Review – Our Kind of Traitor (2016)

Regie: Susanna White
Cast: Ewan McGregor, Naomie Harris, Stellan Skarsgård, Damian Lewis & Grigoriy Dobrygin
Genre: Drama, thriller
Distributeur: Entertainment One Benelux
Releasedatum bioscoop: 2 juni 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 oktober 2016

Één van de meest geliefde filmgenres is en blijft de spionage. Mensen zijn gepassioneerd door geheime agenten, top secret operaties, levensgevaarlijke infiltraties en bedrog op de allerhoogste niveaus. Veel films die zich rond die onderwerpen situeren, zijn gebaseerd op boeken of personages uit die boeken. Zo trakteert Hollywood de cinefiel om de twee jaar op een knappe James Bond-verfilming, gebaseerd op het personage van Ian Flemming. Een andere schrijver die heer en meester is in het spionagegenre, is John Le Carré. Eerder dit jaar zagen we van hem al de fenomenale minireeks The Night Manager. Ook op het grote scherm kon je dit jaar een Le Carré-verfilming ontdekken: Our Kind of Traitor. Maar is die film ook zo goed als de eerder verschenen reeks?

In Our Kind of Traitor trekken we naar Marokko. We maken er kennis met Perry en Gail, een totaal ontwricht Brits koppel. Perry is poëzieprofessor en Gail is advocate. Wanneer Gail op een avond plots moet gaan werken en Perry alleen aan tafel zit, wordt hij benaderd door de vreemde Russische Dima. Niet veel later vertelt Dima dat hij één van de kopstukken is van de Russische maffia, maar dat hij een uitweg zoekt. Hij geeft Perry de opdracht een USB-stick vol gegevens aan de Britse geheime dienst te geven. In ruil voor een verblijfsvergunning en bescherming wil Dima alles prijsgeven over de organisatie. Alleen is er één grote voorwaarde: bij onderhandelingen moet Perry altijd als tussenpersoon aanwezig zijn. En zo belanden de onschuldige Perry en Gail in een levensgevaarlijke situatie waar iedereen elkaar bedriegt…

Met een spannende en actievolle scene trapt regisseur Susanna White haar nieuwe film af. Het lijkt allemaal heel erg veelbelovend en het verhaal wekt dan ook meteen je interesse. En zoals de titel van de film het doet vermoeden, zijn bedrog en verraad de echte kern van het verhaal. En dat is wel goed uitgewerkt, want het bedrog bevindt zich op verschillende niveaus en tussen vrijwel elk personage. Het maakt de film heel erg interessant, zeker omdat je voortdurend op je hoede moet zijn. Iedereen kan immers op elk moment ontmaskerd worden. In die zin is Our Kind of Traitor een mooie en spannende film, maar jammer genoeg is dat net te weinig om echt te overtuigen.

Het grootste probleem met deze dramatische thriller, is het feit dat de verschillende genres niet zo heel goed met elkaar vermengd worden. Drama, thriller, actie, spionage en romantiek… ze zitten allemaal verstopt in de film. Maar omdat het allemaal heel erg afgebakende delen zijn, wordt het na verloop van tijd redelijk onduidelijk wat de film nu echt wil brengen. Daarnaast zie je ook dat meerdere interessante subplots na verloop van tijd gewoon compleet links blijven liggen. Zo vergeet regisseur White de interessante romantische verhaallijn tussen Gail en Perry of de boeiende interne problemen bij de MI6. Dat maakt Our Kind of Traitor uiteraard een pak minder interessant. Naar het einde toe heb je immers nog maar één verhaallijn, wart de film bijzonder eentonig maakt.

Maar natuurlijk is niet alles minder positief aan Our Kind of Traitor. De regisseur wist immers voor haar nieuwe film een behoorlijk indrukwekkende cast op te trommelen. Zo zie je in deze thriller onder andere Ewan McGregor, Stellan Skarsgård, Naomi Harris en Damian Lewis de revue passeren. Het komt dan ook niet als een verrassing dat het acteerwerk van een heel erg knap niveau is. McGregor speelt op een mooie en rustige manier de rol van Perry, die steeds voor iedereen goed wil doen. Stellan Skarsgård speelt dan weer vol overgave de Russische Dima, die zowel gevaarlijk als zachtaardig overkomt. De rol van MI6-agent is tot slot helemaal op het lijf van Damian Lewis geschreven. Net zoals Tom Hiddleston en Idris Elba lijkt ook hij klaar voor de rol als James Bond.

Our Kind of Traitor is niet de beste film die wij ooit zagen. Maar stellen dat de film echt barslecht is, zou een schande zijn. Het is een degelijk uitgevoerde dramatische spionagethriller, maar daar blijft het bij. Er zijn weinig interessante subplots en het verhaal is behoorlijk eentonig. Desalniettemin brengt regisseur Susanna White een stijlvolle film. Dat heeft ze ongetwijfeld ook te danken aan haar indrukwekkende cast. Lewis, McGregor, Skarsgård en Harris leveren geloofwaardig en mooi acteerwerk. Our Kind of Traitor is dus niet meteen een must, maar wel een ontspannende en rustige film die niet al te veel van de kijker vraagt. De prent ligt sinds 26 oktober 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk nu deze trailer.

Ben jij een echte fan van het spionage-genre? Heb jij al werken gelezen van John Le Carré en ben je benieuwd hoe deze verfilming het ervan af brengt? Zag je Our Kind of Traitor al in de bioscoop of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Laat het weten door hier onder te reageren.