Review – Kill Switch (2017)

Regie: Tim Smit
Cast: Dan Stevens, Berenice Marlohe, Tygo Gernandt, Charity Wakefield & Mike Libanon
Genre: Actie, sciencefiction, thriller
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 18 oktober 2017

Regie

Het is iets wat we de laatste jaren al een aantal keer hebben gezien, maar echt overtuigend is het nog nooit geweest: films in first person perspectief. Filmmakers proberen altijd om de kijker op een nieuwe manier van hun film te laten genieten en dat kan bijvoorbeeld door het allemaal vanuit een ander perspectief te vertellen. Door de film te laten afspelen alsof het een videogame is, zou je misschien wel dichter bij het hoofdpersonage kunnen staan. Één van de recente films die dat probeerde, was Hardcore Henry (2016). Maar het kwam toen allemaal wat te overdreven over. Een tijdje terug bracht Entertainment One de interessante sciencefictionfilm Kill Switch uit op DVD en Blu-Ray, een film die zich ook deels als videogame afspeelt. Is het deze keer dan wel een meerwaarde?

In Kill Switch volgen we het leven van de piloot-wetenschapper Will Porter. Wanneer hij door het Nederlandse bedrijf Afterplex aangeworven wordt, moet hij samen met zijn zus en neefje naar Amsterdam verhuizen om er mee te werken aan een fenomenaal project. Afterplex wil de energiecrisis oplossen en ervoor zorgen dat we via een gigantische toren voor de volgende millennia van voldoende energie voorzien zijn. Maar wanneer het experiment totaal mislukt, moet Will het allemaal oplossen. Hij is gedesoriënteerd en moet een speciale box naar de toren brengen. Achternagezeten door drones en tussen de ingestorte gebouwen door moet de dappere man de wereld zien te redden. Zal hem dat uiteindelijk ook lukken?

Soms belanden mensen uit onze contreien in het wereldnieuws. Dat was zo het geval voor de Nederlander Tim Smit die in 2009 maar liefst 2,6 miljoen hits haalden voor zijn Youtube-filmpje What’s in the Box. Smit kreeg nu de kans om van zijn kortfilm een hele langspeler te maken en dat is zeker niet mislukt. Het verhaal dat de man brengt – over de energiecrisis en hoe die op te lossen is – is zeker actueel en zorgt ervoor dat je meteen helemaal geïnteresseerd bent. Smit weet immers ook perfect actie, sciencefiction en drama met elkaar te verweven, waardoor het eindproduct ongetwijfeld aangenaam aanvoelt. Maar echt geweldig is deze film niet. Het verhaal is daarom te mager en behandelt echt te weinig facetten. Geregeld zit je als kijker echt op je honger en dat is jammer.

De personages zijn in deze film niet al te belangrijk, maar toch zijn de makers erin geslaagd om geen al te magere personages naar voor te brengen. Will, die echt sterk naar het scherm wordt gebracht door Legion-acteur Dan Stevens, is een dappere man die zorgt voor zijn zus en neefje. Het is zeker een meerwaarde dat de makers Will van een interessante achtergrond voorzien, al hadden ze daar veel meer mee mogen doen. Ook Abigail is een degelijk personage dat goed naar het scherm gebracht wordt door Berenice Marlohe. Verder zien we ook nog Tygo Gernandt en Gijs Scholten van Aschat – hem ken je wellicht als premier van Nederland uit Als de Dijken Breken. De personages zijn zeker niet slecht, maar het had meer mogen zijn. De vraag is natuurlijk of dat mogelijk is als je een film maakt van maar 88 minuten.

Kill Switch is zeker een verrassing. Het sciencefictiongehalte ligt hoog en het ziet er allemaal enorm vet uit. Regisseur Tim Smit, die zelf ook de visuele effecten voor zijn rekening nam, presenteert een mooie film met een interessante insteek. Maar het verhaal heeft net iets te weinig ruggengraat, waardoor je na afloop van de film niet helemaal overtuigd bent. Dat de film zich in first person perspectief afspeelt is in dit geval zeker wel een meerwaarde, omdat Tim Smit afwisselt tussen dat perspectief en het gewone reguliere vertelperspectief. Op dat vlak lijkt de film enorm goed uitgebalanceerd, maar qua personages had het allemaal wat sterker gemogen. Een groot lichtpunt is het acteerwerk van topper Dan Stevens. Kill Switch is dus zeker de moeite waard, maar niet de beste film die je in 2017 zal zien. Je vindt deze film van Entertainment One sinds 18 oktober op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Kill Switch al gezien of ben je van plan hem op DVD of Blu-Ray te kopen? Spreken het verhaal en de personages je aan of laten ze je net koud? Ben je fan van Dan Stevens? Laat het weten door je mening te delen.