfilms of horror-thrillers? Denk je dat deze Hush helemaal iets voor jou is? Of spreekt deze film je verre van aan? Zag je de film al op Netflix of ben je dat (niet) van plan? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening te delen.