Review – Gevoel voor Tumor: Seizoen 1 (2018)

Cast: Maarten Nulens, Marthe Schneider, Els Dottermans, Dirk van Dijck & Vic de Wachter
Genre: drama, komedie
Originele zender: Één
Distributeur: nog niet bekend
Releasedatum DVD: nog niet bekend

© 2018 VRT. Alle Rechten Voorbehouden.

De VRT, ‘het Vlaamsche huis van vertrouwen’, staat erom bekend om de ene ijzersterke reeks op de kijker af te vuren na de andere. Nog niet zo lang geleden kregen we immers het fantastische Beau Séjour op ons afgevuurd en nog iets later kwam het al even bijzondere Tabula Rasa. Terwijl velen onder ons momenteel al reikhalzend uitkijken naar Over Water, de nieuwe VRT-reeks van Tom Lenaerts, is er ook net een gloednieuwe serie volledig afgelopen: Gevoel voor Tumor. En ja, je raadt het helemaal goed: de reeks gaat over kanker. Aangezien quasi ieder gezin in Vlaanderen wel geconfronteerd wordt met de smerige ziekte moest de reeks ongelooflijk rakend worden. Maar is dat ook gelukt?

© 2018 VRT. Alle Rechten Voorbehouden.

In Gevoel voor Tumor nemen we een kijkje in het leven van Tristan, een student geneeskunde in Gent. Tristan heeft alles wat hij wil: hij is slim, knap, getalenteerd en kan iedereen om zijn vinger draaien. Maar hij is ook arrogant. Hij wil dolgraag chirurg worden en is niet bang om daarvoor ook alles te doen. Wanneer hij tijdens zijn stage er bijna in slaagt de professor in te pakken, slaat het noodlot bij hemzelf toe. Tristan heeft een kwaadaardige tumor in zijn neus en belandt plots zelf tussen de tientallen patiënten dij hij al weken opvolgde. Het leven van de eens zo succesvolle student verandert in één ogenblik volledig. Een nieuwe kijk op het leven, nieuw ontmoetingen en tal van andere gebeurtenissen zullen het leven van de student voor eeuwig kleuren. Maar zal Tristan de vreselijke ziekte ook kunnen verslaan?

© 2018 VRT. Alle Rechten Voorbehouden.

Kanker is iets vreselijks. Met Gevoel voor Tumor probeert de VRT om het allemaal een beetje te relativeren en te tonen dat je nog steeds van het leven kan genieten ondanks de allesvernietigende ziekte. De serie weet dan ook het perfecte evenwicht te bewaren tussen drama enerzijds en humor anderzijds, waardoor je nu eens met tranen in je ogen zit en dan weer met een grote glimlach naar het scherm staart. Bovendien is de reeks ook een stuk gelaagder dan je aanvankelijk verwacht: naast de ziekte van Tristan is er ook een heerlijk liefdesverhaal en wordt er veel aandacht besteedt aan de omgeving van de jongeman. Als je kind plots kanker heeft, weegt dat natuurlijk op het hele gezin. Dat toont Gevoel voor Tumor uitstekend.

© 2018 VRT. Alle Rechten Voorbehouden.

Het verhaal mag dan wel goed zijn, voor een reeks als deze is het essentieel dat de personages helemaal goed zitten. En ja hoor, dat is helemaal geen probleem. Tristan is aanvankelijk een regelrechte klootzak en playboy, maar maakt gaandeweg een enorme psychologische ontwikkeling door. De rol wordt uitstekend naar het scherm gebracht door Maarten Nulens, een enorm getalenteerde acteur die je tot in het diepste raakt met zijn performance. Maar ook de andere personages zijn fantastisch: Hanne, Marcel, Tristans ouders en  zus… Ze hebben allemaal hun eigen verhaal, hun eigen pistes en dat maakt het allemaal bijzonder interessant. Dat de rollen neergezet worden door onder andere Marthe Schneider, Vic de Wachter, Els Dottermans en Dirk van Dijck is natuurlijk één groot pluspunt.

Gevoel voor Tumor is een serie die iets totaal nieuw brengt in Vlaanderen. De serie vertelt het verhaal van een succesvolle student die plotsklaps kanker krijgt en dat komt van meet af aan heel goed binnen. De reeks zorgt ervoor dat het in je woonkamer meermaals muisstil is, terwijl je net erna weer helemaal zit te glimlachen. Het evenwicht in Gevoel voor Tumor is uitstekend en ook de personages zitten prachtig in elkaar. Acteur Maarten Nulens steelt de show volledig als Tristan, maar ook Marthe Schneider en Els Dottermans doen het fantastisch. Kortom: op Gevoel voor Tumor kan je helemaal niets aanmerken. Zorg dus dat je deze reeks zo snel mogelijk bekijkt want momenteel staat ze nog tot 5 juni 2018 integraal op VRTNU. Bekijk de mooie trailer nu.

Heb jij Gevoel voor Tumor al gezien en vond jij de reeks ook zo indrukwekkend goed? Ben jij ook onder de indruk van het scenario en vooral ook de performances van de personages? Laat het weten door hier onder te reageren.