Review – Atomic Blonde (2017)

Regie: David Leitch
Cast: Charlize Theron, James McAvoy, Sofia Boutella, Toby Jones & John Goodman
Genre: Actie, mysterie, thriller
Releasedatum bioscoop: 16 augustus 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 13 december 2017

Er zijn tal van actiefilms en het spreekt voor zich dat er ook heel wat actietitels zijn die wij hier niet in de bioscoop kunnen ontdekken. Denk bijvoorbeeld maar aan The Hunter’s Prayer (2017) met Sam Worthington die meteen op DVD en Blu-Ray in de winkel verscheen. Het is zeker niet fout om er van uit te gaan dat wij in België slechts de crème de la crème van de actiefilms voorgeschoteld krijgen. Zo mag je Baby Driver (2017) zeker een heus meesterwerkje noemen en zijn de Fast and Furious-films absoluut geweldige cinema. Maar eerder dit jaar kwam er nog een erg interessante actiefilm aan die door critici letterlijk bejubeld werd: Atomic Blonde met Charlize Theron en James McAvoy. Maar wat was er zo goed aan die film? Hoog tijd om dat eens te ontdekken.

In Atomic Blonde trekken we samen met de lichtblonde Lorraine naar Berlijn. In het midden van de Koude Oorlog wordt de straffe MI6-agente als spion naar de Duitse hoofdstad gestuurd. Een aantal dagen geleden werd immers een collega vermoord die een erg belangrijk document probeerde te bemachtigen. Lorraine moet onderzoeken waarom het fout liep en wie er verantwoordelijk is. Ze krijgt in Berlijn hulp van Percival, een MI6-agent die de stad en alle uithoekjes uit zijn hoofd kent. Maar hoe meer Lorraine zich in het hele zaakje stort, hoe harder dat ze merkt dat het ongelooflijk moeilijk is om vriend en vijand van elkaar te scheiden. Al snel belandt ze in een kat-en-muisspel met een dubbelagent die het op haar gemunt heeft. Zal het allemaal goed aflopen?

Er zijn heel wat elementen aan het verhaal van Atomic Blonde die je meteen enthousiast doen worden: een vrouwelijke actieheldin, de achtergrond van de Koude Oorlog met de gebruikelijke spanning tussen de Russen en het Westen en het hele spionagegebeuren. Het is dus niet echt een verrassing dat deze actiefilm garant staat voor puur entertainment. Het is bovendien ook echt aangenaam dat de film de kijker niet als een achterlijk wezen beschouwt. Het verhaal is niet gemakkelijk en bevat tal van kronkels, maar tegelijk is het allemaal ook echt goed te volgen. Scenarist Kurt Johnstad brengt een verhaal dat heel erg goed in elkaar zit en dat maakt Atomic Blonde één groot feest om naar te kijken.

En niet alleen het verhaal zit proper in elkaar. Ook visueel is Atomic Blonde een erg knap staaltje cinema. Regisseur David Leitch, die ook verantwoordelijk is voor de aankomende Deadpool-sequel, brengt een strakke prent die niet alleen stijlvol overkomt maar ook nog eens prachtig gefilmd is. Zo is er halverwege de film één lang actieshot dat je echt kippenvel bezorgt. En dan heb je nog de personages. Die zijn – en dat had je wellicht ook verwacht – erg sterk uitgewerkt. Lorraine is een stille, gebroken maar erg getalenteerde MI6-agente en ook David Perceval is een interessant man. Beide personages vullen elkaar schitterend aan, maar dat komt ook deels door het erg straffe acteerwerk. Charlize Theron is fenomenaal als Lorraine, maar ook James McAvoy is straffer dan straf als Parceval. Verder wordt de cast aangevuld met uitstekende acteurs als John Goodman, Sofia Boutella en Toby Jones. Ja hoor, dat mag je gerust één grote sterrencast noemen.

Vraag jij je soms af wat nu net de cinema van vandaag is? Wel, Atomic Blonde is een schoolvoorbeeld van wat hedendaagse cinema moet zijn. De film is van het begin tot het einde ongelooflijk entertainend, het verhaal zit goed in elkaar en het gaat allemaal aan een erg goed tempo vooruit. David Leitch bewijst dat hij een getalenteerd regisseur is en brengt een strakke film die alles perfect in beeld brengt. Atomic Blonde bezorgt je meer dan eens kippenvel en dat komt mede door de heerlijke soundtrack met songs van onder andere George Michael en New Order. Ook de heerlijke acteerprestaties van James McAvoy, Charlize Theron en Sofia Boutella zorgen ervoor dat je op het einde nog maar één ding kan zeggen: Atomic Blonde is echt een meesterwerk. Zorg dat je deze film dus niet mist. Universal Pictures bracht de prent op 13 december 2017 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de knappe trailer nu.

Heb jij Atomic Blonde al in de bioscoop gezien en vond jij Charlize Theron ook zo straf in haar rol? Ben je van plan om de DVD of Blu-Ray te kopen? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.