Review – Green Room (2016)

Regie: Jeremy Saulnier
Cast: Anton Yelchin, Imogen Poots, Patrick Stewart, Alia Shawkat & Mark Webber
Genre: Criminaliteit, horror, thriller
Distributeur: EIC
Releasedatum DVD: 8 februari 2017

Horrorfilms zijn de laatste jaren echt aan hun opmars bezig. Een tiental jaar geleden werden de engere films steeds heel slecht bevonden, maar sinds een aantal jaren weten ook zij internationale filmrecensenten te overtuigen. Denk daarbij maar aan toppers als The Conjuring (2013) en het vervolg erop, de meesterlijke Netflix Original Hush (2016) of de knallende horrorthriller Don’t Breathe (2016). Omdat we natuurlijk maar een heel klein landje zijn, is er in onze bioscoop geen plaats voor elke film die in Amerika op de grote schermen verschijnt. Daarom gaan er heel wat releases meteen naar DVD of Blu-Ray. Één van die releases die we dit jaar al straight-to-DVD zagen gaan, is Green Room, een horrorfilm die in de VS en elders in de wereld meer dan goed werd ontvangen. Is het jammer dat we deze film niet in onze zalen konden ontdekken?

In Green Room volgen we de weinig succesvolle band β€˜The Ain’t Rights.’ Ze zijn op tournee maar verdienen amper iets aan hun optredens. Wanneer Pat en zijn bandleden plots een last minute-optreden moeten geven in een afgelegen club in Oregon, lijkt het goed te gaan. Ze krijgen immers een flinke som geld voor hun performance. Alleen weten ze helemaal niet met wie ze te maken hebben en wanneer ze backstage getuige zijn van een brutale moord, weten ze helemaal niet wat ze moeten doen. Al snel komen ze er achter dat de eigenaar van de club er alles aan wil doen om iedere getuige van de kaart te vegen. β€˜The Ain’t Rights’ beslissen om zichzelf op te sluiten om zo rustig te kunnen nadenken over hun plan. Maar de tijd dringt… Zullen de leden van de hard rock band erin slagen de club te ontvluchten?

Het verhaal dat Green Room vertelt klinkt eigenlijk behoorlijk simplistisch, en dat is het ook. De film gaat immers gewoon over één of andere band die plots middenin een vreselijke moord belandt. Ongelooflijk saai zou je kunnen denken, maar niets is minder waar. Het is net knap hoe scenarist en regisseur Jeremy Saulnier zijn film bewust heel erg klein houdt. Je zou het verhaal misschien zelfs een beetje kunnen vergelijken met Quentin Tarantino’s recenste The Hateful EightΒ (2016). Ook hier zitten de hoofdpersonages immers opgesloten en ontstaan er interessante relaties binnen vier muren. Green Room focust dus in eerste instantie helemaal niet op horror of actie. De film zoomt in op de personages en dat is iets wat je vandaag de dag alleen maar kan toejuichen.

Regisseur Saulnier weet natuurlijk heel goed wat hij doet en maakte bewust een kortere film, zodat de kijker niet al te lang hoeft te wachten op één of andere bloederige scene die je slechts met één oog doet kijken. Het is dan ook heel aangenaam om te zien hoe de man zijn film duidelijk in twee delen opsplitst. Het eerste deel gaat over de personages, hun gevoelens en de frustrerende onwetendheid. Niemand weet immers wat er gaat gebeuren, ook jij als kijker tast voortdurend in het duister. In dit deel bouwt de getalenteerde schrijver-regisseur perfect zijn personages op en wordt het verhaal ook steeds beter, om dan uiteindelijk uit te monden in een lange maar erg tevreden stellende finale. Green Room wordt uiteindelijk een hemels kat-en-muisspel waarbij beide kanten nu eens muis zijn, dan weer kat.

Een groot pluspunt aan deze horrorfilm is dat de sfeer echt helemaal goed zit. Van meet af aan voel je als kijker dat er iets vreselijks op de loer ligt, maar je weet helemaal niet wat. Green Room verrast over de hele lijn en dat is erg straf, zeker als je weet dat het merendeel van de horrorfilms vandaag de dag ongelooflijk voorspelbaar is. Green Room neemt in het eerste deel dus voldoende tijd om interessante personages te creΓ«ren. Ook dat komt het geheel alleen maar ten goede. Op geen enkel moment kijk je naar lege en platte personages. Dat komt natuurlijk ook omdat de film boordevol schitterende acteurs zit. Zo wordt de hoofdrol van Pat gespeeld door de nog niet zo lang overleden Anton Yelchin. Net zoals in de recente Star Trek-films bewijst Yelchin dat hij echt een topper is. Verder zien we Imogen Poots als Amber en de geweldige Patrick Stewart in de rol van de donkere Darcy.

Green Room is misschien wel één van de beste horrorfilms die we de laatste jaren konden ontdekken. Het is dan ook jammer dat deze topfilm op geen enkel moment bij ons in de zalen was te vinden. Regisseur en schrijver Jeremy Saulnier is een echt talent die weet hoe hij alles perfect met elkaar moet verweven. Alles klopt: de personages zijn sterk, de muziek draagt bij tot het verhaal en het verhaal zelf is verre van voorspelbaar en saai. Bovendien moet de echte horrorfan ook niet lang wachten om te kunnen genieten van bloed en geweld. Als je daarnaast ook nog eens kan genieten van schitterend acteerwerk van Anton Yelchin, Patrick Stewart en Imogen Poots, weet je eigenlijk al genoeg. Green Room is een film die ongelooflijk hard thuishoort in jouw filmcollectie. De film wordt verdeeld door EIC en ligt vanaf 8 februari 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij ook zo uitgekeken naar de DVD vanΒ Green Room? Ben je van plan om de DVD te kopen of ga je deze toch maar passen? Spreekt het verhaal van de film je aan of doen de personages wat met je? Of ben je benieuwd hoe de cast het doet? Laat het weten door hier te reageren.