Review – The Osiris Child (2017)

Regie: Shane Abbess
Cast: Kellan Lutz, Daniel MacPherson, Isabel Lucas, Luke Ford & Teagan Croft
Genre: Sciencefiction, avontuur, drama
Distributeur: Just Entertainment
Releasedatum DVD: 14 november 2017

Wie houdt van gigantische spektakelfilms, weet dat er één genre is dat hij of zij niet mag missen: sciencefiction. Want die films bevatten vaak de geweldigste actiescenes, de meest vernuftige speciale effecten en spelen zich bovendien vaak af op andere planeten of in andere melkwegstelsels. Denk zo maar aan Star Wars, Star Trek en de gelauwerde Alien-films. Dat zijn natuurlijk allemaal gigantische Hollywood-blockbusters en het spreekt voor zich dat er ook kleinere films in dat genre op het publiek losgelaten worden. Zo bracht Just Entertainment een tijdje terug The Osiris Child uit op DVD. De film kreeg weinig publiciteit, dus wellicht heb jij er nog niets van gehoord. Maar is dat ook terecht?

In The Osiris Child reizen we een stukje in de toekomst. De mens heeft een deel van het melkwegstelsel gekoloniseerd en probeert hele planeten te ‘terravormen’. Maar wanneer er op één bepaalde planeet iets mis gaat en Luitenant Kane Sommerville te horen krijgt dat de militaire organisatie Exor de planeet helemaal wil uitroeien, kan hij zijn bevelen niet zomaar opvolgen. Zijn jonge dochter Indi bevindt zich immers in Osiris, de hoofdstad van de planeet. Samen met Sy Lombrok, een overlevende verpleger van de gevangenis, begint Kane aan een gevaarlijke trip richting Osiris in de hoop zijn dochtertje er nog levend terug te vinden. Maar naast de soldaten van Exor is er nog een vijand die het op hem gemunt heeft. Zal Kane Indi uiteindelijk nog terugzien?

Het verhaal dat regisseur en scenarist Shane Abbess met The Osiris Child – of volledig: Science Fiction Volume One: The Osiris Child – brengt, klinkt zeker erg veelbelovend. Je voelt meteen dat je je gedurende de anderhalf uur durende prent niet gaat vervelen en dat is ook helemaal waar. The Osiris Child is een eenvoudige film die de kijker meteen helemaal meeneemt in een toekomstige wereld vol ruimteschepen en monsterachtige wezens. Het verhaal mag dan wel niet het meest sterke zijn dat je ooit al voorgeschoteld kreeg, het lijkt allemaal toch goed te werken. Nu en dan passeert er wel een elementje dat je wenkbrauwen doet fronsen, maar eigenlijk is The Osiris Child één grote verrassing. Je kan de film dan ook omschrijven als een portie Star Wars, vergezeld van een Mad Max: Fury Road-sfeertje. Klinkt toch goed, niet?

Het verhaal is zeker in orde en dat geld zonder twijfel ook voor de personages. Shane Abbess en medescenarist Brian Cachia brengen speelse personages die niet geweldig zijn uitgewerkt, maar ieder karakter bezit wel de nodige bagage om de film perfect door te komen. De motieven van Kane en zijn kompaan Sy Lombrok mogen dan wel typisch, het werkt allemaal bijzonder goed. En dat ligt wellicht ook aan het opvallend mooie acteerwerk van de gehele cast. Kellan Lutz, die een tijdje geleden nog schitterde in het miserabele The Legend of Hercules (2014), toont dat hij perfect in staat is een film te dragen. Met assistentie van de al even sterke Daniel MacPherson komt het allemaal nog beter tot zijn recht. Verder zien we ook nog Isabel Lucas en Luke Ford in de film passeren.

The Osiris Child is een erg verrassende sciencefictionfilm die je zonder moeite uitkijkt. Dankzij de heerlijke invloeden van Star Wars en Mad Max: Fury Road (2015) is het genieten van deze heerlijke B-film. En natuurlijk zijn er dingen die het verhaal minder indrukwekkend maken en het spreekt ook voor zich dat de personages niet geweldig zijn, maar het werkt allemaal wel goed. Shane Abbess, die zowel regisseert als het verhaal schijft, brengt zeker een degelijke sciencefictionfilm die een vervolg verdient. Opvallend is trouwens ook dat de CGI over het algemeen bijzonder goed overkomt. Mis deze kleine maar verrassende film dus niet. The Osiris Child wordt verdeeld door Just Entertainment en ligt sinds 14 november 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij The Osiris Child al gezien of ben je dat van plan na het lezen van onze recensie? Spreekt deze sciencefictionfilm je wel aan of net helemaal niet? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen met je mening.