Review – Term Life (2016)

Regie: Peter Billingsley
Cast: Vince Vaughn, Hailee Steinfeld, Bill Paxton, Jonathan Banks & Jordi Mollà
Genre: Actie, drama, criminaliteit
Releasedatum bioscoop: 22 juni 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 4 november 2016

Het genre dat in de filmwereld het meest vertegenwoordigd is, is ongetwijfeld dat van de actiefilms. Jaarlijks verschijnen honderden films over criminelen, spionnen, verraad en maffia. Ook in 2016, een jaar met maar weinig echte blockbusters, waren er veel actiefilms in de cinema te vinden. Denk maar aan The Legend of Tarzan en Independence Day: Resurgence. Vanzelfsprekend is de ene actiefilm een stuk beter dan de andere. Nog een film die ook dit jaar in de zalen verscheen, is Term Life. Het is een kleinere en minder bombastische prent, waar je wellicht nog niet veel over hoorde. Maar is het daarom per se een slechte film?

In Term Life volgen we het doen en laten van Nick Barrow, een ervaren crimineel die overvallen plant. Door zijn plannen te verkopen, loopt hij maar weinig risico. Hij pleegt immers geen overval, hij ontwerpt ze alleen. Maar wanneer op een gegeven moment één van zijn overvallen faliekant afloopt, staan alle pijlen gericht op de nietsvermoedende Barrow. Nicks leven hangt aan een zijden draadje en daarom moet hij vluchten. Maar dat kan niet zonder zijn dochter Cate, want ook zij loopt zonder twijfel gevaar. Er is echter één groot probleem: Nick en Cate hebben een vreselijke relatie en kennen elkaar nauwelijks. Terwijl ze het ene gevaar na het andere trotseren, leren de twee elkaar beter en beter kennen. Zullen ze het allemaal ook echt overleven?

Term Life lijkt bij aanvang een rasechte actiefilm. Je kijkt dan ook met weinig vertrouwen naar het begin van de film. Dat begin wekt echter onmiddellijk je interesse, doordat het verhaal echt vertelt wordt door het hoofdpersonage. Je weet meteen met wie je te maken hebt en waar de film over gaat, wat natuurlijk alleen positief is. Je vertrouwen in de film wordt dus groter, en ook na het uiteindelijke kantelpunt blijf je vol verwachting kijken. Daar begint de film immers pas echt interessant te worden. Het actievolle begin moet na verloop van tijd plaatsmaken voor de persoonlijke strubbelingen tussen een vader en zijn dochter.

En ook dat is eigenlijk mooi om zien. Op een quasi perfecte manier draait de film helemaal om. De overgang tussen het actievolle begin en het dramatische midden en slot zijn zonder twijfel knap. Op geen enkel moment lijkt de film stil te vallen of minder interessant te worden. Maar dat komt ongetwijfeld ook door het onderwerp. In de kern gaat Term Life immers over een vader en een dochter die samen op de vlucht zijn en elkaar eindelijk beter leren kennen. Het is dan ook knap om te zien hoe de twee naar het einde toe dichter bij elkaar komen. Maar jammer genoeg blijft het niet bij deze mooie rode draad en brengen de schrijvers er na verloop van tijd weer een hoop actie in. En dat is niet helemaal goed.

De actie onderbreekt het mooie dramatische van de film echt helemaal. Het verhaal lijkt dus na verloop van tijd helemaal te ontsporen en de focus te verliezen. En dat is jammer, zeker aangezien de film zo veelbelovend begon. Het lijkt alsof regisseur Peter Billingsley zich ongemakkelijk voelt bij het dramatische aspect van de film. Wat het allemaal nog stommer maakt, is dat de mooie verhaallijn over de dochter-vaderrelatie daarna op geen enkel moment meer terugkeert. Term Life weet de bekende actievalkuil dus niet te ontwijken en slaagt er niet in verschillende genres feilloos met elkaar te verbinden. Jammer, spijtig en ongelooflijk stom… Term Life had een echte voltreffer kunnen zijn.

Gelukkig zorgt de mooie cast van Term Life wel voor uitstekend acteerwerk. De hoofdrollen, die van dochter Cate en vader Nick, worden mooi neergezet door Hailee Steinfeld en Vince Vaughn. Steinfeld, een zangeres die het volledig aan het maken is in de filmwereld, bewijst met deze rol dat ze een echt natuurtalent is. Ze schittert en overtuigt helemaal. Dat komt natuurlijk ook door de interactie met Vaughn, die nog maar voor de tweede keer een dramatische rol speelt. Ook hij doet het goed, wat je doet afvragen waarom hij steevast voor komedies kiest. Verder wordt de cast aangevuld door Bill Paxton, Jonathan Banks, Jordi Mollà en de immer getalenteerde Terrence Howard.

Term Life is een twijfelgeval. Een slechte film kan je hem niet noemen, maar goed is hij ook niet. Het grootste probleem is dus dat het verhaal na verloop van tijd één grote puinhoop wordt. Je hebt tegen het einde helemaal niet meer door wat Peter Billingsley met zijn film wil brengen. Visueel ziet het er allemaal wel goed uit, verhaaltechnisch net iets minder. Gelukkig zorgen protagonisten Hailee Steinfeld en Vince Vaughn voor uitstekend acteerwerk en voel je echt chemie wanneer de twee samen op het scherm verschijnen. Term Life is dus een erg middelmatige actiefilm die er visueel goed uitziet. De film ligt sinds 4 november 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD & Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Denk jij dat deze dramatische en criminele actiefilm een goed is? Spreken het verhaal en de personages je aan of helemaal niet? Zag je de film al in de bioscoop of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Of wil je de film helemaal niet zien? Laat het weten door hier onder te reageren.