Review – Lights Out (2016)

Regie: David F. Sandberg
Cast: Gabriel Bateman, Teresa Palmer, Alexander DiPersia, Maria Bello & Billy Burke
Genre: Horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 20 juli 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 december 2016

Het nieuwe goud in de filmwereld is ongetwijfeld het horrorgenre. In 2016 wisten de filmstudio’s immers heel wat filmfans de zalen in te lokken met hun nieuwste horrorthrillers. Denk maar aan The Conjuring 2 of Don’t Breathe, die beide wereldwijd voor een knallend succes zorgden. Het lijkt erop dat het internationale publiek als een blok voor de spannende en enge films valt. En dat is niet echt een verrassing, aangezien het niveau van die films ook telkens weer een stuk hoger wordt. Een andere horrorfilm die we dit jaar in de zalen konden checken, is Lights Out. Maar kan je die film ook zonder problemen vergelijken met een knaller als The Conjuring?

In Lights Out volgen we het doen en laten van Martin. Wanneer zijn vader op mysterieuze wijze wordt vermoord en hij alleen achterblijft met zijn mama, voelt Martin dat er allerlei dingen gaande zijn. Wanneer het donker is en alle lichten zijn gedoofd, lijkt het net alsof er naast zijn moeder nog iemand in het huis is. Wanneer Martin zijn halfzus Rebecca vertelt over alles wat hij meemaakt en aanvoelt, wordt alles plots heel echt. Want ook Rebecca voelde als kind net hetzelfde. Martin, Rebecca en haar vriend Bret beslissen om op onderzoek uit te gaan en al snel ontdekken ze dat er iets vreselijk aan de hand is. Als het licht uitgaat, gebeuren er verschrikkelijke dingen… Zullen de drie het mysterie uiteindelijk kunnen oplossen?

Het verhaal dat Lights Out brengt, zal voor een horrorfilmfan ongetwijfeld meteen heel erg goed klinken. En dat is ook terecht. Het gegeven dat er enge dingen gebeuren wanneer het licht uitgaat wekt dan ook onmiddellijk je interesse. Het brengt de horror van de film meteen heel dichtbij. De prent begint bovendien op een heel goede manier en doet de kijker meteen kennis maken met de kern van het verhaal. Je wordt van de allereerste seconde meegesleurd in de spannende sfeer en dat zorgt er dan ook voor dat je meteen op het puntje van je stoel gaat zitten. De film belooft een geweldige en onvergetelijke horrorknaller te worden.

Dat klopt deels. Lights Out slaagt er meer dan eens in om de kijker echt de stuipen op het lijf te jagen. Wellicht is dat zo omdat de film speelt met iets waar de mens ook echt bang van is: het donkere en het duistere. Lights Out brengt die angst perfect naar voren en combineert dat met een paranormale entiteit die er nog een dik schepje bovenop doet. Op geen enkel moment stelt de film op het vlak van horror en spanning teleur. De schrijvers van deze horrorthriller hebben dan ook een voortreffelijk verhaal geschreven dat je tot op het einde helemaal geïnteresseerd en gebiologeerd naar het scherm doet staren. Maar het verhaal heeft hier en daar toch een aantal problemen, die ervoor zorgen dat je enthousiasme toch wat getemperd wordt.

Lights Out duurt slechts een goede 80 minuten. Ja, dat klinkt voor een horrorfilm al meer dan voldoende, maar toch zorgt het er voor dat de film hier en daar serieuze sprongen maakt. Af en toe ben je even de weg kwijt en duurt het een aantal seconden voor je weer helemaal bij bent. Dat draagt misschien wel bij tot het mysterieuze kantje van het verhaal, maar de film lijkt de kijker daardoor af en toe een beetje te verwaarlozen. Bovendien is het ook moeilijk om in zo’n korte tijd goede en sterke personages te schetsen. De karakters die je in Lights Out ziet zijn dan ook net interessant genoeg, maar hier en daar flirten ze met ongeloofwaardigheid.

Gelukkig worden die personages, in totaal zijn er eigenlijk maar vijf, wel neergezet door fijne acteurs. De hoofdrol van Martin wordt meer dan geloofwaardig neergezet door de jonge Gabriel Bateman. Het feit dat je de film bijna de hele tijd volgt door de ogen van een jong kind maakt het uiteraard allemaal nog spannender. Maar Bateman lijkt hier en daar wel iets té typisch te acteren, waardoor bepaalde scenes minder sterk overkomen. Naast de jonge Martin, zien we ook zijn stiefzus Rebecca. Die wordt dan weer gespeeld door de getalenteerde Teresa Palmer. Ook zij doet het goed en maakt de film stukken beter. Verder zien we Maria Bello en Alexander DiPersia in Lights Out schitteren.

Met Lights Out brengt regisseur David F. Sandberg zeker geen slechte debuutfilm. Hij bouwt de spanning op een perfecte manier op en geeft zijn personages – desondanks de beperkte tijd – voldoende ruimte om zich geloofwaardig te ontwikkelen. Lights Out is dan ook zonder twijfel een erg smakelijke horrorfilm die je ontspant en tegelijk ook op het puntje van je stoel zet. Dat komt door het goede acteerwerk van Gabriel Bateman en Teresa Palmer, tussen wie de chemie af en toe mooi van het scherm spat. Sandberg bewijst met deze kleine horrorfilm dat hij klaar is voor het grote werk en werd daar ook voor beloond. Hij gaat immers het vervolg op Annabelle (2014) regisseren. Kortom: Lights Out is een film die zonder twijfel in je collectie hoort. De film ligt vanaf 21 december 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij ook zo in de wolken van horrorfilms en denk je dat David F. Sandbergs debuutfilm een goede start is? Kijk jij uit naar zijn toekomstige films? Spreken het verhaal en de personages je aan of denk je dat de film tegenvalt? Laat het weten door hier te reageren.