Review – Bird Box (2018)

Regie: Susanne Bier
Cast: Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson & Lyra Blair
Genre: Sciencefiction, horror, thriller
Distributeur: Netflix
Releasedatum: 21 december 2018

Steeds meer en meer Hollywoodsterren lijken Netflix te ontdekken de laatste jaren. De grote streaminggigant die over de hele wereld miljoenen cinefielen dagelijks naar het scherm doet staren, komt immers meer en meer met gigantische blockbusters op de proppen die voor iedereen echt de moeite waard zijn. Het is dan ook geen verrassing dat acteurs maar al te graag deel willen uitmaken van dit grote succes. Zo zullen we volgend jaar kunnen genieten van Triple Frontier met grote namen als Ben Affleck, Charlie Hunnam en Oscar Isaac of de nieuwe grote spektakelprent Six Underground van Michael Bay. Het gaat goed voor Netflix en dat mag zo blijven verder gaan. Ook in 2018 presenteerde de studio tal van interessante prenten. Één daarvan, die net op het nippertje van de jaarwisseling werd gereleaset, is Bird Box met Sandra Bullock. De moeite waard of gewoon een typische thriller waar weinig aan is?

In Bird Box is de wereld niet meer zoals het ooit geweest is. Vijf jaar geleden daalden er mysterieuze wezens neer op onze aarde en die zorgden ervoor dat alles en iedereen in één grote chaos belandde. Mensen werden hysterisch, pleegden zelfmoord en maakten het elkaar alleen nog maar moeilijker. Sindsdien is er één duidelijke regel: wanneer je buiten bent, mag je je ogen niet open doen. De kleinste glimp die je van de gevaarlijke indringers opvangt, kan immers totaal fataal zijn. Dat weet ook Malorie, een alleenstaande vrouw die samen met twee kinderen totaal wanhopig op zoek is naar een toevluchtsoord verderop in de staat. Met een klein roeibootje, totaal geblinddoekt en niet wetende wat hen nu echt te wachten staat, proberen de drie de gevaarlijkste reis van hun leven tot een goed einde te brengen. Maar zal het hen ook lukken? Één ding is zeker: een gemakkelijke opdracht wordt het nooit.

We zullen het maar meteen heel eerlijk zeggen: eigenlijk hebben we films als Bird Box al veel te vaak zien passeren. Buitenaardse wezens die de aarde komen inpalmen, mensen die helemaal gek worden, een post-apocalypitisch sfeertje en de happy few die al dan niet kunnen overleven… Het zijn stuk voor stuk elementen die niet zo bijster origineel aanvoelen. En toch kan je Bird Box niet zomaar over de gehele lijn een kopie noemen van eerdere prenten die je al zag. Het is vast en zeker zo dat het overgrote deel van de film een ‘déjà-vu’ gevoel geeft, maar er is toch één ding dat deze film absoluut indrukwekkend maakt: het feit dat het hoofdpersonage en de twee kinderen tijdens hun trip naar redding volledig geblinddoekt zijn en dus zo moeten proberen om alles tot een goed einde te brengen. Dit brengt ongelooflijke spanning mee en zorgt ervoor dat de prent een hoog entertainmentgehalte bereikt. Het is alleen ontzettend jammer dat het zo niet gedurende de hele film is.

Dat spanning een voor een groot deel de mankementen aan de film opsmukt, is niet echt een verrassing. Bird Box werd immers geregisseerd door Susanne Bier, de cineaste die onder andere ook verantwoordelijk was voor de indrukwekkend straffe minireeks The Night Manager. Bier presenteert ongetwijfeld een film die met momenten hoge spanningspieken bereikt. Alleen is het zo stom dat het niet zo originele script het nu en dan allemaal weer teniet doet. Ook qua acteerwerk is er in Bird Box helemaal geen probleem. Sandra Bullock is fantastisch als de strijdende moeder Malorie en ook Lyra Blair doet het fenomenaal als de jonge Girl. Naast deze twee toppers schitteren ook nog Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson en Tom Hollander in niet zo straffe rollen. Hun personages kregen net genoeg mee om alles staande te houden en dat is jammer. Het had allemaal een pak beter uitgewerkt moeten worden. Want dan was Bird Box absoluut een raak schot in de roos geweest.

Bird Box is zeker geen slechte film. Wie houdt van fijne sciencefictionfilms met toetsen van horror en thriller is vast en zeker aan het juiste adres en zal zich ook geen seconde vervelen. Het concept waarbij personages niet mogen kijken en op die manier moeten proberen zichzelf te redden, voelt zeker goed aan. Alleen is het ontzettend spijtig dat het nu en dan allemaal overhoop wordt gehaald door de typische clichés bij dit soort films. Susanne Bier regisseert goed en presenteert de kijker absoluut fijn entertainment. En met namen als Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich en Sarah Paulson weet je ook dat het helemaal goed zit. Maar toch laat de prent je met een dubbel gevoel achter. Hoe dan ook: zorg dat je deze prent zelf eens een keertje bekijkt. Bird Box wordt verdeeld door Netflix en staat sinds 21 december 2018 wereldwijd op Netflix. Bekijk de spannende trailer nu.

Heb jij Bird Box al een keertje opgezet of ben je dat nog van plan? Waarom wil je de film wel of niet kijken? Wat vond je er zelf van? Laat het ons nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw persoonlijke mening. We zijn benieuwd!