Review – The First Purge (2018)

Regie: Gerard McMurray
Cast: Y’Ian Noel, Lex Scott Davis, Joivan Wade, Mugga & Patch Darragh
Genre: Actie, horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 4 juli 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 juli 2018

Het horrorgenre wordt nagenoeg voortdurend gedomineerd door één bekende en steengoede producer: Jason Blum. Met zijn Blumhouse Productions maakte de man immers al tal van bekende franchises zoals Insidious, Paranormal Activity enzovoort. Een andere filmreeks waar Blum ook mee aan het roer staat, is die van The Purge. De films over mensen die gedurende één nacht mogen doen wat ze willen én dat zonder repercussies, bleken één groot succes. De franchise leek afgerond, maar Universal Pictures besliste om toch ook dit jaar nog met een nieuwe aflevering in de reeks te komen. The First Purge is een prequel die toont hoe de Zuivering is ontstaan, maar hebben we daar eigenlijk wel nood aan?

The First Purge gaat over Staten Island, een bekende wijk in New York waar mensen het eigenlijk niet zo goed hebben. Wanneer de NFFA, de New Founding Fathers of America, de verkiezingen winnen en de Democraten en Republikeinen buitenspel zetten, wil de partij een grootschalig experiment organiseren in de New Yorkse wijk. Gedurende twaalf uur mogen de inwonders van Staten Island alle misdaad plegen, zonder dat er enige vorm van bestraffing op volgt. Mensen die meedoen of thuis blijven, krijgen van de overheid geld. Maar zal dit experiment wel tot een goed einde komen? Mensen beginnen zich voor te bereiden op een zware nacht, niet wetende dat het mogelijk allemaal niet zo eerlijk zal verlopen. Wordt deze eerste ‘Zuivering’ het begin van een lange traditie voor het nieuwe America.

De vorige aflevering in de franchise, The Purge: Election Year (2016), was veruit de beste in de franchise. De film voelde immers politiek heel erg relevant aan, zeker zo net na die nederlaag van Clinton tegen Trump. Het is geen verrassing dat The First Purge helemaal niet dezelfde kracht vertoont. In tegenstelling tot zijn voorganger is de film verre van intelligent en voelt het verhaal maar aan als een flauw afkooksel van de vorige afleveringen. The First Purge blijft echter wel fijn entertainment, want op geen enkel moment zal je je vervelen. Het is alleen spijtig dat er niet wat meer moeite gedaan werd om een echt verhaal te presenteren. Het voelt allemaal gewoon wat te gemakkelijk en opzichtig aan.

Ook de personages zijn niet helemaal geweldig. De prent volgt eigenlijk vooral drugsbaron Dmitri en zijn ongelooflijk grote love interest Nya. Beiden zijn echt duidelijke flat charachters, persoonlijkheden die gedurende de hele film dezelfde blijven en dus helemaal geen boeiende ontwikkeling doormaken. Zonde, want op die manier had de film echt een hoger niveau kunnen bereiken. Gelukkig worden de personages wel geloofwaardig neergezet door Y’lan Noel en Lex Scott Davis. Door hun acteerwerk voelt The First Purge toch al een tikkeltje beter aan. Verder passeren ook Joivan Wade, Marisa Tomei en Rotimi Paul de revue. Die laatste brengt trouwens de beste performance als de psychopaat Skeletor. Wat een heerlijke rol.

The First Purge doet de entertainende franchise van Jason Blum een beetje met een valse noot eindigen. Het verhaal is veel te doorzichtig en leeg, waardoor je nu en dan met je ogen draait. Maar entertainend blijft het allemaal wel. Een hoop mensen die elkaar afmaken onder toeziend oog van de overheid, het is en blijft iets dat je intrigeert. De personages zijn niet de meest fantastische, maar het acteerwerk van Y’lan noel en Lex Scott Davis voelt wel goed aan. The First Purge mist zeker de regie van franchisebezieler James DeMonaco, want eigenlijk wist alleen hij hoe je alles echt goed in beeld moet brengen. The First Purge is dus een middelmatige film die fans vast en zeker aanspreekt, maar meer dan dat wordt het nooit. De actievolle horrorprent van Universal Pictures ligt vanaf 14 november 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van de franchise rond The Purge? Heb jij The First Purge al gezien? Wat vind jij van de voorlopig laatste film in de franchise? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.