Review – Skin Trade (2016)

Regie: Ekachai Uekrongtham
Cast: Dolph Lundgren, Tony Jaa, Michael Jai White, Chloe Babcook & Ron Perlman
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Distributeur: Just Entertainment
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 september 2016

In de cinema is het meest vertegenwoordigde genre ongetwijfeld actie. Wekelijks verschijnt er wel een nieuwe knallende actiefilm in de zalen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat niet iedere actiefilm even kwalitatief in orde is. Zo kan je een film als Furious 7 (2015) maar weinig vergelijken met een magere actiefilm als Bus 657 (2016). Er zijn ook veel spectaculaire actiethrillers die meteen in de winkelrekken verschijnen. Just Entertainment bracht zo recent Skin Trade uit op DVD en Blu-Ray. Must of don’t?

In Skin Trade trekken we naar New York. Detective Nick doet al gedurende een aantal jaar onderzoek naar de Servische maffiabaas Viktor, die verdacht wordt van vreselijke mensenhandel. Wanneer een informant hem vertelt dat Viktor in de stad is, lijkt dat het perfecte moment om de gevaarlijke crimineel eindelijk in te rekenen. Maar de arrestatie verloopt niet goed. Nadat Nick Victors jongste zoon dood schiet, weet Viktor te ontsnappen. En dat had nooit mogen gebeuren, want niet veel later komen Nicks vrouw en dochter om bij een laffe aanslag. Nick, die zelf ook gewond is, beslist om in zijn eentje de wereld rond te reizen om eindelijk een einde te maken aan het monster dat Viktor heet. Maar loopt dat wel goed af?

Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken: Skin Trade is echt een typische actiethriller. Alleen al het verhaal en het onderwerp – een topcrimineel actief in de mensenhandel inrekenen – zeggen genoeg over de film. Verwacht je dus bij deze film niet aan originele plottwists of verrassingen, want die zijn er gewoonweg niet. De vraag is natuurlijk of we vandaag de dag nog steeds nood hebben aan zulke typische actiefilms. Want zijn we allemaal niet net slim genoeg om in te zien dat films als Skin Trade eigenlijk helemaal passé zijn, zeker als ze maar weinig extra elementen bevatten?

Het verhaal van Skin Trade is dus niet meteen erg vernieuwend. De film is een doorsnee kat-en-muisspel tussen een detective en een crimineel. Er zijn weinig plottwists te vinden en als die er al zijn, zag je ze al van kilometers vooraf aanstormen. En op het einde wordt het allemaal nog een stukje typischer: de film heeft een happy ending. Dat gezegd zijnde, Skin Trade is wel een entertainende en spannende film die je tot op het einde mee doet zoeken naar de vreselijke crimineel die Viktor is. Dus typisch of niet: je amuseert je wel bij het kijken van de film. En is dat niet wat we eigenlijk van een film willen?

Jammer genoeg zijn ook de personages niet meteen heel erg boeiend. Ook hier zien we de typische gebroken detective die wraak wil nemen op een crimineel. Zulke taferelen zagen we eerder al in onder andere de recentste James Bond-film Spectre (2015). Ook de slechterik vertoont niet al te veel diepgang, wat wel spijtig is. De makers van de film slagen er immers niet echt in haat te creëren jegens de slechterik. Gelukkig is de drijfveer van Nick wel meer dan duidelijk en begrijpelijk, waardoor je je toch nog ietwat kan vereenzelvigen met het personage.

Het acteerwerk dat je in Skin Trade ziet, is gelukkig wel van een degelijk niveau. De hoofdrol wordt gespeeld door Dolph Lundgren, een typische actieman die je kent van de The Expendables-trilogie. Lundgren schittert als de gebroken Nick, een rol die hem zonder twijfel echt op het lijf geschreven is. De rol van de slechte Viktor wordt dan weer neergezet door Ron Perlman, die binnenkort ook schittert in Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016). Perlman komt over als een echte slechterik, maar zijn personage dringt niet genoeg door, wat natuurlijk jammer is. Verder wordt de cast aangevuld door Tony Jaa en Michael Jai White, die voor een mooie aanvulling zorgen.

Skin Trade is misschien wel de meest typische actiefilm die we bij Screendependent al mochten ontdekken. Het verhaal, de personages en de manier waarop alles in beeld gebracht is… je hebt het allemaal al een keer gezien. Desalniettemin kan je regisseur Ekachai Uekrongtham voor zijn film toch feliciteren. Skin Trade is immers een perfect uitgevoerde actiefilm, al mist het de originaliteit waar cinefielen vandaag de dag op rekenen. Bovendien zijn ook de personages niet steeds even sterk, waardoor het allemaal af en toe wat twijfelachtig overkomt. Skin Trade is ondanks alles een behoorlijk entertainende film die je zonder al te veel nadenken naar het scherm doet staren. Je vindt de film sinds 15 september 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk nu de trailer.

Spreken films als deze Skin Trade jou wel aan? Denk je dat het verhaal toch goed is of ben je benieuwd naar de acteerprestaties van de cast? Denk je dat Skin Trade een goede film is? Wist je al een DVD of Blu-Ray van de film te bemachtigen? Reageer nu en deel je mening.