Review – Skyscraper (2018)

Regie: Rawson Marshall Thurber
Cast: Dwayne Johnson, Neve Campbell, Pablo Schreiber, Chin Han & Roland Møller
Genre: Actie, thriller, drama
Releasedatum bioscoop: 11 juli 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 november 2018

Er zijn veel filmsterren die de laatste jaren nagenoeg alleen te zien zijn in actievolle thrillers die niet altijd even goed zijn. Je denkt wellicht meteen aan namen als Liam Neeson, Bruce Willis en Jason Statham. Alle drie zijn ze heel bekend, maar geen van hen is erin geslaagd om echt een eigen filmgenre te creëren. Dat ligt helemaal anders voor Dwayne ‘The Rock’ Johnson. De fijne persoonlijkheid is niet alleen de meest verdiende Hollywoodster van de laatste jaren, zijn films zijn vaak ook gewoon heel erg leuk. Het is dan ook geen verrassing dat studio’s steeds meer moeite toen om de films in ‘zijn genre’ binnen te halen. Eerder dit jaar kwam Universal Pictures met Skyscraper. De film deed het niet echt geweldig aan de box office, maar zijn daar eigenlijk wel redenen voor?

Skyscraper gaat over de familie Sawyer. Will, de man des huizes, is een voormalige FBI-agent die ooit aan het hoofd stond van de antigijzelingsbrigade. Wanneer een case volledig verkeerd afloopt en Will zijn been verliest, moet hij een carrièreswitch maken. Met zijn klein bedrijfje is hij nu verantwoordelijk voor het onderzoeken van de veiligheid van grote gebouwen. En dat doet hij ook voor de ‘Pearl’, het gloednieuwe grootste gebouw ter wereld in het centrum van Hong Kong. Terwijl zijn familie intrek neemt in de toren, moet Will het gebouw goedkeuren voor de verzekering. Maar wanneer tijdens zijn onderzoek een gigantische brand ontstaat en hij verdacht wordt, moet hij het onderste uit de kan halen om zijn gezin te redden. Maar is de brand eigenlijk spontaan ontstaan of aangestoken?

Je hoeft er niet flauw over te doen: het verhaal dat Skyscraper brengt is helemaal niet het beste dat je ooit al op het witte scherm zag. Het is allemaal nogal typisch, maar eigenlijk stoort dat niet. De film begint heel leuk en het tempo zit meteen heel erg goed. Je hoeft niet al te lang te wachten tot er een fantastische actiescene de revue passeert en dat is voor dit soort films het allerbelangrijkste. Bovendien presenteert regisseur Rawson Marshall Thurber – je kent hem ook van Central Intelligence (2016) – je nu en dan een aantal aangename verrassingen die je doen realiseren dat Skyscraper uiteindelijk veel beter in elkaar zit dan je aanvankelijk zou denken. Uitstekend entertainment is het dus, die nieuwe film met The Rock.

Ijzersterke personages hoef je in deze prent ook niet te verwachten. Maar het is wel opvallend dat ook op dit vlak alles behoorlijk goed lijkt te werken. Will en zijn vrouw Sarah zijn heel erg geloofwaardig en ook hun twee kinderen komen heel spontaan over. Familie is een element dat doorheen de film heel belangrijk is, dus ook dat werkt bijgevolg allemaal heel fijn. Dat ligt natuurlijk ook aan het aangename acteerwerk. Dwayne Johnson schittert alweer in een rol die hem op het lijf geschreven is. Hij is zichzelf, maar deze keer toch een beetje anders. De man is immers niet zoals steeds van meet af aan de held. Dat voelt verfrissend, al weet je dat alles uiteindelijk goed afloopt. Verder zie je namen als Neve Campbell, Chin Han en Roland Møller in even leuke rollen passeren.

Skyscraper is van het begin tot het einde gewoon een heel erg leuke film. Het verhaal is niet het meest verfrissende, maar het entertaint wel allemaal. Regisseur Rawson Marshall Thurber voorziet de kijker van een aantal fraaie shots en sterke CGI, waardoor ook het oog van meet af aan verwend wordt. Dwayne Johnson en Neve Campbell zijn meer dan geloofwaardig als koppel en zorgen ervoor dat de film nooit saai wordt. Johnson is een beest dat nagenoeg iedere film in een succes kan omtoveren, dat bewijst hij met zijn rol in Skyscraper nog maar eens. Kortom: deze actieprent mag je echt niet missen. Skyscaper wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt vanaf 14 november 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Ben jij een echte fan van The Rock en heb je hard uitgekeken naar Skyscraper? Heb je de film al in de bioscoop gezien of wachtte je op de DVD of Blu-Ray? Wat denk jij van de prent? Laat het ons nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.