Review – The Windmill Massacre (2016)

Regie: Nick Jongerius
Cast: Charlotte Beaumont, Ben Batt, Patrick Baladi, Adam Thomas Wright & Fiona Hampton
Genre: Drama, horror, thriller
Distributeur: Just  Entertainment
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 januari 2017

Dat we bij Screendependent fan zijn van horrorfilms, is je wellicht al opgevallen. Lekker griezelen met een dekentje in de zetel is voor ons dan ook echt genieten. Maar er zijn tal van horrorfilms en het is niet steeds gemakkelijk om in die mengelmoes van schitterende en minderwaardige horrorfilms de echt goede films eruit te halen. Een film als Children of the Corn: Genesis (2015) zorgt er immers voor dat je je vertrouwen in het genre helemaal verliest. Maar geen paniek, want gelukkig zijn er knallers als The Hallow (2015) en Green Room (2016) die ervoor zorgen dat je interesse dan weer flink aangewakkerd wordt. In de VS en elders in de wereld worden horrorfilms bij de vleet geproduceerd, maar in onze contreien is het genre niet echt populair bij filmmakers. Vorig jaar was er bij onze noorderburen echter een ambitieuze regisseur die zich waagde aan een horrorfilm. Maar is zijn The Windmill Massacre ook echt een schot in de roos?

The Windmill Massacre neemt ons mee naar Amsterdam. Jennifer is een jong Australisch meisje dat in de Nederlandse stad op zoek is naar werk. Ze wilt haar verschrikkelijke verleden achter zich laten, maar wanneer haar werkgever ontdekt dat ze over allerhande dingen liegt, moet ze vluchten. Achternagezeten door haar verleden en de politie, beslist Jennifer op een bus te springen bij een hoop toeristen die het Nederlandse platteland gaan ontdekken. Maar wanneer de bus er in het midden van puur niemandsland de brui aan geeft en de vreemden gestrand zijn, beslissen Jennifer en Jackson hulp te gaan zoeken in de dichtstbijzijnde molen. Maar wat Jennifer daar ontdekt, tart alle verbeelding. Eens ze zich terug bij de rest van het reisgezelschap voegt, wil niemand geloven dat ze vreselijke dingen heeft gezien. Maar wanneer er steeds meer en meer mensen beginnen te verdwijnen, beseffen ook de anderen dat dit een strijd op leven en dood wordt. Zullen Jennifer en de anderen dit overleven?

Dat The Windmill Massacre een serieus en ambitieus project is, kan je al zeggen nog voor je de film begint te kijken. Niet alleen het hele concept klink redelijk groots, ook het feit dat regisseur Nick Jongerius meteen een internationale cast bijeen weet te rapen, maakt het allemaal nog interessanter. The Windmill Massacre begint ook op een aangename manier. Net zoals in films als pakweg Don’t Breathe (2016) begint de film op een heel erg rustige manier. De sfeer is ingetogen en er lijkt niet echt veel bijzonders te gebeuren. De correcte toon waarmee de film van start gaat doet je dan ook verlangen naar het vervolg van de film, maar daar gaat het mis. The Windmill Massacre vergeet de interesse van de kijker langer dan een kwartier goed vast te houden.

Het grootste probleem met deze film is dat er gewoon niet goed nagedacht is over de mythologie rond de slechterik. We maken kennis met een of ander moordlustig wezen en komen ook te weten waar het vandaan komt, maar het is allemaal veel te flauw. Het zorgt ervoor dat je als kijker nooit echt schrikt en dat het ook moeilijk is om mee te voelen met de personages. Die laatste zijn immers ook helemaal niet interessant. Meer dan eens flirten ze zelfs serieus met ongeloofwaardigheid. Zo kan je je maar amper inbeelden dat een jongen van twaalf het erger vindt dat een vreemdeling sterft dan zijn bloedeigen vader. The Windmill Massacre probeert gewoon veel te hard een film te zijn die mee kan doen met de groten à la The Conjuring (2013) en dat maakt het net zo stom. De film slaagt er nooit in om echt origineel te zijn en dat stoort echt.

Ook het acteerwerk is niet echt van het allerhoogste niveau, al vinden we in deze prent een aantal erg interessante namen terug. De hoofdrol, die van de jonge Australische Jennifer, wordt vertolkt door Charlotte Beaumont. De jonge actrice zagen we eerder in de schitterende reeks Broadchuch, maar in deze film vergeet ze echt haar best te doen. Te vaak komt ze geheel ongeloofwaardig over en dat maakt dat het gehele verhaal lijkt te wankelen. Ook Patrick Baladin, bekend van Netfilx-reeks Marcella, doet het niet echt goed. Hem zien we voortdurend – op z’n volks gezegd – van zijn tak maken. De meest geloofwaardige rol wordt misschien wel neergezet door de bekendste kop uit het reisgezelschap: Noah Taylor, beter bekend als Mr. Bucket uit Charlie and the Chocolate Factory (2005). Verder is er geen enkele acteur echt schitterend, jammer genoeg…

The Windmill Massacre is het debuutproject van regisseur Nick Jongerius. De man heeft zeker talent en bewijst met deze film dat het zeker mogelijk is om bij ons ook horrorfilms te maken. Alleen ligt de focus in deze The Windmill Massacre niet steeds even goed. Het verhaal vertelt te veel, waardoor er essentiële elementen volledig vergeten worden. De personages zijn bovendien ook niet echt interessant, dus de kijker volgt alles vanop een reusachtige afstand. Als je daarbij ook nog eens merkt dat het acteerwerk in de film niet van een erg hoog niveau is, weet je eigenlijk al voldoende. The Windmill Massacre is leuk om te kijken als je reeds bijna in slaap valt, maar daar blijft het echt bij. De film wordt verdeeld door Just Entertainment en ligt sinds 17 januari 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk nu de onderstaande en wel veelbelovend lijkende trailer.

Denk jij dat The Windmill Massacre een goede film is of spreek het je helemaal niet aan? Ben jij fan van de personages, het verhaal en het werk van de cast? Of denk je dat het allemaal net iets te hard tegenvalt? Laat het ons nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.