Review – The Lost City of Z (2017)

Regie: James Gray
Cast: Charlie Hunnam, Sienna Miller, Robert Pattinson, Tom Holland & Angus Macfadyen
Genre: Avontuur, biografie, drama
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 15 maart 2017
Releasedatum DVD: 29 augustus 2017

Al sinds het allerbegin van de mensheid is er één ding dat ons heel erg boeit: nieuwe plekken ontdekken. Heldhaftige waargebeurde verhalen van Christoffel Columbus en Vasco Da Gama zijn je wellicht niet onbekend. En terecht, want expedities zijn altijd al ongelooflijk interessant geweest. Wie weet zijn er immers nog steeds plekjes op deze planeet die nog geen enkele mens gezien heeft. Maar één naam die je wellicht niet of nauwelijks in de geschiedenisboeken zal tegenkomen, is die van Percy Fawcett. De Britse ontdekkingsreiziger zette het hele Britse imperium in de twintigste eeuw in rep en roer omdat hij beweerde dat er zich een verborgen stad in het midden van het Amazonegebied bevond. Daarover gaat The Lost City of Z.

In The Lost City of Z krijgen we dus een kijkje in het leven van de boeiende Percy Fawcett. De dappere soldaat van het Britse leger wordt op een dag gecontacteerd door de Royal Geographical Society om tussen Bolivia en Brazilië de grens te gaan vaststellen. Fawcett ziet hierin de kans om voor eens en voor altijd komaf te maken met de slechte naam van zijn familie. Deze expeditie zou immers veel meer willen doen dan enkel en alleen grenzen vastleggen. Zeker wanneer Percy te horen krijgt van een lokale Amazoniër dat er diep in de jungle een grootse stad zou verscholen liggen, geraakt de Britse man helemaal geobsedeerd. De ‘Verloren Stad Z’ noemt hij het. Hij vindt de stad niet meteen, maar is vastberaden om terug te keren. Zal het Percy en zijn team uiteindelijk lukken om de mysterieuze stad Z te vinden?

Films over expedities zijn altijd heerlijk. De wil van ontdekkingsreizigers om een nieuw deel van onze planeet bloot te leggen werkt immers altijd heel erg inspirerend. Maar films over dat onderwerp moeten echt tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Dat is voor deze The Lost City of Z gelukkig helemaal geen probleem. Regisseur en scenarist James Gray, die je wellicht kent van prenten als The Immigrant (2013) en We own the Night (2007), staat bekend om zijn oog voor detail. Ook The Lost City of Z is een perfect vertelde film die bovendien heel erg gelaagd is. Deze biografische avonturenfilm vertelt immers niet enkel over de knappe ontdekkingsreizen van Fawcett. Het analyseert ook de koloniale samenleving van de twintigste eeuw en dat maakt deze film nog interessanter.

Visueel is The Lost City of Z ook echt een geweldig staaltje cinema. CGI zie je in deze prent helemaal niet. Alles wat je voorgeschoteld krijgt zijn fenomenaal in beeld gebrachte stukjes Colombiaanse natuur. James Gray bewijst met deze film nog maar eens wat voor een ongelooflijk getalenteerde regisseur hij is. Ook zijn personages zijn prachtig uitgewerkt. Doordat het verhaal zo gelaagd is, krijg je een mooi inzicht in Percy Fawcett en alle andere personages in de prent. Niets voelt leeg aan, hoewel er ergens wel een afstand is tussen de kijker en de personages. Het lijkt dus alsof je telkens een raam hebt tussen jezelf en de karakters. Maar echt storend wordt het nooit, zeker niet als je weet dat Charlie Hunnam, Robert Pattinson en Sienna Miller voor uitstekend acteerwerk zorgen. Uitvoerend producent Brad Pitt mag op deze prachtfilm dan ook erg trots zijn.

The Lost City of Z is een klassieke topfilm. De manier waarop alles verteld en in beeld gebracht wordt doet je denken aan van die oude films die vol artistieke elementen zitten. James Gray is een topregisseur en brengt een interessante, gelaagde, prachtig gefilmde en kunstige prent die je van de eerste tot de laatste seconde compleet entertaint. Leerrijk is de film bovendien ook. De personages zitten geweldig goed in elkaar en het acteerwerk van Charlie Hunnam, Sienna Miller, Robert Pattinson en Tom ‘Spider-Man’ Holland maakt het allemaal nog beter. The Lost City of Z is een indrukwekkende film die je echt gezien moet hebben. De prent wordt verdeeld door The Searchers en ligt sinds 29 augustus 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer nu.

Ben jij een echte avonturenfilmfreak en vind jij films als deze The Lost City of Z echt geweldig? Heb jij deze prent al in de bioscoop gezien of ben je van plan hem op DVD te kopen? Laat het nu weten door hier onder je mening met de hele wereld te delen.