Review – Captain Fantastic (2016)

Regie: Matt Ross
Cast: Viggo Mortensen, George MacKay, Annalise Basso, Samantha Isler & Nicholas Hamilton
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Cinéart
Releasedatum bioscoop: 19 oktober 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 februari 2017

Het komt nog maar weinig voor dat een film meer doet dan alleen entertainen. Vooral in het dramagenre zijn we vaak op zoek naar films die ons zowel een glimlach bezorgen als ontroeren en zelfs inspireren. De meeste mensen onder ons zullen zulke films wellicht zelf niet gaan opzoeken, omdat ze bang zijn dat ze zullen tegenvallen. En terecht, want films als Genius (2016) en Equals (2016) kan je nu niet bepaald de beste prenten ooit gemaakt noemen. Maar gelukkig zijn er een aantal filmmakers die wel weten hoe ze alle ingrediënten perfect bij elkaar moeten kappen om zo een meesterwerkje te creëren. En één van die filmmakers is Matt Ross, die met zijn recentste Captain Fantastic zelfs iets te zeggen had tijdens de Oscars.

In Captain Fantastic trekken we naar de prachtige bossen in het noorden van de Verenigde Staten. Samen met zijn vrouw heeft Ben er echt de perfecte plek geschapen: een klein paradijsje waar ze samen met hun zes kinderen wonen, ver van de drukte en de vreselijke maatschappij die alles en iedereen misvormt. De kinderen studeren en lezen er en genieten ook de beste training die ze zich maar kunnen inbeelden. Maar wanneer een vreselijke gebeurtenis plaatsvindt die alles en iedereen flink door elkaar schudt, zijn de kinderen en Ben genoodzaakt om een stap te zetten in de grotere wereld en dus kennis te maken met alles waar ze zich tegen kanten. En zo begint een interessante roadtrip doorheen de Verenigde Staten die heel wat indrukwekkende gevolgen met zich meebrengt. want Ben bereidde ze voor op alles, behalve op de echte wereld…

Captain Fantastic is één van die films die je echt meteen over het leven doen nadenken. Het boeiende verhaal van een gezin dat compleet in een eigen wereld leeft en niet gelooft in de manier waarop het vandaag de dag allemaal werkt, inspireert vanaf de allereerste minuut. Matt Ross, die de film zowel regisseerde als schreef, vertelt het hele gebeuren met een prachtige finesse en legt zijn focus steeds weer helemaal goed. Het is trouwens ook mooi om te zien hoe hij de focus verlegt naargelang het verhaal vordert. Ross weet waar hij mee bezig is en dat zie je aan zijn film heel erg goed. Captain Fantastic is niet alleen een ongelooflijk goede film, het is ook een mooie dramaprent die echt nog heel lang in je hoofd zal rondwandelen. De stijl, de sfeer, het tempo… Het klopt gewoon allemaal.

En dan heb je nog de verschillende schitterende personages. Ben, die een gebroken en toch ook optimistische vader is, inspireert net zo fel als het hele verhaal. De manier waarop hij doorheen het verhaal evolueert is dan ook bewonderenswaardig. Ook de verschillende kinderen, die met namen als Bodevan en Vespyr meteen al behoorlijk uniek zijn, zijn verre van platte karakters die niets zeggen. Ook zij maken allemaal hun persoonlijke ontwikkeling door, wat van Captain Fantastic ook meteen een mooie coming-of-agefilm maakt. Ieder personage is prachtig uitgewerkt waardoor je je over de hele lijn gemakkelijk met iedereen kan vereenzelvigen. Ook hier toont Ross wat voor een topper hij is. De kijker wordt verwend en kan op ieder moment van de film genieten. Captain Fantasic is gewoon echt een klein juweeltje.

Tot slot doet de cast het ook ongelooflijk sterk. Dat is geen verrassing, want als je als acteur zulke mooie rollen in de schoot geworpen krijgt, kan je het er eigenlijk niet meer slecht vanaf brengen. De mooiste rol in deze film, die van de inspirerende vader Ben, wordt prachtig vertolkt door Viggo Mortensen. De acteur, die bij het grote publiek vooral bekend is van zijn rol als Aragorn in de The Lord of the Rings-trilogie, zet deze rol neer met een fenomenale finesse. Captain Fantastic is echt zijn film en het is meer dan terecht dat de man voor deze rol kans maakte op de Oscar voor beste acteur in een hoofdrol. Maar ook de rest van de cast doet het voortreffelijk. De kinderen, gespeeld door onder andere George MacKay, Samantha Isler, Annalise Basso en Nicholas Hamilton, zorgen er allemaal voor dat je echt van het spel kan genieten. Captain Fantastic is dus naast alles ook nog eens bijzonder goed gecast.

Als je houdt van interessante, inspirerende, ontroerende en grappige films ben je bij Captain Fantastic echt aan het juiste adres. Wellicht had je over deze film nog nooit gehoord, maar het is tijd om daar iets aan te doen. Het verhaal is ongelooflijk boeiend en de personages maken het allemaal nog beter. Regisseur en scenarist Matt Ross, die het verhaal met een goed gevoel voor details brengt, zet echt een meesterwerkje neer. Hij legt de accenten goed en verlegt de focus naarmate het verhaal vordert volledig. En Captain Fantastic is niet alleen op die vlakken een gigantisch schot in de roos. Ook het acteerwerk zit helemaal goed. Viggo Mortensen is dé geknipte man voor deze rol en levert dan ook een bewonderenswaardige performance. Ook de zes kinderen van zijn personage worden mooi naar het scherm gebracht. Over Captain Fantastic kan je dus maar weinig slechte dingen zeggen. De prent wordt verdeeld door Cinéart en ligt sinds 17 februari 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu en laat je helemaal betoveren.

Zag jij Captain Fantasic in oktober al in de bioscoop of wachtte je tot je de DVD of Blu-Ray kon bemachtigen? Spreken het verhaal, de personages en het hoge originaliteitsgehalte van deze film je aan? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.