Review – Live by Night (2017)

Regie: Ben Affleck
Cast: Ben Affleck, Brendan Gleeson, Sienna Miller, Zoe Saldana, Chris Cooper & Elle Fanning
Genre: Criminaliteit, drama
Releasedatum bioscoop: 18 januari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 31 mei 2017

Wie gangsterfilms zegt, denkt ongetwijfeld meteen aan die steengoede klassiekers die tijdens de vorige eeuw op het publiek werden afgevuurd. Wellicht ben je fan van knallende films als The Godfather (1972) of kan je blijven kijken naar een topper als Scarface (1983). En dat is meer dan  terecht. De laatste jaren zijn er wel een aantal gangsterfilms bijgekomen, maar nooit raken ze het niveau van die twee topfilms. Gangster Squad (2013) was een behoorlijk vermakelijke film en Black  Mass (2015) bezorgde je wel een goede filmervaring, maar steeds bleef je op je honger zitten. En dan kwam Ben Affleck, de nieuwe Batman, dit jaar op de proppen met zijn eigen ganstertopper: Live by Night. Kan Affleck het gevoel van vroeger terugbrengen?

In Live by Night volgen we de totaal ontspoorde Joseph ‘Joe’ Coughlin. Wanneer hij terug naar Amerika komt na meestrijden in de Eerste Wereldoorlog, belandt hij nagenoeg meteen in de criminaliteit. Maar hij is en blijft een man met idealen en zal daarom nooit door het leven gaan als echte gangster. Hij is eerder een ‘gewone crimineel.’. Maar wanneer Albert, een gevreesde Ierse maffiabaas die de helft van Boston bezit, zijn liefje om het leven brengt, verandert alles. Joe wordt verblind door wraakzucht en belandt uiteindelijk bij Maso Pescatore, een Italiaanse maffiakoning en de gevreesde rivaal van Albert. Joe begint stilaan zijn eigen waarden te verraden en werkt zich dieper en dieper in de organisatie van Pescatore. Maar voor elke stap die hij neemt in de volgens hem goede richting, moet hij een steeds grotere prijs betalen.

Als je houdt van de klassieke gangsterfilms, zal je Live by Night zeker kunnen smaken. De film komt op een goede en boeiende manier op gang waardoor je meteen helemaal mee bent met het verhaal. Maar dat verhaal vertelt ongelooflijk veel. Het is dan ook geen verrassing dat je bepaalde details van de film tegen het einde niet meer onthoudt en dat er geregeld personages zijn die je gewoon vergeten bent. Jammer is dat, want Live by Night is echt wel interessant. Het is frustrerend dat je niet steeds even goed kan volgen. Bovendien – net doordat er zo veel in het verhaal zit – lijkt de film echt veel te lang. Na verloop van tijd lijkt je interesse wat minder getriggerd, maar als er dan één of andere actiescene de kop opsteekt, is het weer in orde. Maar vergis je niet: Live by Night is zeker geen slechte film.

Qua personages zit het allemaal wel bijzonder goed. Alleen is het dus jammer dat je af en toe enkele personages uit het oog verliest waardoor je bepaalde essentiële elementen wellicht niet mee hebt. Ben Afflecks personage, Joe Coughlin, is een interessant man die probeert om een gebeurtenis van het verleden te vergeten en zich net daardoor fel in de problemen werkt. Het komt allemaal goed over en het personage voelt nooit gekunsteld aan. Alleen merk je dat Affleck misschien niet de perfecte acteur was voor deze film, zeker als je weet dat niemand minder dan Leonardo DiCaprio aanvankelijk de rol had moeten spelen. Affleck is net niet veelzijdig genoeg om de rol echt totaal overtuigend te spelen. Verder zorgen toppers als Elle Fanning, Brenden Gleeson, Robert Glenister en Sienna Miller wel voor interessante rollen en uitstekend acteerwerk.

Live by Night is zeker geen slechte film. Meer nog: het is echt een interessante film die je eigenlijk echt moet zien. Het verhaal is ongelooflijk veelzijdig en Affleck, die de film zowel schreef als regisseerde en er bovendien de hoofdrol in speelde, slaagt erin om de structuur in de prent mooi te behouden. Alleen is het stom dat je – doordat de film zo ongelooflijk lang duurt – bepaalde elementen gewoon niet onthoudt. Desalniettemin zijn de verschillende personages interessant: van een gebroken Joe Coughlin tot een geloofwaardige slechterik Albert White… Alles lijk echt wel te kloppen. Tot slot zijn ook de performances van de gehele cast indrukwekkend. Alleen is Affleck niet meteen de man op de juiste plaats. Bekijk nu de trailer van de film en zorg dat je hem opneemt in je verzameling. De film ligt sinds 31 mei 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken.

Ga jij Live by Night een kans geven of zag je de film al in de bioscoop op groot scherm? Wat denk jij van het verhaal, de personages en de hele film? Spreekt het je allemaal wel aan of net helemaal niet? Laat het weten door hier onder een reactie met je mening te plaatsen.