Review – Skiptrace (2016)

Regie: Renny Harlin
Cast: Jackie Chan, Johnny Knoxville, Bingbing Fan, Eric Tsang & Eve Torres
Genre: Actie, komedie, criminaliteit
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 16 december 2016

Als je veel films kijkt, weet je dat het voor filmmakers vaak heel moeilijk isΒ om echt trouw te blijven aan de kern van hun verhaal. Ofwel wordt de film veel te beperkt verteld, ofwel wordt het verhaal zo breed dat je tussen de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn dus maar een paar films die het de laatste jaren echt perfect deden: The Revenant, The Big Short en de arthouseknaller A Bigger Splash. De voortreffelijke regisseurs wisten het verhaal probleemloos naar het scherm te brengen. Deze maand bracht Dutch FilmWorks de homoristische en actievolle Skiptrace uit op DVD en Blu-Ray. Maar een film met zo veel verschillende genres, blijft die nog wel trouw aan zijn verhaal?

In Skiptrace nemen we een kijkje in het leven van rechercheur Bennie Chan, die al een ruime tijd voor de Hong Kong Police werkt. Na de moord op zijn vriend en partner Yung, maakt Chan er een zaak van om de Matador te ontmaskeren en hem voor eens en voor altijd achter tralies te zetten. Na jaren onderzoek vermoedt Chan dat de Matador de steenrijke Victor Wong is. Dat kon de rechercheur nooit echt bewijzen. Tot nu, want wanneer Yungs dochter Samantha belandt in een conflict met Victor Wong, ziet Chan dΓ© kans om Wong te ontmaskeren. Maar daarvoor heeft hij een getuige nodig: de flamboyante Connor Watts, die in Rusland blijkt te zitten. Zal Chan uiteindelijk kunnen bewijzen wie de echte Matador is?

Laten we meteen met de deur in huis vallen: Skiptrace is één van die films die op korte tijd gewoon veel te veel probeert te vertellen. Want op zich lijkt het allemaal wel interessant: een man die wraak wil nemen op de moordenaar van zijn beste vriend. Dat is de kern van het verhaal. Het is dan ook goed dat je dat bij aanvang van de film meteen helemaal doorhebt. Skiptrace is dus vanaf de eerste seconde een film die niet al te moeilijk is en die je tot op het einde gemakkelijk kan volgen. Het probleem is echter dat er bij die zoektocht naar die ene gevaarlijke moordenaar veel te veel komt kijken. Want na verloop van tijd heb je door dat Skiptrace eigenlijk geen actiekomedie is, maar een echte humoristische roadtrip.

En daar moet je wel eerlijk zijn: als roadtripmovie is Skiptrace echt wel geslaagd. Chan wil dus graag de moordenaar vinden en moet daarvoor de getuige Connor Watts in Rusland gaan halen. Omdat de toon van de film niet al te serieus is, kan je dus vooraf al voorspellen dat alles faliekant gaat aflopen. De hele trip van Rusland naar Hong Kong is dus voor beide personages een serieusΒ avontuur. Ook als kijker ga je daar helemaal mee in op en dat zorgt er dan ook voor dat de film over de hele lijn weet te entertainen. De vele grappige momenten zorgen ervoor dat je helemaal op je gemakje naar de smakelijke film kan kijken. Het is trouwens ook leuk dat de humor niet vulgair is, in tegenstelling tot de doorsnee Amerikaanse komediefilm.

Regisseur Renny Harlin, die in 2014 met zijn The Legend of Hercules wereldwijd compleet flopte, levert met deze film helemaal geen rommel af. Skiptrace ziet er visueel heel interessant uit en ook de verschillende actiescenes zien er meer dan smakelijk uit. Maar Harlin en zijn team van schrijvers hadden beter gekozen om minder op de actie te focussen en meer te denken aan de interessante personages en hun roadtrip. Want de actiescenes onderbreken hier en daar de interessante evoluties van de personages. En dat stoort, zeker omdat die verre van leeg zijn. Jammer dat zij op geen enkel moment helemaal tot hun recht komen.

Die personages worden zonder twijfel ook mooi naar het scherm gebracht. De rol van Bennie Chan wordt voortreffelijk neergezet door de quasi-gelijknamige Jackie Chan, die na zoveel jaren van actiefilms nog steeds overtuigt. Naast Chan zien we Johnny Knoxville schitteren, die ook over de hele lijn een heel puike prestatie levert. De twee vullen elkaar schitterend aan, wat maakt dat de mooie roadtrip-scenes ongelooflijk interessant zijn. Opnieuw is het dus jammer dat de focus daar niet volledig op ligt. Verder zien we ook Bingbing Fan en Eve Torres de revue passeren. Ook zij overtuigen met hun kleinere maar daarom niet minder interessante rollen.

Zeggen dat Skiptrace echte rommel is, zou gewoon misdadigΒ zijn. De film entertaint de kijker van de allereerste seconde tot het allerlaatste frame. Het tempo zit goed en ook de sfeer klopt helemaal. Regisseur Renny Harlin zorgt ervoor dat de film visueel heel aantrekkelijk oogt en dat alle actiescenes ook overtuigend overkomen. Maar… Maar… Maar… Skiptrace is de zoveelste film die veel beter had kunnen zijn als de focus gewoon net iets anders lag. Want de vele interessante scenes tussen de hoofdpersonages moeten wijken voor lege actiescenes die natuurlijk wel entertainen. Maar het is gewoon jammer dat uitstekende acteurs alsΒ Jackie Chan en Johnny Knoxville nooit echt kunnen schitteren. Skiptrace is dus een middelmatige actiekomedie, maar een must is het zeker. De film ligt sinds Β 16 december 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de actievolle trailer nu.

Ben jij fan van het werk van Jackie Chan en wil je deze film ook graag aan je collectie toevoegen? Spreken de personages en het verhaal je aan, of laten ze je maar koud? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met de hele wereld te delen.