Review – Follow The Money: seizoen 2 (2016)

Cast: Natalie Madueño, Thomas Bo Larsen, Esben Smed Jensen, Line Kruse & Waage Sandø
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Originele zender: DR
Belgische zender: Telenet Play More
Distributeur: Lumière
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 december 2016

Makers van series hebben het niet altijd gemakkelijk. Zo is het niet eenvoudig om in te schatten of het mogelijk is om een volgende seizoen te maken van een reeks dat even goed of zelfs nog beter is. In die opzet slagen maar heel weinig reeksen. Dé serie bij uitstek die iedere kijker elk seizoen opnieuw weet te verrassen, is natuurlijk Game of Thrones. Voor fans van de ‘opvolgreeks’ Westworld is het nu ongetwijfeld ook uitkijken naar het vervolg, maar wordt die tweede reeks ook een schot in de roos? Je weet wellicht ook dat wij bij Screendependent helemaal in de wolken zijn van Scandinavische reeksen. Zo las je bij ons vorig jaar de recensie van het eerste seizoen van Follow The Money, een spannende financiële thriller. Filmdistributeur Lumière bracht op 23 december 2016 het tweede seizoen van de reeks uit. Maar zijn de makers er ook in geslaagd om een even straf verhaal te brengen?

In dit tweede seizoen van Follow The Money maken we opnieuw kennis met de creatieve juriste Claudia Moreno. Ze heeft een tijdlang in de gevangenis gezeten en komt nu eindelijk op proef vrij. Wanneer ze al snel wordt gecontacteerd door de mysterieuze Knud Christensen, de man die er voor zorgde dat zij in de gevangenis belandde, weet ze niet echt wat ze moet doen. Christensen vraagt om voor hem te werken en één of andere bank in het oog te houden. Deze keer ruikt Claudia meteen onraad en beslist ze om het anders aan te pakken. Ze neemt een job bij de beloftevolle Absalon Bank en vertelt de directeurs van Knuds vreemde plannen. Al snel belandt de jonge juriste van het ene verraad in het andere en ontdekt ze dat er financieel heel wat geknoeid wordt door Christensen. Zal Claudia er deze keer – met behulp van politie-inspecteurs Alf en Mads – in slagen om Christensen aan de grond te krijgen?

Follow The Money trekt je ook in dit seizoen weer helemaal mee in het boeiende verhaal. De verschillende manieren waarop iedereen elkaar verraad, het financieel gepoker op het allerhoogste niveau en een heleboel interessante subplots zorgen ervoor dat je van de allereerste seconde weer helemaal mee bent. Je zou misschien wel kunnen zeggen dat dit tweede seizoen van de Deense reeks een flauw afkooksel is van het eerste, maar dat is net iets te kort door de bocht. Het is inderdaad zo dat ook dit seizoen in grote lijnen hetzelfde vertelt. Opnieuw zien we één of ander bedrijf waar Claudia werkt en dat in financiële problemen belandt. Maar dat verhaal zit ook in dit seizoen weer voortreffelijk in elkaar. De reeks weet je meteen weer te verrassen en doe je dan ook begrijpen waarom je het aanvankelijk allemaal zo goed vond. De manier waarop de makers en scenaristen alles hebben ingevuld, maakt de reeks echt helemaal interessant.

Dit nieuwe seizoen is misschien wel wat moeilijker om te volgen. Het is niet fout om te stellen dat Follow The Money het soms heel erg ver gaat zoeken en dat het allemaal net iets te hard wordt uitgesmeerd, waardoor het verhaal en de personages die er zich in voortbewegen na verloop van tijd lichtjes flirten met ongeloofwaardigheid. Maar dan nog blijft deze schitterende financiële reeks echt absolute top. De korte trailer die Lumière op de Blu-Ray en DVD laat afspelen voor je het menu te zien krijgt, zegt ‘De beste series van 2016 en 2017’. Wel, dat is helemaal geen leugen. De Scandinaviërs kunnen er echt wat van en ook in dit tweede seizoen van Follow The Money bewijzen ze dat. Alles zit gewoon volledig goed: het verhaal is boeiend, de personages maken meer dan interessante psychologische ontwikkelingen door en ook de sfeer is top. De klassevolle Deense bedrijfswereld is op zich gewoon al boeiend om naar te kijken.

Visueel doen de verschillende regisseurs dus weer hun uiterste best en het resultaat mag er dan ook wezen. Alles wordt voortreffelijk in beeld gebracht. Dat de reeks een knap staaltje televisie is, komt natuurlijk ook door de verscheidene indrukwekkende performances die het allemaal ongelooflijk straf maken. De bevallige Natalie Madueño doet het wederom geweldig als de jonge en ambitieuze juriste Claudia Moreno. Ze zit helemaal in de rol en dat maakt het voor de kijker ook heel erg aangenaam. Naast haar zien we opnieuw de grote Deense Thomas Bo Larsen als politie-inspecteur Mads Justesen, die met zijn rol heel wat energie blaast in de reeks. Hij zorgt ervoor dat het allemaal aan een goed tempo voorbijgaat. Verder zien we Esben Smed Jensen opnieuw overtuigend als semi-crimineel Nicky en wordt de cast aangevuld door uitstekende acteurs. Follow The Money is gewoon perfect gecast.

Het tweede seizoen van Follow The Money, dat vrijwel meteen volgt op de gebeurtenissen van het eerste, neemt de kijker weer mee op een hobbelige rollercoaster doorheen het financiële en economische Deense landschap. Het verhaal is ook deze keer weer sterk, al flirt het hier en daar misschien net iets te fel met ongeloofwaardigheid. Gelukkig zijn de verschillende subplots en de erg geloofwaardige emoties een enorm pluspunt aan de reeks. Ook de schitterende acteerprestaties van onder andere Natalie Madueño en Thomas Bo Larsen zorgen ervoor dat je als kijker helemaal op je gemak bent. De verschillende regisseurs maken van de reeks een erg stijlvol staaltje televisie dat je eigenlijk echt niet mag missen. Het tweede seizoen van de reeks ligt sinds 23 december 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij ook zo in de ban van de wereld die in Follow The Money zo schitterend tot leven komt? Heb jij het eerste seizoen al gezien of nog niet? Spreekt de reeks je wel aan of maakt ze helemaal geen kans? Laat het nu weten door hier onder een korte reactie te plaatsen.