Review – Kubo and the Two Strings (2016)

Regie: Travis Knight
Cast: Art Parkinson, Charlize Theron, Rooney Mara, Matthew McConaughey & Brenda Vaccaro
Genre: Animatie, avontuur, familie
Releasedatum bioscoop: 28 september 2016
Releasedatum DVD, Blu-Ray en Blu-Ray 3D: 1 februari 2017

Nog maar een weekje geleden maakte de Amerikaanse Academy de lijstjes bekend met alle Oscarnominaties. De musicalprent La La Land gaat waarschijnlijk met heel wat beeldjes lopen, maar er is zeker één categorie waarin de film geen kans maakt: die van Beste Animatiefilm. Ook dat lijstje is dit jaar behoorlijk indrukwekkend en één van de film die dit jaar kans maakt is Kubo and the Two Strings. Maar kan een animatiefilm die niet van Disney is eigenlijk nog wel gaan lopen met de prijs? Is Disney niet de absolute top? Of is Kubo and the Two Strings een indrukwekkend stukje animatie? Ontdek het snel!

In Kubo and the Two Strings nemen we een kijkje in het leven van de jonge Kubo. Samen met zijn arme moeder woont hij in een grot bovenaan een berg. Elke dag gaat Kubo naar het nabijgelegen dorpje om er allerhande verhalen te vertellen over monsters en helden. Er is slechts één voorwaarde: Kubo moét terug zijn vooraleer het donker is, want er schuilen allerhande gevaren in het duister. Wanneer Kubo op een dag echter niet op tijd thuis geraakt, wordt zijn grootste nachtmerrie werkelijkheid: zijn door en door slechte tantes komen hem in opdracht van zijn nog slechtere grootvader halen. Maar Kubo’s moeder zet daar een stokje voor en net voor ze sterft zorgt ze er met haar allerlaatste vleugje magie voor dat Kubo gered wordt. Maar dan begint het pas… Kubo moet samen met Aap en Kever op zoek naar een magische wapenuitrusting die hem kan beschermen tegen alle gevaren die op de loer liggen. Zal Kubo deze queeste tot een goed einde kunnen brengen?

Net zoals veel animatiefilms is ook deze Kubo and the Two Strings een echte queeste-film. We zien drie personages die samen tegen het kwaad optreden en daarvoor een gigantische reis moeten ondernemen. Niets nieuws onder de zon zou je op het eerste zicht denken, maar niets is minder waar. Kubo is een ongelooflijk interessante en originele animatiefilm met een verhaal dat echt tot in de puntjes is uitgewerkt. De film begint heel klein en lief en ook naarmate het verhaal groter en bombastischer wordt, blijft de kern van het verhaal heel klein en aangenaam. Dat maakt deze film dan ook zo ongelooflijk sterk. Op geen enkel moment zijn de makers van deze film echt afgeweken van de rode draad van het verhaal, hoewel er toch vaak interessante zijsprongetjes zijn die het verhaal nog fantastischer maken.

Het leuke aan deze animatiefilm is trouwens dat het echt voor iedereen is. Kleine kinderen amuseren zich omdat het er visueel allemaal echt oogverblindend uitziet en voor de oudere kinderen  en volwassenen zit er een enorm mooie boodschap verstopt in het verhaal. Kubo and the Two Strings focust immers op herinneringen, fantasie en medeleven. Want als we onze beide ogen sluiten en weigeren te herinneren, worden we blind voor elkaar en voor wat vandaag echt belangrijk is. Die boodschap is in tijden van regelrechte genocides en één of andere gek die aan het roer staat in Amerika meer dan welkom. De film vindt bovendien perfect het evenwicht tussen drama, actie, avontuur en komedie. De ene scene glimlach je, de andere scene voel je tranen opkomen omdat het allemaal zo fel raakt. Kubo and the Two Strings is gewoon één van die animatiefilms die begrijpt waar het allemaal om gaat.

De animatie die je in deze film ziet, maakt het er allemaal nog beter op. We zien geen perfecte Disneyfiguren die je al moét leuk vinden nog voor de film in de zalen verschijnt. Wel zien we fenomenaal opgebouwde personages die tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Bovendien is de animatie in deze prent echt van een erg hoog niveau. Kubo and the Two Strings is visueel echt een parel. De kijker wordt immers meteen ondergedompeld in een fantastische wereld en dat blijft zo tot op de allerlaatste seconde van de film. Dat komt natuurlijk ook omdat de stemmencast het voortreffelijk doet. Zo hoor je Art Parkinson als Kubo en de geweldige Charlize Theron als Aap. Ralph ‘Voldermort’ Fiennes doet het goed als Maankoning en Rooney Mara schittert als de gevaarlijke tantes van Kubo. De laatste opvallende naam is die van Matthew McConaughey, die mooi de dappere Kever tot leven brengt.

Kubo and the Two Strings is een animatiefilm die je niet alleen entertaint, hij doet je ook ongelooflijk hard nadenken. De boodschap die de film brengt is ongelooflijk mooi en dat maakt dat de film zowel voor jong als oud ongelooflijk interessant is. Animatiestudio Laika heeft wederom schitterend werk geleverd en ook de sterrenstemmencast met onder andere Ralph Fiennes, Rooney Mara, Charlize Theron en Matthew McConaughew doet het geweldig. Regisseur Travis Knight zet een voortreffelijke animatiefilm neer die qua verhaal over de hele lijn een echte voltreffer is. Dit jaar mag deze topper van ons zonder twijfel gaan lopen met de Oscar voor Beste Animatiefilm. Kubo and the Two Strings wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 1 februari 2017 op DVD, Blu-Ray en Blu-Ray 3D in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij net zo overtuigt van Kubo and the Two Strings zoals wij dat zijn? Zag je de film in de zalen of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Denk je dat de film tegenvalt of ben je net ongelooflijk benieuwd? Of net niet? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.