Review – Paddington 2 (2017)

Regie: Paul King
Cast: Ben Whishaw, Sally Hawkins, Hugh Grant, Brendan Gleeson & Hugh Bonneville
Genre: Avontuur, drama, animatie
Releasedatum bioscoop: 6 december 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 6 april 2018

Een goede kinderfilm is een film die voor jong én oud echt goed is. Als de prent er immers niet in slaagt ouders of grootouders aan te spreken, zullen er wellicht ook geen kinderen in de bioscoopzalen te bespeuren zijn. Neem nu bijvoorbeeld de uitstekende animatieprent Kubo and the Two Strings (2016). Het verhaal in die film was zó mooi en betoverend dat je echt met tranen in je ogen de zaal buiten ging. Eind 2017 trakteerde distributeur Belga Films de Belgische filmfan op een langverwachte nieuwe familiefilm: Paddington 2. De eerste film was ongelooflijk goed, dus kunnen de makers het eerste hoofdstuk overtreffen?

De film neemt ons opnieuw mee naar Londen. Paddington leeft als een koning in de Britse hoofdstad en is echt iedereens vriend. Zijn tante Lucy, de lieve beer die hem opvoedde, wordt 100 jaar en daarom besluit Paddington een leuk cadeau voor haar te kopen. Hij laat zijn oogjes in de winkel van meneer Gruber vallen op een prachtig uitvouwboek over Londen, maar beseft al snel dat het eigenlijk veel te duur is. Daarom gaat Paddington in zijn wijk bijklussen en probeert hij zo veel mogelijk geld te verzamelen zodat hij het boek alsnog kan kopen. Maar wanneer iemand het boek steelt uit de winkel en Paddington er de schuld van krijgt, begint een spannend avontuur. Zullen Paddington en de Browns de dief kunnen ontmaskeren?

Het verhaal dat Paddington 2 vertelt is van meet af aan heel erg leuk. Paddington die in een grote stad als Londen rondtrippelt… het is en blijft iets waarbij je hart compleet smelt. Bovendien zit er meteen vanaf de start van de film een héél aangenaam tempo in, waardoor je als kijker volledig mee in het hele gebeuren wordt gesleurd. En ook als de film vordert, blijft het niveau ongelooflijk hoog. Kleinere kindjes zullen ongetwijfeld plezier vinden in de kleine mopjes, terwijl er voor grotere kinderen en volwassenen tal van boodschappen verstopt zitten in het verhaal. Je mag Paddington 2 dan ook een ijzersterke film noemen die misschien wel de eerste compleet overtreft.

De reden waarom het allemaal zo ongelooflijk meeslepend is, is wellicht omdat Beertje Paddington een erg hartverwarmend personage is. De naïviteit druipt ervan af, maar dat maakt het allemaal net zo ongelooflijk oprecht. De stem van het beertje wordt voor de tweede keer ingesproken door Ben Whishaw en ook dat is helemaal perfect. Maar ook de andere personages zijn fantastisch: van Phoenix Buchanan tot de familie Brown, van meneer Gruber tot Knuckles. Het zijn stuk voor stuk leuke karakters die een heerlijke aanvulling zijn op dat van Paddington. Natuurlijk komt dat ook door het fijne acteerwerk. Namen als Hugh Grant, Brendan Gleeson, Sally Hawkins en Hugh Bonneville zeggen eigenlijk al genoeg, niet?

Paddington 2 is een regelrecht schot in de roos. De film benadert meer dan eens de perfectie. Het verhaal is entertainend, spannend en ongelooflijk ontroerend. Het schattige beertje neemt de kijker overal mee naartoe en laat je meermaals ter plekke compleet wegsmelten. De stem van Ben Whishaw is perfect en ook de andere leden van de cast zetten een straffe performance neer. Regisseur Paul King, die eerder ook al de eerste Paddington-film regisseerde, presenteert wederom een fantastische film die je écht moet inkaderen. Paddington 2 wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 6 april 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de fantastische trailer nu.

Ben jij ook een fan van Beertje Paddington en heb je de beide films al gezien? Vind jij ze ook zo goed? Laat ons weten wat jij van de nieuwe Paddington 2 denkt door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.