Review – Blair Witch (2016)

Regie: Adam Wingard
Cast: James Allen McCune, Callie Hernandez, Corbin Reid, Brandon Scott & Wes Robinson
Genre: Horror, thriller
Distributeur: Belga Films
Releasedatum bioscoop: 21 september 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 januari 2017

Momenteel leven we in het tijdperk van erg late sequels of totale reboots. De laatste jaren zijn heel wat oude filmfranchises van onder het stof gehaald en hebben filmstudio’s ze nieuw leven ingeblazen. En dat liep voor de ene film goed af, voor de andere wat minder. Zo kon je Power Rangers (2016) moeilijk een topper noemen, maar is Jumanji: Welcome to the Jungle (2017) wel een schot in de roos. In 2015 kregen we plots te horen dat het eerder getitelde The Woods – en vanaf de bekendmaking Blair Witch – een erg late sequel was op The Blair Witch Project uit 1999. Meesterlijke zet of absolute misstap? Hoog tijd om dat eens te ontdekken.

In Blair Witch maken we kennis met vier jonge twintigers: Lisa, Peter, Ashley en James. Een aantal jaren terug verdween James’ zus Heather in een bos en na tal van grootschalige zoekacties was er nog geen spoor van haar te vinden. Samen met zijn drie vrienden wil James nu zelf op zoek gaan naar zijn zus en dat is iets wat Lisa volledig wil documenteren. Uitgerust met verschillende camera’s trekken ze het donkere woud in, hopend op een geweldig avontuur. Maar het duurt niet lang alvorens de vier merken dat er rare dingen gebeuren in het bos. Gekraak, geroep en vreemde symbolen jagen iedereen de stuipen op het lijf. Maar wat is er eigenlijk echt aan de hand?

Blair Witch is dus een erg late sequel op het meesterlijke The Blair Witch Project. Los van een aantal verhaaltechnische elementen, is het eigenlijk gewoon een kopie van de originele film. Maar er is één groot verschil: deze aflevering is helemaal niet zo goed. Het eerste deel van de film mag dan wel spannend en mysterieus zijn, eens de kop eraf is valt het allemaal behoorlijk hard tegen. Dat komt ongetwijfeld doordat het verhaal barst van de clichés. Je lijkt amper te schrikken van iets omdat je het eigenlijk allemaal ziet aankomen. Blair Witch vergeet om vernieuwende horror te brengen en dat resulteert in een doorsnee horrorprent die weinig indruk maakt.

Zoals we onder andere al zagen in de Paranormal Activity-films is Blair Witch een zogenaamde ‘found footage’-film. De beelden die we te zien krijgen zijn zogezegd een tijdje geleden teruggevonden in één of ander bos. Spannend tot op een zeker hoogte, maar eigenlijk zijn we die manier van in beeld brengen moe. Het is niet meer vernieuwend. Een ander element dat ook stoort, is de ongelooflijke oppervlakkigheid van de personages. Niets voelt natuurlijk aan en bovendien is de finale volgepropt met irritant geroep en geschreeuw, waardoor er van het acteerwerk van onder andere James Allen McCune en Callie Hernandez nog maar weinig overblijft.

Als je op zoek bent naar vernieuwende horror die clichés absoluut probeert te ontwijken is Blair Witch helemaal geen goed idee. De film mag dan wel spannend van start gaan, al snel tuimelt de horrorprent in de typische dingen die we verwachten bij horrorfilms. Bovendien is de manier van filmen, de ‘found footage’-techniek, niet meer van deze tijd. Ook de personages weten helemaal niet te boeien, waardoor het echt moeilijk is om je als kijker helemaal door het verhaal te laten meeemen. En het acteerwerk? Dat is ook niet geweldig. Blair Witch is dus helemaal geen aanrader als je houdt van degelijke horrorfilms. De prent van Belga Films ligt sinds 25 januari 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij The Blair Witch Project uit 1999 gezien en was jij ook zo onder de indruk van die film? Wat denk jij dan van deze Blair Witch? Heb je de film op DVD of Blu-Ray? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.