Review – The Sinner: Seizoen 1 (2017)

Regie: Antonio Campos, Tucker Gates e.a.
Cast: Jessica Biel, Christopher Abbott, Nadia Alexander, Bill Pullman & Abby Miller
Genre: Mysterie, drama, thriller
Originele zender: USA
Releasedatum DVD: 18 april 2018

Er zijn heel wat televisiereeksen die jaarlijks met presitigieuze prijzen gaan lopen. Andere reeksen grijpen er dan weer net naast. Neem nu bijvoorbeeld Outlander, de uitstekende reeks met onder andere Caitriona Balfe. Die serie won al een aantal kleinere prijzen en was ook al vijf keer genomineerd voor een Emmy. Een andere reeks die op haar beurt in 2017 naast twee Golden Globes greep, is The Sinner. De interessant ogende reeks met Jessica Biel kwam in België jammer genoeg alleen uit op DVD. Zou het betekenen dat distributeur Universal Pictures geen vertrouwen heeft in de reeks? En is dat dan terecht of niet? Hoog tijd om dat even te onderzoeken.

In The Sinner trekken we naar de VS en maken we kennis met Cora Tannetti en haar gezin. Ze heeft een geweldige echtgenoot en ook haar zoontje is een echt cadeau. Kortom, Cora heeft een fantastisch leven. Wanneer ze samen met haar echtgenoot en zoontje naar een lokaal strandje gaat om er eindelijk eens tot rust te komen, gebeurt er iets wat niemand had zien aankomen. Cora staat recht, loopt op een vreemde man af en vermoord hem zonder reden. Dat laatste is in ieder geval wat zij denkt. Want zou het kunnen dat Cora de man toch eerder al zag? Of is er iets anders aan de hand? Inspecteur Harry Ambrose geraakt helemaal gefascineerd door Cora en probeert samen met haar te achterhalen wat er nu juist gebeurd is. En dat legt heel wat gevoelige dingen bloot…

Een plotse moord van een vrouw met een heel getroebleerd verleden, een ijverige politie-inspecteur en heel veel interessante plottwists… dit zijn de uitstekende elementen die van The Sinner echt een prachtige reeks maken. Het verhaal komt rustig op gang en laat de kijker toe om de essentiële personages goed te leren kennen. En eens dat het geval is, laten de makers van de reeks een best zwaar verhaal op je los. Verwacht je niet aan een louter entertainende reeks, maar ook aan een reeks die je nu en dan volledig choqueert. Af en toe lijkt het misschien allemaal wat té vergezocht, maar eigenlijk valt dat nog wel mee. The Sinner zit gewoon echt heel goed in elkaar.

Centraal in het hele verhaal staat dus Cora Tannetti, een op het eerste gezicht doodgewone vrouw die plots, out of the blue, iemand vermoord. Het spreekt voor zich dat The Sinner gaat en staat met het hoofdpersonage, dat gelukkig heel erg goed is uitgewerkt. Je moet Cora zien als een soort puzzel die je bij elk nieuw puzzelstukje het grotere geheel beter doet begrijpen. Het helpt natuurlijk ook dat de rol fantastisch goed wordt neergezet door Jessica Biel, die voor het eerst echt een hoofdrol speelt in een televisiereeks. Het is dan ook een evidentie dat ze voor deze rol een Golden Globe-nominatie kreeg. Maar ook het personage van Harry Ambrose, uitstekend gebracht door Bill Pullman, maakt van The Sinner een erg aangename reeks. Verder wordt de cast aangevuld met fijne acteurs in al even fijne rollen.

The Sinner is een reeks die je best zo snel mogelijk op je watchlist zet. Het verhaal is mysterieus, spannend, gelaagd en gewoon ongelooflijk goed. Critici als Ward Verrijcken van de VRT zeggen dat het misschien allemaal wat vergezocht is, maar net daar zit de sterkte van de reeks. The Sinner vertelt immers een verhaal dat je je op voorhand nooit had kunnen inbeelden. De personages zijn prachtig en het acteerwerk van Jessica Biel is formidabel. The Sinner is dus een reeks die je niet mag missen. Universal Pictures bracht het eerste seizoen van de serie op 18 april 2018 – jammer genoeg enkel – op DVD uit. Bekijk de trailer nu.

Heb jij The Sinner al gezien of ben je dat van plan na het lezen van onze recensie? Vond jij het acteerwerk van Jessica Biel ook zo indrukwekkend? Leet weten wat jij van de reeks denkt door hier onder een reactie achter te laten.