Review – Springvloed: Seizoen 2 (2018)

Regie: Niklas Ohlson & Mattias Ohlsson
Cast: Julia Ragnarsson, Kjell Bergqvist, Cecilia Nilsson en Saga Samuelsson
Genre: Criminaliteit, drama, mysterie
Originele zender: SVT
Distributeur: Lumière
Releasedatum DVD: 20 november 2018, ook te bekijken via www.lumiereseries.com

Binnenkort is het weer zover: vanaf 14 april kunnen we terug iedere week genieten van Game of Thrones, veruit één van de meest legendarische reeksen van het afgelopen decennium. Maar hoe moet je op serievlak je tijd intussen nog opvullen? Er zijn zo veel interessante titels te vinden, maar dewelke is nu echt de moeite waard? Eenvoudig is dat niet, dus daarom loont het vaak de moeite om onze website te raadplegen. Wij testen voor jou graag series uit om je vervolgens te melden of ze de moeite waard zijn of niet. Vandaag is het tweede seizoen van Springvloed aan de orde. Het eerste seizoen verscheen in 2016 en was absoluut een voltreffer. Maar is dat nog steeds het geval?

Het tweede seizoen van Springvloed speelt zich niet veel later af dan waar het eerste seizoen stopte. Wanneer de jonge Olivia Rönning terugkomt van een trip naar Thailand, vindt ze niet veel later in haar eigen buurt de jonge Sandra totaal overstuur terug. Die zag immers dat haar vader zichzelf had opgehangen toen ze thuis kwam. Olivia voelt echter dat er iets niet klopt en dat de dood van Sandra’s vader kadert binnen een veel groter gegeven. Tegen de wil van in Mette, commissaris bij de politie, besluit Olivia om een eigen onderzoek te doen. Al gauw stoot ze op Jean Borell, een steenrijke ondernemer die vooral geïnvesteerd heeft in verzorgingstehuizen. Zou het kunnen dat Sandra’s vader en Borell elkaar kenden? Rönning probeert alles uit te zoeken en krijgt daarbij opnieuw de hulp van haar ouder vriend Tom Stilton.

Het eerste seizoen van Springvloed – of in het Zweeds Springfloden – was dus een absolute topper. Dat je enthousiasme bij aanvang van deze tweede reeks meteen heel erg groot is, is dan ook geenszins een verrassing. En laten we maar meteen heel eerlijk zijn: ook dat tweede seizoen is over de gehele lijn de moeite waard. De makers van de reeks trakteren de kijker weer op een boeiende rode draad en tal van interessante zijsprongetjes. In zijn geheel is ook dit tweede seizoen een erg gelaagd staaltje televisie. De verhalen over Olivia Rönning en Tom Stilton blijven gewoon ontzettend fijn om te bekijken. Lumière presenteert dus alweer een topreeks, die zowel qua verhaal als qua visuele traktatie bij de absolute top behoort.

In reeksen als deze is het erg belangrijk dat de personages uitstekend zijn uitgewerkt. Het is immers niet de bedoeling om de kijker alweer op te zadelen met een middelmatige en typische detectivereeks. Wel, dat is hier helemaal in orde. Olivia Rönning maakt dit seizoen misschien niet meer een gelijkaardige psychologische ontwikkeling als in het eerste door, haar personage is en blijft erg fijn. De rol wordt trouwens wederom prachtig vertolkt door de bevallige Julia Ragnarsson, die met finesse en subtiliteit de kijker keer op keer weet te entertainen. Maar ook Tom Stilton, Mette Olsäter en Sandra zijn uitstekende personages die op hun beurt even goed worden vertolkt door Kjell Bergqvist, Cecilia Nilsson en Saga Samuelsson.

Het tweede seizoen van Springvloed bezorgt de kijker opnieuw zeer fijn entertainment van een heel erg hoog niveau. Het verhaal is spannend en entertainend tot op de allerlaatste seconde. De reeks is strak geregisseerd en ook het acteerwerk van onder andere Julia Ragnarsson en Saga Samuelson is uitstekend. Springvloed is een niet te missen serie die perfect is voor zij die nog op zoek zijn naar een nieuwe reeks om te volgen. Lumière staat al jaren bekend om haar indrukwekkende misdaadseries en daar hoort deze titel vast en zeker ook bij. Zorg er dus voor dat je deze Zweedse topreeks niet mist. Springvloed wordt verdeeld door Lumière en ligt sinds 20 november 2018 op DVD in de winkelrekken en is tevens te bewonderen via www.lumiereseries.com. Bekijk de spannende trailer nu.

Zoek jij nog een nieuwe serie en hou je wel van Scandinavische toppers? Heb je Springvloed al gekeken en was je ook zo onder de indruk? Of spreekt het je allemaal niet zo aan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw bevindingen.