Review – American Made (2017)

Regie: Doug Liman
Cast: Tom Cruise, Domhnall Gleeson, Sarah Wright, Caleb Landry Jones & Alejandro Edda
Genre: Actie, biografie, komedie
Releasedatum bioscoop: 13 september 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 januari 2018

Pablo Escobar en de drugstrafiek in Colombia… het is één groot onderwerp dat de laatste jaren weer erg populair is. Door de uitstekende Netflix-reeks Narcos werd Hollywood opnieuw wakker geschud en sindsdien zijn er al tal van films over dingen rondom Escobar in de bioscoop verschenen. Denk zo bijvoorbeeld maar aan The Infiltrator (2016), een uitstekende film met Bryan Cranston. Ook in 2017 kon je in de zalen gaan genieten van een spannende film over de drugstrafiek in de jaren ’80. Doug Liman, de regisseur van Edge of Tomorrow (2014) presenteerde American Made, een biografische film met Tom Cruise. Een uitstekende regisseur en een uitstekend acteur bij elkaar… zorgt dat voor vuurwerk?

In American Made volgen we anno 1978 het doen en laten van Barry Seal, een getalenteerd piloot die dag in dag uit verantwoordelijk is voor heel wat lijnvluchten. Wanneer hij op een avond – vermoeid na een vlucht – rustig in de bar geniet van een drankje, wordt hij aangesproken door een vreemde man die zichzelf Schafer noemt. Hij werkt voor de CIA en doet Barry een interessant aanbod: in ruil voor een erg aantrekkelijk loon, moet de piloot luchtfoto’s gaan nemen van rebellen in Midden-Amerika. Barry twijfelt niet en het duurt niet lang alvorens hij in contact komt met de jonge Pablo Escobar en zijn vrienden en ook zij een aanbod doen. Barry schaakt mee op het hoogste niveau, maar weet hij eigenlijk wel waarmee hij bezig is?

We hebben dus al heel wat films en series gezien over Pablo Escobar, zijn kartel en alles wat daarmee te maken heeft. Maar nooit eerder werd dit waargebeurde verhaal van een doodgewone piloot verfilmd, dus origineel is het allemaal zeker. En het verhaal is niet alleen erg nieuw, het is ook allemaal heel interessant en goed naar het scherm gebracht. Maar dat viel te verwachten: Doug Liman is een uitstekend regisseur en weet hoe hij een verhaal moet brengen. Alles is prachtig gemonteerd, sterk in beeld gebracht en het hele gebeuren gaat goed vooruit. American Made is een erg aangename verrassing, die je van het begin tot het einde helemaal entertaint. Het helpt bovendien ook dat de sfeer niet altijd even serieus is. Heerlijke cinema is dit dus.

Als kijker sta je voortdurend heel erg dicht bij het hoofdpersonage Barry Seal, dus het kan ook niet anders dan dat zijn persoon meer dan sterk is uitgewerkt. Scenarist Gary Spinelli, een redelijk nieuwe naam in Hollywood, slaagt erin een erg aangenaam en normaal personage naar het scherm te brengen. Op geen enkel moment voelt Barry aan als een typische actieheld. Opmerkelijk is dat zeker, aangezien de rol gespeeld wordt door Mission: Impossible-topper Tom Cruise. De acteur haalt absoluut het onderste uit de kan en zet een erg puike acteerprestatie neer. Je kan je haast niemand anders voorstellen in deze rol. Verder zie je acteur Domhnall Gleeson, Sarah Wright en Caleb Landry Jones in interessante rollen de revue passeren. Logisch dat het allemaal zo mooi oogt: Liman kon alweer een sterrencast begeleiden.

American Made is een geweldige trip doorheen het erg bewogen leven van de Amerikaanse piloot Barry Seal. De film vertelt een boeiend verhaal van een doodgewone man die maar al te graag een graantje wilde meepikken van wat Escobar en zijn makkers deden. Doug Liman slaagt erin een prent de brengen die tegelijk vertrouwd en vernieuwend aanvoelt. Hij regisseert aangenaam dynamisch en daardoor voelt elke nieuwe scene entertainend aan. Het helpt natuurlijk ook dat Tom Cruise – zoals steeds – de pannen van het dak speelt. De acteur is ge-wel-dig als Barry Seal en dus kan je nog maar één ding concluderen: American Made is een titel die absoluut in je verzameling thuishoort. De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 17 januari 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Narcos en The Infiltrator (2016) al gezien en ben jij ook benieuwd naar American Made? Zag je de film al in de bioscoop of ben je van plan om de DVD of Blu-Ray te kopen? Laat het ons weten door hier onder te reageren.