Review – Blood Father (2016)

Regie: Jean-François Richet
Cast: Mel Gibson, Erin Moriarty, Diego Luna, William H. Macy & Michael Parks
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum bioscoop: 7 september 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 januari 2017

Er zijn heel wat acteurs die al een tijdje meedraaien in Hollywood. Opvallend is dat de meeste toppers van vroeger vandaag de dag nog maar weinig in schitterende films te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan de ongelooflijk straffe Anthony Hopkins. Hem zien we alleen nog in flauwe B-films die helemaal niet de moeite waard zijn. Gelukkig kon hij dat allemaal wat opsmukken met zijn rol in Westworld. Ook andere toppers als Robert De Niro en Nicolas Cage vind je de laatste jaren nauwelijks terug in goede films. En dan heb je nog de omstreden Mel Gibson, ooit compleet uitgekotst door Hollywood. Na jarenlange stilte op het vlak van films, schitterde de man vorig jaar eingelijk opnieuw in een film: Blood Father. Kan Gibson eindelijk eens echt overtuigen met zijn acteerwerk?

In Blood Father nemen we een serieuze kijk in het leven van John Link, die teruggetrokken woont in een woonwagenpark. Link is een compleet mislukt man: hij is een rotvader voor zijn dochter, heeft zeven jaar in de gevangenis vertoefd en is sinds een jaar gestopt met drinken. De enige manier waarop John geld kan verdienen is met een geïmproviseerde tattooshop in zijn woonwagen. Link kan alleen nog maar denken aan zijn dochter, die een tijdje geleden wegliep van huis en nog steeds niet gevonden is. Maar Jonhs rustige leventje staat al gauw helemaal op zijn kop wanneer hij plots van haar een telefoontje krijgt. Ze is in gevaar en wordt achternagezeten door één of andere gevaarlijke seriemoordenaar. Maar wat is er eigenlijk allemaal gebeurd? John beslist om zijn veilige woonwagen te verlaten om na zoveel jaren nog eens iets voor zijn dochter te kunnen doen. Maar loopt dat allemaal wel goed af?

Blood Father is een film die er helemaal geen doekjes om windt. Met de eerste scene vliegt de film er meteen helemaal in. De toon is vanaf de eerste seconde gezet en dat komt alleen maar ongelooflijk goed over. De kijker weet meteen waar hij aan toe is. Op het eerste zicht denk je misschien wel dat Blood Father een domme en lege actiefilm wordt, maar niets is minder waar. Naarmate het verhaal vordert komen er heel wat andere aspecten tevoorschijn die tonen dat de actie in deze film eigenlijk maar bijkomstig is. Blood Father is immers een actiefilm die ook degelijk inzoomt op de personages en dat is iets wat veel films in dat genre missen. We krijgen duidelijk te zien wat de drijfveren zijn van John en zijn dochter Lydia. Dat komt de film alleen maar ten goede, want zo weet je als kijker ook steeds waarom bepaalde dingen gebeuren. Je staat dicht bij de personages en kan je met hen vereenzelvigen. Blood Father is dus helemaal geen lege doldwaze actiefilm.

Het allerbijzonderste aan deze film is dat het echt lijkt alsof het hele project voor Mel Gibson geschreven is. In het begin zien we zijn personage immers zitten in één of andere praatgroep en begint hij zich voor alles wat hij in zijn leven heeft misdaan te excuseren. En dat komt binnen als je weet wat er in Gibsons leven allemaal is misgelopen. Het personage waaraan de acteur in deze film gestalte geeft, lijkt dus enorm op Gibson zelf. Dat is zeker een pluspunt, want het maakt dat de Amerikaan zijn personage op een heel erg bijzondere wijze vertolkt. Gibsons acteerwerk is van een ongezien hoog niveau en dat maakt dat de kijker van de eerste seconde tot het allerlaatste beeld echt compleet gebiologeerd naar het scherm zit te staren. Mel Gibson is terug en doet het ongelooflijk goed.

Dat gezegd zijnde mogen we ook de andere acteurs in deze prent niet vergeten. Ook Erin Moriarty doet het voortreffelijk als dochter Lydia. Ze zorgt ervoor dat Gibsons goede acteerwerk helemaal tot zijn recht komt en de chemie tussen beide acteurs is ook heel erg aangenaam. Verder zien we ook Diego Luna, William H. Macy en Michael Parks de revue passeren. Ook zij zetten een goede prestatie neer, maar blijven over de hele lijn in de schaduw van de grote Mel Gibson. Regisseur Jean-François Richet doet het ook niet slecht. De beelden die hij maakt zijn goed en zorgen ervoor dat het complete eindproduct van een heel erg hoog niveau is. De actiescenes zijn niet rommelig en komen bij de kijker dan ook erg goed over. Maar enig puntje van kritiek is hier wel welkom: Richet had het allemaal wat verfijnder kunnen aanpakken. Blood Father is een redelijk logge actiefilm waarin weinig details naar voren komen. Dat is zeker jammer, maar het maakt de film er niet slechter op.

Blood Father is voor Mel Gibson dé film die hem als acteur en mens weer op de kaart zet in Hollywood. De rol die hij speelt, spreekt tal van mensen ongetwijfeld aan en het is mooi om te zien hoe hij zich tegenover de wereld excuseert. Hij zet de rol van de gebroken vader ongelooflijk sterk neer. Ook het verhaal van Blood Father is verre van saai. Je wordt voortdurend meegesleurd van de ene naar de andere kant en dus is deze film ongelooflijk entertainend. De overige rollen worden ingevuld met perfecte acteurs die het allemaal ook heel goed doen. Jean-François Richet zorgt er dan weer voor dat de film er visueel helemaal staat. De shots zijn sterk en de actiescenes worden perfect in beeld gebracht. Blood Father is dus een stevige en goede actiefilm die zonder twijfel thuishoort in jouw collectie. De film wordt verdeeld door Splendid Film Benelux en ligt sinds 26 januari 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Blood Father al in de bioscoop gezien of wachtte je tot de DVD of Blu-Ray in de winkelrekken lag? Ben jij blij dat Mel Gibson eindelijk terug is in het filmlandschap? Spreken de personages en het verhaal je aan? Laat het weten door hier te reageren.