Review – Kin (2018)

Regie: Jonathan & Josh Baker
Cast: Myles Truitt, Zoë Kravitz, James Franco, Jack Reynor & Dennis Quaid
Genre: Actie, drama, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 19 september 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 2 januari 2019

Nog niet zo heel lang geleden leefden we in het tijdperk van de young adult-franchises. Populaire tienerverhalen over postapocalyptische samenlevingen waarin de maartschappij herboren moest worden, waren immers een bijzonder succes. Zo was er eerst The Hunger Games met Jennifer Lawrence en volgenden al gauw de Divergent-reeks en de Maze Runner-films. En eigenlijk deed alleen die eerste filmreeks het echt heel goed. Filmstudio’s leken al gauw door te hebben dat het misschien allemaal toch niet zo’n goed idee was. Toch waren er de laatste jaren nog enkele gelijkaardige initiatieven te ontdekken in de bioscoop. Fox kwam met The Darkest Minds (2018) en Belga Films probeerde het met Kin. Is de YA-film ten dode opgeschreven of zit er nog enig succes in?

Kin gaat over de veertienjarige Elijah, een doodgewone tiener die met zijn vader een al even doodgewoon leventje leidt. Wanneer hij op school echter in een gevecht belandt en geschorst wordt, moet hij een nieuw tijdverdrijf zoeken. Om een beetje geld te verdienen, houdt hij zich bezig met het zoeken naar schroot dat hij dan vervolgens kan verkopen. Maar wanneer hij in een verlaten fabrieksgebouw een vreemd voorwerp vindt dat later een wapen blijkt, weet hij niet goed wat hij moet doen. Na een paar dagen vertrekt Elijah met zijn oudere broer Jimmy noodgedwongen op roadtrip en pas dan leert hij wat het vreemde voorwerp echt allemaal kan. Al gauw blijkt echter dat deze roadtrip niet gewoon voor het plezier is, maar dat er daadwerkelijk een gevaar op de loer ligt. Komt dit allemaal nog goed?

Met trillend water, lichtflitsen en vreemde geluiden trappen regisseurs Jonathan en Josh Baker hun prent af. Aanvankelijk is je enthousiasme vast en zeker heel groot, want het ziet er meteen allemaal heel erg goed uit. Ook de eerste kennismaking met de personages voelt erg aangenaam aan. Maar jammer genoeg wordt dat enthousiasme even rap terug getemperd. Het grootste probleem dat Kin heeft, is dat het eigenlijk helemaal niet weet wat het nu wil zijn. Nu eens heb je het gevoel dat het een rasechte misdaadprent is, dan denk je aan een klassiek roadtrip-drama en nog later voelt het allemaal als straffe sciencefiction aan. Kin is dus helemaal geen vernuftige cinema die je met open mond naar het scherm doet staren, al zijn er echt wel tal van elementen die helemaal goed zitten. Deze sciencefictionfilm voelt gewoon heel onafgewerkt aan.

Dat merk je ook aan de personages. Hoewel het aanvankelijk allemaal goed overkomt, blijven de personages gedurende de hele prent op een veel te grote afstand. Nooit heb je het gevoel dat je als kijker dicht bij Elijah, Jimmy of Milly komt en dat is echt jammer. Toch kan je het acteerwerk op geen enkel moment slecht noemen. Myles Truitt debuteert uitstekend als de nietsvermoedende Elijah Solinski en ook Jack Reynor steelt de show helemaal als Jimmy, de oudere broer van Eli. En dan zijn er nog de immens getalenteerde Zoë Kravitz en James Franco, die de revue passeren als respectievelijk Milly en Taylor. Het zijn stuk voor stuk interessante acteurs die minder interessante rollen tot leven moeten brengen. Dat is zonde, want eigenlijk had Kin miljoenen keer beter kunnen zijn als er gewoon wat beter nagedacht was geweest over alles.

Kin is geen goede film. Het scenario voelt aan als een grote rommelhoop van feiten die het voor de kijker lastig maken om achteraf echt een stikker te plakken op de prent. Kin weet zelf niet goed wat het nu eigenlijk wil zijn en dat is zeker niet positief. Regisseurs Jonathan en Josh Baker zorgen echter wel voor een visueel interessante film en ook acteurs Myles Truitt, Jack Reynor en Zoë  Kravitz maken de film zeker interessant. Alleen moet je met pijn in het hart helemaal constateren dat de YA-film ten dode is opgeschreven. Films over tieners die hun weg zoeken in een ‘nieuwe’ wereld zijn gewoon echt niet waar de cinefiel vandaag nog naar op zoek is. Wellicht is het ook daarom dat Amerikaanse media Kin zo genadeloos hebben neergeknuppeld. Wil je de film zelf toch een kans geven? Belga Films bracht de sciencefictionprent op 2 januari 2019 op DVD en Blu-Ray uit. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Kin al gekeken in de bioscoop of bij je thuis? Vond je ook dat de film zeker goede elementen had, maar dat die verloren zijn gegaan tussen de mindere? Laat het ons nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.