Review – Bad Times at the El Royale (2018)

Regie: Drew Goddard
Cast: Jeff Bridges, Dakota Johnson, Chris Hemsworth, John Hamm & Cynthia Erivo
Genre: Criminaliteit, drama, mysterie
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 24 oktober 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 20 februari 2019

Dat een film een goede cast heeft, betekent niet altijd dat de prent in kwestie ook echt goed is. En in dat verband zijn er heel wat voorbeelden te vinden. Denk bijvoorbeeld maar aan het misdaaddrama Gangster Squad (2013) van Ruben Fleischer. De prent met in de hoofdrollen Josh Brolin, Emma Stone, Ryan Gosling en Sean Penn klonk op papier één van de grootste en beste films van het jaar, maar was verder niet meteen een schot in de roos. Maar wat doe je als een film onder andere Jeff Bridges, Dakota Johnson, Chris Hemsworth en John Hamm bevat? Dan krijg je Drew Goddards nieuwste prent Bad Times at the El Royale en begint je bloed plotsklaps sneller te stromen. Maar is dat ook terecht? Weet de regisseur van The Cabin in the Woods (2011) de kijker met zijn prent echt te entertainen?

Het is 1969 en pal op de grens tussen Nevada en Californië ligt een schitterend hotel, het El Royale, waar de kamers gelijk verdeeld zijn over de twee staten. Wanneer priester Daniel Flynn er arriveert, leert hij al gauw de jonge Afro-Amerikaanse zangeres Darlene Sweet kennen. Wanneer ook de overige gasten arriveren, merkt iedereen dat er in het eens zo bekende en grootse hotel een vreemde en vooral heel erg geheimzinnige sfeer heerst. Niet veel later ontdekt Laramie Seymour, één van de andere gasten, dat het hotel helemaal niet zo onschuldig is als het lijkt. Één ding is zeker: wanneer de geheimen van iedere gast naar boven komen, zal dit leiden tot een gigantische confrontatie. Het is maar een kwestie van tijd tot alles echt aan het licht komt en iemand alles in gang zet…

Na een kwartiertje te hebben bewonderd hoe regisseur Drew Goddard zijn film aftrapt, kan je eigenlijk niet anders dan de gelijkenis zien met The Hateful Eight (2016) van topregisseur Quentin Tarantino. Goddard haalt daar zeker de mosterd en ook de manier waarop hij zijn verhaal beetje bij beetje op de kijker loslaat, doe de gelijkenis met Tarantino naar boven komen. Maar Bad Times at the El Royale bereikt nooit de perfectie die de meesterregisseur met zijn films weet te brengen. Het is allemaal zeker spannend en Goddard brengt een uiterst effectief scenario dat aantoont dat de man bijzonder getalenteerd is. Maar absolute perfectie benadert de regisseur nog niet. Daarvoor zullen wellicht nog een aantal etappes nodig zijn, maar de scenarist heeft een bijzonder groot potentieel.

Bad Times at the El Royale gaat en staat compleet met de personages. Alle verhaallijnen komen vooral vanuit de verschillende persoonlijkheden die je de revue ziet passeren en die zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Priester Daniel Flynn, Darlene Sweet, Emily Summerspring en Billy Lee… het zijn stuk voor stuk echt interessante persoonlijkheden die vooral heel erg grote geheimen met zich meebrengen. Het is alleen spijtig dat Goddard ook hier niet helemaal weet te verbluffen en dat je uiteindelijk een beetje op je honger blijft zitten. Jeff Bridges, Dakota Johnson, Chris Hemsworth, John Hamm en Cynthia Erivo zorgen absoluut voor heerlijk acteerwerk en doen je meermaals vol interesse naar het scherm staren. Alleen betekent een schitterende cast niet altijd dat de film ook echt schitterend is.

Bad Times at the El Royale was één van de films van 2018 waar iedere cinefiel het meeste naar uitkeek. Drew Goddard wekte immers meteen interesse met zijn The Cabin in the Woods (2013) en door de indrukwekkende cast geleid door Jeff Bridges leek het allemaal al in kannen en kruiken. Toch weet de film niet op elk niveau te verbluffen. Het verhaal is niet steeds even sterk en ook de personages komen niet altijd helemaal tot hun recht. Goddard regisseert echter perfect en levert de kijker een film die bovenal gekenmerkt wordt door de vele cinematografische details. Het is dus heel jammer dat de regisseur-scenarist niet over de gehele lijn weet te verbluffen. Bad Times at the El Royale wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 20 februari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de retro-trailer nu.

Spreken films met een indrukwekkende cast als die van Bad Times at the El Royale je ook aan? Was je ook zo onder de indruk van The Cabin in the Woods en heb je Drew Goddards nieuwste al gekeken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.