Review – Underworld: Blood Wars (2017)

Regie: Anna Foerster
Cast: Kate Beckinsale, Theo James, Tobias Menzies, Charles Dance & Lara Pulver
Genre: Actie, avontuur, fantasy, horror
Releasedatum bioscoop: 18 januari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 mei 2017

Er zijn van die filmreeksen die je gewoon niet mag missen. Terwijl heel wat filmfans al jaren trouw uitkijken naar de volgende prent in het Marvel Cinematic Universe met onder andere Thor, de Hulk en Iron Man, zijn er heel wat anderen die telkens weer watertanden als er een nieuwe film rond de helden van het DC Comics de revue passeert. Maar er zijn ook andere franchises die al heel lang meegaan. Denk zo bijvoorbeeld maar aan Star Wars of Jurassic Parc, twee enorme kleppers van reeksen die recent helemaal gereboot werden. En terwijl er de komende maanden heel wat interessante films in die bekende reeksen klaarstaan om het publiek te vermaken, verscheen er deze week een andere film uit een bekende franchise op DVD en Blu-Ray: Underworld: Blood Wars. Kan de Underworld-franchise nog steeds zo betoveren als vroeger?

In Underworld: Blood Wars trekken we wederom naar de donkere wereld waarbinnen de franchise zich al lange tijd afspeelt. Selene is de oorlog beu. Na lang samenwerken met zowel vampieren als Lycans, leeft ze nu teruggetrokken in een kerker. Maar de Lycans hebben haar gevonden en zijn op zoek naar haar dochter. Haar bloed zou er immers voor kunnen zorgen dat Marius, de nieuwe leider van de Lycans, onverslaanbaar wordt. Maar er is één ding dat ze niet weten: Selene heeft zelf geen idee van waar haar dochter zich bevindt. Ze wordt net op tijd gered door David, de jongen die ze destijds weer tot leven bracht. Die meld haar dat de oorlog nog nooit zo fel gevochten werd. Marius zou immers de eerste zijn die zo’n grote delegatie van Lycans bij elkaar wist te krijgen. Voor de zoveelste keer in die 1000 jaar dat ze leeft moet Selene zich moeien in een eeuwig durend conflict. Alleen zal het deze keer haar leven echt veranderen…

Underworld: Blood Wars doet de titel zeker eer aan. Wie beslist de film te kijken, wordt getrakteerd op de ene creatieve moord na de andere die bovendien telkens gepaard gaat met enorme kwakken bloed. Blood Wars is misschien wel de bloederigste film in de franchise. Zoals steeds zorgen de donkere sfeer, de indringende ogen van de vampiers en het harige uiterlijk van de Lycans ervoor dat je je geen enkel moment verveelt. Maar… qua verhaal stelt deze aflevering in de Underworld-reeks toch wat teleur. Het team van scenaristen schotelt de kijker een verhaal voor dat aanvankelijk wel interessant lijkt, maar naar het einde toe een beetje lijkt te ontsporen. De film gaat echt overal en nergens heen en daar komt nog eens bij dat het af en toe allemaal veel te snel gaat. Je wordt soms verwaarloosd en dat is wel erg lastig.

En toch blijft deze avontuurlijke actieprent tot op het einde ongelooflijk entertainend. Doordat het allemaal zo razendsnel gaat, is de film ook behoorlijk snel gedaan. Na afloop heb je immers helemaal niet door dat je een dik anderhalf uur naar het scherm hebt zitten staren. Dat zorgt er dus voor dat je je aan de mankementen in het verhaal niet echt stoort. Een pluspunt zijn de vertrouwde personages zoals Selene en Thomas, die voortreffelijk vertolkt worden door respectievelijk Kate Beckinsale en Charles Dance. Zij zorgen ervoor dat de prent voortreffelijk op gang komt. Ook de nieuwe personages bezorgen je een aangename kijkervaring: van de dappere David tot de door en door slechte Marius… Allemaal zijn het coole personages die je meesleuren in het verhaal. Underworld: Blood Wars entertaint en dat is waar het eigenlijk allemaal om draait.

Wie van de Underworld-filmreeks houdt, wordt ook met deze film op zijn wenken bediend. Bloeddorstige vampiers, agressieve Lycans en overlopers tussen die twee ordes zorgen ervoor dat het verhaal tot op een bepaalde hoogte interessant blijft. Regisseur Anna Foerster, die ons eerder al voortreffelijke afleveringen van Outlander bezorgde, weet zeker wat ze doet. Ze wil een entertainende film brengen waarbij je niet te veel moet nadenken. Daar is ze zonder twijfel in geslaagd. Maar de kritische filmkijker zal de prent wellicht tegenvallend vinden. Toch zorgen het acteerwerk van Kate Beckinsale, Outlander-topper Tobias Menzies en Theo James voor leuke personages die je meesleuren in de bloederige gevechten. Kortom: voor fans is deze Underworld-aflevering zeker een aanrader. De film wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 17 mei 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Ben jij een echte fan van de Underworld-franchise? Of heb je nog nooit van de reeks gehoord maar spreekt het je wel aan? Denk je dat regisseur Anna Foerster een degelijke prent tot bij het publiek brengt? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen met je mening.