Review – Bumblebee (2018)

Regie: Travis Knight
Cast: Hailee Steinfeld, Jorge Lendeborg Jr., John Cena, John Ortiz & Jason Drucker
Genre: Actie, sciencefiction, avontuur
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 26 december 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 mei 2019

Vele filmfranchises beginnen met een echte hit, maar worden vervolgens uitgemolken tot niemand de films nog goed vindt. Dat gold immers onder andere voor de Twilight-reeks en de films in de Divergent-serie. Dit laatste filmreeks werd  nooit afgemaakt en het is vandaag ook niet duidelijk of er voor het verhaal nog een toekomst is. Een andere franchise die al heel wat jaren meegaat, is die van Transformers. De allereerste film in de reeks van Michael Bay kwam er in 2007 en bleek een behoorlijk succes. Het was dan ook geen verrassing dat Paramount keer op keer met sequels kwam, al werd het steeds slechter. Uiteindelijk bleek de franchise ten dode opgeschreven, zeker na het misbaksel Transformers: The Last Knight (2017). Eind 2018 kwam Paramount echter op de proppen met Bumblebee, een origin story over de bekendste Transformers dat wel de moeite waard zou zijn. Wat maakt de film dan zo anders?

Het is 1987 en ver in de ruimte wordt de thuisplaneet van de Transformers aangevallen door de Decepticons. Optimus Prime en zijn dappere soldaten proberen de planeet te redden, maar alle moeite lijkt tevergeefs. Prime geeft B-127 de opdracht om naar de Aarde te gaan en er een nieuwe uitvalsbasis te creëren. B-127 moet voorzichtig zijn en verstopt zich daarom in een knalgele Volkswagen Kever. Wanneer hij na een tijdje te staan gevonden wordt door de puberende Charlie, ontstaat er een prachtige vriendschap. Charlie beslist het wagentje en B-127 te herstellen en geeft hem de naam Bumblebee. Bee bezorgt de totaal depressieve Charlie opnieuw de tijd van haar leven. Maar is Bumblebee eigenlijk wel veilig? Brengt hij de vriendelijke mensen in zijn omgeving niet te fel in gevaar?

De Transformers-films staan al jaar en dag bekend voor gigantisch, bombastisch en over-the-top entertainment. Wat bij deze aflevering meteen opvalt, is dat Bumblebee echt een totaal andere film is. De focus ligt niet meer op de overvloed aan speciale effecten, maar wel op het verhaal rond Bumblebee en de jonge Charlie. Bumblebee is niet zomeer een actievolle sciencefictionfilm, maar eerder een boeiend en sterk verteld verhaal over een onverwachte vriendschap tussen een mens en een robot. Dat regisseur Travis Knight een verhaal brengt dat focust op iets veel kleiners dan we ooit al hebben kunnen zien in de hele franchise, is natuurlijk alleen maar positief. Je had het nooit durven verwachten, maar dankzij Bumblebee kijk je opnieuw uit naar mogelijke films in de franchise: laat ze maar komen.

Michael Bay heeft de afgelopen decennia absoluut moeite gedaan om zijn Transformers-films naar een hoog niveau te tillen. Één ding was echter steeds en constante: het gebrek aan interessante personages. In tegenstelling tot eerdere afleveringen, is Bumblebee wel degelijk een goed geschreven en uitgebalanceerde prent. De aandacht voor de personages is dan ook over de gehele lijn in orde. Charlie, een achttienjarig meisje dat weinig vrienden heeft en probeert de dood van haar vader te verwerken, is een boeiende persoonlijkheid die je graag met Bumblebee ziet rondrijden. De rol wordt met glans vertolkt door de knappe Hailee Steinfeld. De zangeres-actrice was eerder al genomineerd voor een Oscar en dat is geheel terecht. Ook de andere personages, in het bijzonder de schattige Bumblebee, zijn uitstekend. Let trouwens ook op het goede en verfrissende acteerwerk van John Cena.

Bumblebee is een sciencefictionprent die je vanaf de allereerste seconde geweldig cinemaplezier bezorgt. Je had het niet durven hopen, maar met deze film heeft Travis Knight de hele franchise terug op de kaart gezet. Dat viel uiteraard te verwachten. Knight regisseerde eerder al het gevoelige Kubo and the Two Strings (2016), een animatieprent die net geen Oscar binnenhaalde. Door de gevoeligere thematiek van de film en de uitstekende performance van Hailee Steinfeld ben je van meet af aan helemaal verkocht. Als je dan ook nog eens opmerkt dat Travis Knight uitstekend regisseert en het er visueel allemaal heel knap uitziet, weet je meer dan genoeg. Bumblebee wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 8 mei 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de coole trailer nu.

Was jij het vertrouwen in de Transformers-franchise helemaal kwijt en had je nooit gedacht dat het nog goed zou komen? Ben jij ook zo enthousiast over Bumblebee of net helemaal niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.